دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۶

سلامت نیوز:درحالی که طبق آخرین آمار ایران، بعد از کشورهای آمریکا، چین، روسیه، برزیل، هند، مکزیک و تایلند هشتمین رتبه تعداد زندانیان را در جهان دارد اما همچنان انتقادات بسیاری از وضعیت نامناسب زندان‌ها به‌ویژه از نظر بهداشت و سلامت زندانیان به گوش می‌رسد. با تعیین بودجه سال 94 برای سازمان زندان‌ها بار دیگر مساله بهداشت زندانیان و نبود امکانات مناسب در زندان‌ها مطرح شده است.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ، با نزدیک شدن به سال نو موج مسافرت‌های نوروزی آغاز می‌شود و گرچه همین مسافرت‌ها یکی از جذابیت‌های تعطیلات نوروز برای خانواده‌های ایرانی است اما تصادفات جاده‌ای که آمار‌ها از تعداد بالای آن حکایت دارد سبب می‌شود عید تعدادی از هموطنان‌مان تلخ شود. هر ساله به‌رغم سخت‌گیری‌های پلیس در جرایم و همین‌طور با توجه به برنامه‌های صدا و سیما مبنی بر دعوت مردم به رانندگی در آرامش و  با سرعت مجاز باز هم تعداد تلفات جاده‌ای به حدی بالاست که طبق آمار در سال گذشته میزان دیه تلفات جاده‌ای 2700 میلیارد تومان بوده است و این یعنی 18 هزار کشته در سال 93؛ با این آمار و ارقام وحشتناک آیا برنامه‌های پلیس تاکنون موثر و پیشگیرانه بوده است؟


با نزدیک شدن به تعطیلات نوروز و آغاز شدن اولین موج سفر در سال جدید پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام آمادگی کرده و گفته در جاده‌ها نیروهای بسیاری برای نظارت وجود دارد که با رانندگان متخلف برخورد می‌کنند اما با این وجود بازهم نگرانی‌های بسیاری مبنی بر تلفات احتمالی مانند هر سال وجود دارد. امسال علاوه بر اعلام آمادگی نیروی‌های راهنمایی و رانندگی، هلال احمر و اورژانس و برنامه‌های سیما برای دعوت به رانندگی بی‌خطر در جاده؛ کمپینی ملی با عنوان کاهش تلفات تصادفات صبح دیروز با حضور 200 نفر از جوانان هلال‌احمر در تالار ایوان شمس برگزار شد. در این مراسم علاوه بر 200 نفر از داوطلبان جوان هلال احمری، وحید قبادی‌دانا، رئیس سازمان جوانان هلال‌احمر،‌ فرهادی فرماندار تهران، رحمانی‌موحد، رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفرهای نوروزی، تقدیسی رئیس انجمن علمی و آموزشی ارتقای سلامت، متقیان مدیرعامل خبرگزاری ایسنا، علیرضا خمسه هنرپیشه سینما، کمند و سپند امیرسلیمانی به‌همراه آناهیتا همتی از بازیگران تلویزیون و سینما حضور داشتند.

در ابتدای قبادی‌دانا گفت: برای این منظور باید فرهنگ‌سازی را از مدارس و در میان کودکان آغاز کنیم، چراکه آنها قدرت یادگیری بیشتری دارند و می‌توانند آینده‌ای بدون تصادف برای کشور رقم بزنند. رئیس سازمان جوانان هلال‌احمر با بیان این‌که جنگ تحمیلی مدت‌هاست به پایان رسیده اما جنگ در جاده‌های کشور هنوز ادامه دارد، گفت:‌ این سخن به این معنی است که تعداد کشته‌های حوادث رانندگی ما با تعداد شهدای 8 سال جنگ تحمیلی در حال برابری است. او قانونمندی و سالم رسیدن به مقصد را مهم‌ترین موضوع در رانندگی دانست و گفت: ما امسال شعار «بی‌گدار به جاده نزنیم، ظریف برانیم» را به این منظور برای طرح نوروزی انتخاب کردیم که نشان می‌دهد برای آغاز سفر باید برنامه‌ریزی داشت و تمام جوانب امر ازجمله ایمنی خودرو و... را سنجید. وقتی می‌گویم ظریف برانیم، منظور این است که هنگام رانندگی علاوه بر رعایت قانون طوری رانندگی کنیم که رانندگان دیگر نیز بتوانند به‌راحتی به مقصد خود برسند. در ادامه متقیان مدیرعامل خبرگزاری ایسنا نیز در سخنانی کوتاه ‌گفت: ‌خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از انتشار اخبار مربوط به حوادث و کشته‌های تصادفات پرهیز می‌کند. او با بیان اینکه ایرانی‌ها برای ورود به هر جا به یکدیگر تعارف می‌کنند، گفت:‌ این موضوع در رانندگی برعکس است و هیچکس حاضر نیست به دیگری راه بدهد. آناهیتا همتی ضمن قدردانی از کودکانی که عضو غنچه‌های هلال هستند، گفت: امیدوارم با وجود نسل جدید و آموزش‌هایی که به آنها داده می‌شود، مدام نگویند که ایرانی‌ها قانون را رعایت نمی‌کنند، محیط زیست را آلوده می‌کنند، ‌آشغال به زمین می‌ریزند و... امیدوارم نسل آینده کاری کند که ما به ایرانی بودن خود افتخار کنیم. رحمانی‌موحد، رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفرهای نوروزی نیز پشت تریبون رفت و گفت:‌ خدمات سفر در نوروز دارای دو نیمه پنهان و آشکار است. ما شاهد خدمات عده‌ای از دست‌اندرکاران در جاده‌ها هستیم اما هرگز خدمات عده‌ای از دیگر عزیزان را به‌صورت عینی مشاهده نمی‌کنیم، چراکه آنها در پشت صحنه مشغول خدمت‌رسانی هستند. در انتها تقدیسی رئیس انجمن علمی و آموزشی ارتقای سلامت گفت: اگر تنها دیه 150 میلیون تومانی 18‌هزار کشته در سال را ۲۷۰۰ میلیارد تومان محاسبه کنیم، به رقم وحشتناکی می‌رسیم، اما توجه کنید که این رقم تنها خسارت مستقیمی است که تصادفات وارد می‌کند. برای محاسبه خسارت‌های غیرمستقیم که به‌صورت صدمات روحی و جسمی وارد می‌شود، کارشناسان می‌گویند که باید رقم خسارت‌های مستقیم را با ضریب 5 برابر حساب کنیم.


 پلیس با سمن‌ها تعامل داشته باشد
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران درباره چگونگی کاهش تصادفات جاده‌ای به  می‌گوید: کشور آلمان چهل سال قبل حدود 21 هزار نفر کشته بر اثر تصادفات جاده‌ای داشت اما این تعداد در سال 2013 به 3200 نفر رسید. در این کاهش تصادفات چندین عامل موثر بودند نظیر خودرو، جاده‌ها و... ولی مهم‌ترین عامل آگاهی‌سازی بوده است. تاثیرگذارترین شیوه برای بالابردن سطح آگاهی مردم دادن اطلاعات به آنان از طریق نهاد‌های مردمی و غیردولتی است. سیدحسن موسوی‌چلک درباره برخوردهای سلبی پلیس می‌گوید: بزرگ‌ترین اشکال کار این است که ما می‌خواهیم تنها از طریق اهرم‌های فشار نظیر دوربین و جرایم، مردم را به رانندگی صحیح تشویق کنیم. پلیس برای ایجاد فرهنگ‌سازی در مردم باید به نهادهای غیردولتی نزدیک شود و با آنها تعامل داشته باشد. ما خودمان کمپینی داریم که به‌صورت جدی به این مسائل می‌پردازد. برای آموزش مدرس از آلمان آوردیم اما تا به حال پلیس یک بار هم نیامده تا ببیند ما چه می‌کنیم و این ایراد است. کمپین‌ها می‌تواند در مقطعی حساسیت ایجاد کند تا مردم متوجه خطرات شوند اما این نهادهای مردمی هستند که می‌توانند از طریق آموزش و برنامه‌های متعدد درست رانندگی کردن را فرهنگ‌سازی کنند و پلیس هم بهتر است از قدرت گروه‌های مردمی استفاده کند چرا که ثابت شده برخوردهای سلبی مشکلی را حل نمی‌کند.


 مردم با پلیس همکاری کنند
یک عضو کمیسیون عمران مجلس نهم درباره تصادفات جاده‌ای به  می‌گوید: متاسفانه آمار تصادفات بسیار بالاست. درست است که حوادث قطعا در هیچ کجای دنیا به صفر نمی‌رسند اما ما باید آن را به حداقل برسانیم و به نظر من می‌توانیم این کار را انجام دهیم. سید بهلول حسینی  درباره عوامل موثر بر کاهش این تصادفات می‌گوید: عوامل بسیاری وجود دارد که همه باید دست به دست هم بدهند، با درست کردن تنها یک مورد نمی‌شود کاری از پیش برد؛ عواملی نظیر خودرو، معاینه فنی، جاده‌ها، بررسی مکان‌های پرحادثه، جدی گرفتن فضای کنترلی، فرهنگ‌سازی از طریق برنامه‌های صدا و سیما و ... پلیس باید کاری انجام دهد تا مردم با آن‌ها بیشتر همکاری کنند الان در جاده‌ها وقتی مردم پلیس می‌بینند به یکدیگر خبر می‌دهند که آنجا پلیس هست حواست باشد! این اصلا خوب نیست پلیس می‌تواند با تسامح در تخلفاتی که خطری ندارند همدلی به وجود بیاورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha