دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۸

پدر و مادرها در شادی فرزندان شان مشارکت کنند تا همیشه نظاره گر خنده‌های آنها باشند، کودک و نوجوان شان را از خطرات و پیامدهای بازی با آتش و مواد محترقه آگاه کنند.

سلامت نیوز: دکتر علیرضا مغیسی ، رئیس اداره پیشگیری از حوادث وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و متخصص پزشکی اجتماعی در روزنامه ایران نوشت : درست از زمانی که ترقه بازی و انفجار مواد محترقه در سنت به جا مانده چهارشنبه سوری، حسابی جایی برای خود باز کرده، چهارشنبه سوری را به چهارشنبه سوزی تبدیل کرده است.

این جشن آتش که نه به‌خاطر شگون آن‌که بیشتر برای شوکه کردن رهگذران و سلب آرامش آنها و ایجاد صحنه‌های نمایشی خطرناک در کوچه و خیابان به راه می‌افتد، با جان و مال دیگران بازی می‌کند. از زمانی که ترقه بازی و وحشتناک‌تر از آن ترکاندن نارنجک و موادمحترقه چاشنی این عید باستانی شد، رعب و وحشت هم جایش را با شادی عوض کرد. حوادث غم انگیزی که هر سال در چهارشنبه آخر سال به مصدومیت و معلولیت‌های جسمی زیادی می‌انجامد، انعکاس ناگوار این جشن دیرینه است.

دکتر علیرضا مغیسی رئیس اداره پیشگیری از حوادث وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و متخصص پزشکی اجتماعی در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران با اشاره به اینکه ترقه‌ها و مواد محترقه جراحت‌های سنگین چشمی، سوختگی بدن، ناشنوایی و حتی قطع عضو را به همراه دارند می‌گوید: هر سال به‌خاطر این حوادث شاهد درد و رنج هزاران نفر از هموطنان هستیم مطالعات اخیر نشان می‌دهد، رهگذران بیشتر از افرادی که آتش بازی می‌کنند یا حتی تماشاچی هستند، دچار آسیب جدی می‌شوند. 

برآوردهای وزارت بهداشت حاکی از آن است که در سال گذشته حدود 2700 تا 3 هزار نفر آسیب دیده‌اند که نسبت به سال 91 حدود 30 تا 35 درصد رشد داشته است. او اضافه می‌کند: از سال 87 به بعد آسیب ناشی از حوادث چهارشنبه سوری دو و نیم برابر شده است و استان تهران در بین دیگر استان‌های کشور بالاترین رقم را دارد و حدود 28 درصد از کل این حوادث مربوط به این استان است. استان‌های آذربایجان شرقی و غربی نیز بیشترین تعدادثبت شدگان را دارند.


دکتر مغیسی با تأکید بر اینکه مردها 4 برابر بیشتر از زنان دچار آسیب‌های چهارشنبه آخر سال می‌شوند، می‌گوید: جالب آنکه این حوادث بیشتر در جوامع توسعه یافته یا همان شهرها اتفاق می‌افتد و روستایی‌ها خیلی ایمن‌تر آتش بازی می‌کنند و تنها 10درصد آسیب مربوط به مناطق روستایی است.


دانش‌آموزان و دانشجویان در رده سنی 15 تا 25 سال معمولاً افراد آسیب دیده شادی‌هایی با پایان تلخ هستند. او می‌گوید: علاوه بر این گروه سنی، کسانی که در روزهای منتهی به چهارشنبه آخر سال و شب چهارشنبه سوری خارج از خانه هستند بیشترین صدمه را می‌بینند. حوادث داخل منزل هم مسأله دیگری است که توصیه می‌شود از آتش بازی در خانه اجتناب شود. به گفته  دکتر مغیسی 50درصد صدمه ها به دست و پا وارد می‌شود.

همچنین دومین عضوی که در معرض صدمه دیدن است و 43درصد احتمال دارد به‌خاطر ترقه بازی و آتش بازی دچار سوختگی و آسیب شود، صورت و چشم است با این حال سوختگی و از بین رفتن صورت و چشم بالقوه شدیدتر از آسیب دیدن دست و پا است.

متأسفانه بیشترین تعداد معلولیت را در این دو عضو شاهد هستیم چه بسا که تعداد زیادی از این آسیب دیدگان از دسترس و شمارش خارج هستند به این معنی که فردی که به عنوان مثال چشم هایش دچار سوختگی می‌شود ممکن است این آسیب سال‌ها بعد ادامه داشته و به درمان و عمل جراحی نیاز داشته باشد و تخریب بافت و عصب چشم در سال‌های بعد اتفاق بیفتد بنابراین مشکلات بالقوه این نواحی بسیار مهم هستند از این رو باید بسیار مراقب این اعضا بود.


 این متخصص پزشکی اجتماعی با تأکید بر اینکه نمی‌خواهیم در چهارشنبه سوری اتفاق بدی بیفتد و پیشگیری نوع اول مهم است، توصیه می‌کند: پدر و مادرها در شادی فرزندان شان مشارکت کنند تا همیشه نظاره گر خنده‌های آنها باشند، کودک و نوجوان شان را از خطرات و پیامدهای بازی با آتش و مواد محترقه آگاه کنند.

خانواده‌ها نه به شکل منفعلانه بلکه فعالانه و آگاهانه باید با این مسأله برخورد کنند چرا که همه افراد بویژه کودکان و نوجوانان علاقه به آتش بازی دارند بنابراین خیلی شفاف پیامدها و آسیب‌هایی که بازی با ترقه سلامت آنها را تهدید می‌کند به کودک بگویند و به آنها آموزش دهند که مواد محترقه و ترقه را در جیب شان نگهداری نکنند همین نگهداری در جیب باعث شعله ور شدن مواد محترقه می‌شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha