دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۳
کد خبر: 142072

دانشمندان دانشگاه کوئینزلند روش جدیدی را برای حذف پلاک‌های سمی درون مغز با استفاده از روش غیرتهاجمی درمان فراصوت کشف کرده‌اند.

سلامت نیوز:دانشمندان دانشگاه کوئینزلند روش جدیدی را برای حذف پلاک‌های سمی درون مغز با استفاده از روش غیرتهاجمی درمان فراصوت کشف کرده‌اند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،آلزایمر یک بیماری مخرب نورونی مزمن است که اغلب در افراد بالای 65 سال آغاز می‌شود و معمولاً با شروعی آهسته همراه است ولی با گذشت زمان بدتر می‌شود. این بیماری در نهایت منجر به فقدان حافظه و عملکرد بدن و در نهایت مرگ بیمار می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد بین بیماری آلزایمر و انباشته شدن پلاک‌های سمی که بر ارتباطات عصبی تأثیر می‌گذارند، ارتباط وجود دارد. روش جدید محققان کوئینزلند شامل حذف این پلاک‌ها با روش غیرتهاجمی فراصوت است.


پپتید آمیلوئید β که از حدود 36 تا 43 اسیدآمینه تشکیل شده، به عنوان پلاکی شناخته شده است که با رشد و گسترش بیماری آلزایمر مرتبط است. از این رو تحقیقاتی در زمینه حذف این ماده سمی از مغز انسان انجام شده، اما تقریباً اکثر آنها به مداخله دارویی تهاجمی نیاز داشته‌اند که تأثیر کاملی ندارند. روش محققان دانشگاه کوئینزلند یک رویکرد غیردارویی بالقوه برای حذف این پلاک ارائه کرده است. محققان مدعی هستند روش آنها توانسته عملکرد حافظه در مغز موش‌هایی را که از انباشت آمیلوئید β در مغزشان برخوردار بوده و علائم آلزایمر را نمایش می‌دادند، بازیابی کند. محققان برای دستیابی به این نتیجه، به دفعات اسکن فراصوت را روی مغز موش‌ها برای حذف این پلاک و بدون نیاز به استفاده از مواد شیمیایی اضافی مانند ضدپادتن آمیلوئید β تکرار کردند. به گفته آنها، سلول‌های میکروگلیا – سلول‌هایی که به عنوان شکل اصلی سیستم دفاعی در سیستم عصبی مرکزی عمل می‌کنند – توسط امواج فرکانس بالای صوت که توسط تجهیزات فراصوت تولید می‌شود، فعال شده و پلاک‌های آمیلوئید β را مصرف کردند.
دانشمندان از میکروسکوپ هم‌کانونی دیسک چرخان و بازسازی سه‌بعدی وضوح بالا برای تأیید کاهش چشمگیر وسعت پلاک‌های سمی آمیلوئید β توسط درمان فراصوت استفاده کردند. این محققان اکنون در حال کار روی یک دستگاه فراصوت بزرگ هستند که به آنها اجازه می‌دهد درمان را روی مغز گوسفند آغاز کنند. کارآزمایی‌های انسانی گام بعدی این دانشمندان خواهد بود که حداقل دو سال دیگر انجام خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha