یکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۹
کد خبر: 142048

سوزاندن یا زغالی کردن گوشت باعث ایجاد مواد سرطان زا می‌گردد.

سلامت نیوز: سوزاندن یا زغالی کردن گوشت باعث ایجاد مواد سرطان زا می‌گردد. 

زهرا عبداللهی مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: شیوه زندگی و عادت‌های تغذیه سهم مهمی را در بروز سرطان دارد به طوری که درصد زیادی از موارد سرطان با تغذیه نامناسب ارتباط دارد. 

تغذیه از چندین جهت با سرطان ارتباط دارد: تغذیه با کالری بالا زمینه سرطان را فراهم می‌آورد. برخی از انواع مواد غذایی زمینه سرطان را فراهم و برخی دیگر احتمال سرطان را کم می‌کند.نوع آماده کردن مواد غذایی با سرطان ارتباط دارد. 

وی ادامه داد: ارتباط چاقی و اضافه وزن با افزایش احتمال ابتلا به چندین نوع سرطان مشخص شده است که از جمله آنها سرطان پستان (خصوصا در زنان یائسه)، سرطان رحم، سرطان مری و سرطان روده بزرگ است.

لذا لازم است مواد غذایی مانند غذاهای سرخ کرده، کیک،‌ آب نبات، بیسکویت، شربت‌ها و نوشیدنی‌های شیرین نیز محدود شود چرا که لفظ کم چرب یا بدون چربی روی مواد غذایی به معنای کم‌کالری بودن آنها نیست و در حقیقت کیک‌ها، بیسکویت‌ها و سایر مواد غذایی کم‌چرب همچنان سرشار از کالری هستند.

عبداللهی عنوان کرد: علاوه بر میزان کل کالری دریافتی در روز، میزان مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه، نوع و مقدار پروتئین‌های غذایی،‌ سهم چربی‌های اشباع(مانند روغن‌های جامد و چربی‌ منابع حیوانی) و چربی‌های غیر اشباع (چون روغن‌های گیاهی، روغن زیتون وکانولا) نیز از عوامل غذایی هستند که می‌توانند در کاهش و یا افزایش بروز بیماری سرطان موثر باشند. 
مدیر دفتر بهبود تغذیه با اشاره به ارتباط نوع آماده کردن مواد غذایی با سرطان خاطر نشان کرد: سوزاندن یا زغالی شدن گوشت باعث ایجاد مواد سرطان زا می‌شود در صورت انتخاب روش کباب کردن اجازه ندهید تا گوشت حرارت بالایی ببیند و سوخته شود. روش‌های سالم آب پز و بخار پز کردن را جایگزین سرخ کردن غذا کنید. 

بنابراین برای پیشگیری و مقابله صحیح با این بیماری آشنایی با مواد غذایی لازم است تا هر فردی بداند چه غذاهایی بخورد و از خوردن چه غذاهایی بپرهیزد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha