دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۵

خستین گام برای حل هر مشكل یا مساله‌ای شناخت درست آن و محدود نكردن خود در انتخاب راه‌حل‌هاست. این نكته در مسائل اجتماعی اهمیت بیشتری دارد.

سلامت نیوز: نخستین گام برای حل هر مشكل یا مساله‌ای شناخت درست آن و محدود نكردن خود در انتخاب راه‌حل‌هاست. این نكته در مسائل اجتماعی اهمیت بیشتری دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ، تاكنون چنین تبلیغ می‌شد كه برای حل مسائل و آسیب‌های اجتماعی كافی است كه در نخستین گام آنها را جرم تلقی كنیم، سپس مجازات‌های سنگین و سخت برای آنها در نظر بگیریم و در مرحله پایانی نیز با قاطعیت و بدون ذره‌ای اغماض آنان را مجازات كنیم. این رفتار مبتنی بر این نگرش بود كه افراد كجرو یا مجرم را ذاتا فاسد و نادرست تلقی می‌كند كه مسوولیت تمام رفتارشان به عهده خودشان است و جامعه هیچ مسوولیتی در برابر آنان ندارد و هیچ گذشت و رأفتی هم نباید در برابر آنان روا دارد. نتیجه این ذهنیت غیرمنطقی، افزایش روزافزون جرم و جنایت و سایر آسیب‌های اجتماعی است. در حالی كه ذهنیت درست و منطقی خود را در كنار آنان قرار می‌دهد و برای حل مشكلات تیغ و درفش و زندان و‌  دار  را مبنای عمل قرار نمی‌دهد، هرچند از مجازات نیز چشم‌پوشی نمی‌كند. به همین دلیل است كه در مبارزه با اعتیاد ، ذهنیت جدیدی مطرح شده است. نایب‌رییس كمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی ضمن اعلام جزییات سفر تعدادی از اعضای این كمیسیون به سوییس، گفت: طرح ارایه رایگان موادمخدر به بیماران معتاد را بررسی خواهیم كرد.

این نماینده، ضمن بررسی وضعیت اعتیاد در كشور سوییس و مقایسه آن با ایران، گفت: وضعیت اعتیاد در این كشور از موضوعاتی بود كه مورد بررسی واقع شد؛ معتادان در سوییس در مكان‌های خاصی كه برای آنها در نظر گرفته شده مواد خود را تهیه و استفاده می‌كنند چراكه معتقدند انجام این كار می‌تواند به كاهش جرم در این كشور منجر شده و از طرفی تعداد افرادی كه با ارتكاب جرم ناشی از اعتیاد در زندان‌ها هستند كم می‌شود. وی یادآور شد: در اردیبهشت‌ماه سال آینده در جلسه‌ای با مسوولان مرتبط با فرآیند بررسی اعتیاد، این موضوع را بررسی خواهیم كرد و امیدواریم در این جلسات گزارش دقیق آماری ارایه شده و كار كارشناسی صورت گیرد البته زمانی كه دكتر پزشكیان وزیر بهداشت وقت بودند چنین طرح مشابهی برای معتادان و ارایه رایگان مواد مطرح شده بود اما به نتیجه نرسید.»اهمیت این ذهنیت را وقتی می‌فهمیم كه حدود یك‌دهه پیش وقتی كه تصمیم گرفتند به معتادان تزریقی، سرنگ رایگان بدهند، یكی از مقامات قضایی علیه آن موضع‌گیری كرد، در حالی كه قاطبه كارشناسان از این كار دفاع می‌كردند. گویی با دادن سرنگ رایگان، اعتیاد را به رسمیت شناخته یا رواج می‌دهیم! در حالی كه همه می‌دانستند یكی از شیوه‌های انتقال ایدز و هپاتیت استفاده از همین سرنگ‌های آلوده بود. این یادداشت در این مقام نیست كه بگوید توزیع رایگان مواد مخدر برای معتادان كار خوبی است یا نه؟

سیاستگذاران سوییسی این كار را از حدود ٢٠ سال پیش آغاز كردند و ظاهرا اكنون از نتایج آن خرسند هستند ولی این بدان معنا نیست كه كشورهای دیگر هم بتوانند آن را اجرا كنند یا اگر اجرا كردند، به نتایج مشابهی خواهند رسید. ولی مساله این است كه صرف اینكه مسوولان كشوری به تجربیات سایر كشورها توجه كنند و ذهن خود را از روش‌های مرسوم گذشته كه با شكست مواجه شده بیرون بیاورند و تیغ و درفش و زندان را تنها راه‌حل آسیب‌های اجتماعی ندانند، یك گام به پیش است. اكنون وظیفه رسانه‌هاست كه ذهنیت اجتماعی را نیز با این راه‌حل‌ها همسو و آماده كند. به احتمال فراوان بسیاری از مردم خواهند گفت كه چرا باید خدماتی رایگان به افراد معتاد داد؟ آیا دادن این خدمات موجب تحریك بیشتر افراد به اعتیاد نمی‌شود؟ این‌گونه ساده‌سازی‌ها وجود دارد. تجربه سوییس نشان می‌دهد كه قضیه به گونه دیگری است. بخش مهمی از افزایش اعتیاد ریشه در انگیزه‌های مادی توزیع‌كنندگان عمده و خرد دارد. ضمن اینكه طردشدگی معتادان از سوی جامعه، آنان را بیش از پیش در مسیر اعتیاد ثابت قدم می‌كند. نگاه ما نسبت به آسیب‌های اجتماعی و حتی مجرمین باید تغییر كند. درست است كه جامعه آنان را مجازات می‌كند و باید همچنین باشد ولی اگر در كنار این مجازات و طرد، نوعی جاذبه اجتماعی و همدلی و نگاه به آنان به عنوان قربانی جامعه نیز وجود داشته باشد، سیاست‌های اجتماعی ما نیز تغییر خواهد كرد. سیاست‌های آسیب‌زدایی باید از چارچوب‌های خشن و تحقیرآمیز و طردكنندگی بیرون آید و به سمت همراهی و درك طرف مقابل سوق پیدا كند. این تغییر نگرش مستلزم فهم جدیدی از آسیب‌های اجتماعی و قربانیان آنها نیز هست.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha