دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۸
کد خبر: 142074

گلستان در سال زراعی 93 به طور میانگین، یک و نیم درجه افزایش دما داشت که بر تشدید پدیده‌های اقلیمی چون خشکسالی، سیل و آتش‌سوزی جنگل‌ها تأثیر گذاشت.

سلامت نیوز: گلستان در سال زراعی 93 به طور میانگین، یک و نیم درجه افزایش دما داشت که بر تشدید پدیده‌های اقلیمی چون خشکسالی، سیل و آتش‌سوزی جنگل‌ها تأثیر گذاشت.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،زمستان امسال در حالی به آخرین روزهای خود می‌رسد که گلستانی‌ها در حسرت یک روز سراسر برفی باقی ماندند. در این استان حتی برای یک روز از باقی ماندن چتر سفید برف بر تن شهرها و بیشتر روستاها خبری نشد و کاهش بارش برف که هر سال زمستان رخ می‌داد، بیشتر از همیشه بود. اما بجز نباریدن برف، افزایش دما در زمستان هم به پدیده تغییرات آب و هوایی اضافه شد تا این استان در 5 ماه  سال زراعی 93 و 94 به طور میانگین یک و نیم درجه گرم‌تر باشد.
«محمد کرد جزی»، رئیس گروه تحقیقات هواشناسی کاربردی گلستان می‌گوید: به طور کلی روزهای یخبندان و برفی نسبت به سال‌های گذشته کاهش و دمای حداکثری نیز افزایش یافته که همه این عوامل باعث گسترش آفات بخش کشاورزی در این استان شده است. افزایش دما باعث می‌شود حداقل دما کاهش نیابد و آفات گیاهان مقاوم شده و از بین نرود. از این رو، در دوره‌های یخبندان که برف ببارد و 24 ساعت روی زمین بنشیند مهم است تا  شوکی به آفات گیاهی وارد شود، ولی به گیاهان آسیب نرسد. با این حال، امسال روزهای یخبندان و برفی کم بود و بیشتر در مناطق کوهستانی دیده شد. اکنون زمستان رو به پایان است، اما به گفته این محقق هواشناسی «افزایش دما در فصول گرم سال که بارندگی کم است روی حداقل‌های دما اثر داشته و به صورت خشکسالی تأثیر خود را نشان  می‌دهد، همانند آتش سوزی جنگل‌های گلستان در تابستان امسال که نسبت به دوران گذشته بیشتر بود زیرا هم دما افزایش داشت و هم بارش کمتر شده بود.»
تأثیرات افزایش دما به همین جا ختم نمی‌شود، اینکه در گلستان یک باره در یک روز ده‌ها میلیمتر در یک نقطه بارندگی شود و سیلاب به راه بیفتد و خسارت بزند نیز از گرم شدن دما تأثیر می‌گیرد.


وی این گونه توضیحات خود را ادامه می‌دهد: گرم شدن بیشتر هوا، باعث پدیده‌های  اقلیمی شده تا جایی‌که می‌تواند الگو و  میزان بارش را تغییر دهد. اگر در مناطق جنوبی ایران بارش‌ها به صورت رگباری با میزان زیاد بود در استان ما بارش‌ها ملایم و در چند روز اتفاق می‌افتاد،  اما چند سالی است که بارش‌های شدید افزایش یافته و در یک ماه 2 روز باران شدید می‌آید؛ اتفاقی که باعث سیلاب شده و فرسایش زمین‌های کشاورزی را به همراه دارد و به نظر می‌رسد در چند سال آینده هم تشدید شود. افزایش دما علاوه بر افزایش تبخیر، مصرف آب را هم بالا می‌برد.  این کارشناس هواشناسی هشدار می‌دهد که بارش‌ها کاهش یافته است. ایستگاه‌های هواشناسی این استان کاهش 88 میلیمتر بارندگی را  ثبت کرده‌اند که نشان می‌دهد سال زراعی 93 و 94، سال خشکی است.
وی  می‌افزاید: گلستان به ظاهر پرآب است، اما این استان را باید به 2 قسمت تقسیم کرد؛  اول مناطق شمالی با وسعت زیاد که میانگین بارش آنها 250 تا 400 میلیمتر است و قسمت جنوبی با وسعتی کم که بارش هایش بین 500  و در بعضی مناطق کوهستانی تا هزار میلیمتر می‌رسد.
 از این رو، اگر وسعت منطقه و بارش‌ها را در نظر بگیریم شاید میانگین واقعی این استان 300 میلیمتر بیشتر نباشد. در دوره 3 ماهه، تا پایان دی امسال  در نیمه غربی  خشکسالی متوسط تا شدید و در نیمه شرقی استان نیز خشکسالی خفیف داشته‌ایم، باتوجه به نوسانات شدید اقلیمی اثرگذارترین کار، کاهش مصرف آب و مراقبت مردم برای جلوگیری از آتش گرفتن جنگل‌ها خواهد بود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha