دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۰
کد خبر: 142067

سلامت نیوز: بدن به انواع ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارد. به بیان دیگر سلامت بدن در گرو تأمین ۱۳ نوع ویتامین و ۱۹ نوع ماده کانی است اما شاید این سوال برایتان مطرح شود که تفاوت میان ویتامین ها و مواد کانی چیست؟

*ترکیب ها در مقابل عنصرها:

ویتامین ها و مواد کانی، هر دو ماده مغذی طبیعی است که می توانید در منابع غذایی مختلف آنها را پیدا کنید اما ویتامین ها جزو ترکیب های شیمیایی است و مواد کانی جزو عنصرهای شیمیایی.

ویتامین ها از عنصرهای مختلف تشکیل شده مانند کلسیم، منیزیم و آهن، ماده کانی نیز عنصرهای منفرد است.

*عملکردهای متفاوت:

ویتامین ها در مدیریت واکنش شیمیایی بدن نقش دارد.

این امر شامل چگونگی استفاده بدن از غذا برای تأمین انرژی و حفظ و تنظیم بافت بدن است. مواد کانی نیز در تولید هورمون ها، حفظ منظم ضربان قلب و تولید استخوان نقش دارد. ویتامین ها و مواد کانی هر یک نقش خاصی دارند. بنابراین، مصرف تنها ویتامین ها یا مواد کانی برای حمایت از عملکردهای حیاتی بدن کافی نیست. لازم است که به اندازه کافی ویتامین و ماده کانی مصرف شود. مصرف کم یا زیاد از هر یک از این مواد می تواند بیماری مانند دیابت، بیماری قلبی عروقی، پوکی استخوان، کم خونی، گواتر، راشیتیسم و بری بری ایجاد کند.

*ارگانیک در مقابل غیرارگانیک:

ویتامین ها و مواد کانی از لحاظ منشأ نیز متفاوت هستند.

ویتامین ارگانیک است و منبع گیاهی و حیوانی دارد در حالی که مواد کانی غیرارگانیک است و از خاک و آب به دست می آید.

*نیاز متفاوت بدن:

بدن به ۱۳ نوع ویتامین نیاز دارد. این ویتامین هاعبارتند از ویتامین K,E,D,C,B12,B6,B3,B2,B1,A، بیوتین، اسید فولیک و اسید پانتوتنیک.

برخی از این ویتامین ها محلول در چربی است و بدن می تواند آن را ذخیره کند. این ویتامین های محلول در چربی شامل ویتامین های D,A و K است.

ویتامین های دیگر محلول در آب است و قابل ذخیره در بدن نیست. ویتامین های محلول در آب شامل ویتامین های C,B12,B6,B3,B2,B1 و اسید فولیک است. بدن به برخی مواد کانی نیاز بیشتری دارد. مواد کانی مهم مانند کلسیم، منگنز، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سلفور، کلورین و سدیم با دوز بالا لازم است اما دیگر مواد کانی مانند آهن، ید، مس، فلورین، سلانیم، کرومیم و روی در دوز پایین مورد نیاز بدن است.

میزان ماده کانی مورد نیاز بستگی به سن، جنسیت و واکنش بدن دارد؛ بنابراین نیاز به ماده کانی در هر فرد متفاوت است.

*ویتامین برخلاف ماده کانی آسیب پذیر است:

ویتامین ها برخلاف مواد کانی در صورت قرار گرفتن در معرض حرارت یا ماده شیمیایی به آسانی از بین می رود. بنابراین، در نحوه پخت و نگهداری از غذاهای غنی از ویتامین باید مراقب بود.

برای تأمین ویتامین ها و مواد کانی مورد نیاز بدن لازم است یک برنامه غذایی متعادل حفظ شود. ویتامین ها و مواد کانی را می توان از منابع طبیعی مانند غلات سبوس دار، گوشت، ماهی، میوه، انواع سبزی، تخمه، مغز میوه و تخم مرغ یا از منابع غنی سازی شده مانند مکمل ها یا غذاهای غنی سازی شده به دست آورد.

منبع:روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha