دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۸

با آنكه هر سال از آمار سوختگی ها و حوادث چهارشنبه آخر سال می شنویم، اما باز هم این آمار تكرار می شود و صحنه های دلخراشی ناشی از استفاده وسایل محترقه اتفاق می افتد. وسایلی كه این روزها، با حداقل قیمت و حداكثر گستره توزیع ، در دسترس شهروندان قرار گرفته و جای خود را میان گروه‌های زیادی از مردم برای جشن چهارشنبه آخر سال باز كرده است. این درحالی است كه نگاهی به آنچه بزرگترها از جشن چهارشنبه آخر سال گفته اند، گویای برگزاری مراسمی شاد و بی خطر در پاسداشت آیینی ایرانی است كه در آن، آتش و پاكی، حرف نخست را در چگونگی برگزاری این جشن می زده است.

سلامت نیوز:با آنكه هر سال از آمار سوختگی ها و حوادث چهارشنبه آخر سال می شنویم، اما باز هم این آمار تكرار می شود و صحنه های دلخراشی ناشی از استفاده وسایل محترقه اتفاق می افتد. وسایلی كه این روزها، با حداقل قیمت و حداكثر گستره توزیع ، در دسترس شهروندان قرار گرفته و جای خود را میان گروه‌های زیادی از مردم برای جشن چهارشنبه آخر سال باز كرده است. این درحالی است كه نگاهی به آنچه بزرگترها از جشن چهارشنبه آخر سال گفته اند، گویای برگزاری مراسمی شاد و بی خطر در پاسداشت آیینی ایرانی است كه در آن، آتش و پاكی، حرف نخست را در چگونگی برگزاری این جشن می زده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه قانون ،سال‌های دور، سوزاندن بوته های خشك و پریدن و گرما گرفتن از آن، الفبای چهارشنبه سوری بود و حال، استفاده از محصولات محترقه چینی، ساز چهارشنبه سوری را كوك كرده است. حال آنكه با اصلاح رفتارها در برگزاری سنت های ایرانی، هم می توان آنها را سالم و بی خطر برگزار كرد و  هم نسل به نسل، دفاع از سنت‌های نیكو را پیش گرفت.  از بچه های شش هفت ساله تا پدر و مادر 50 و 60 ساله، چهارشنبه سوری را آلوده به ترقه كرده اند. آنها جدا از آلوده شدن سنت ایرانی، كمك ناصواب به بازار قاچاق مواد محترقه و البته اقتصاد چینی را نیز سبب می شوند و اینچنین، چهارشنبه‌سوری به سوزی بزرگ تبدیل می شود كه نتیجه آن، آمارهایی است كه در این گزارش آمده است. 300 هزار نفر در سال دچار سوختگی می‌شوند. آمار بسیار تكان‌دهنده‌ای است وقتی بدانید نزدیك به 10درصد این تعداد در شب چهارشنبه‌سوری اتفاق می‌افتد. جالب‌تر اینكه، 2000 نفر از این 300 هزار نفر به دعوت حضرت اجل لبیك می‌گویند. تا سال 91 تعداد مصدومان چهارشنبه‌سوری زیر 2000 هزار نفر بوده. اما سال گذشته این تعداد، افزایش چشمگیری داشته است و به گفته مقامات مسئول این افزایش 35 درصد بوده تا جایی كه از میان 2700 مصدوم این شب منحوس، دو نفر به دیار باقی رفته‌اند. رئیس گروه پیشگیری از سوانح و حوادث مركز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفته است 24 درصد مصدومان از میان رهگذران بوده‌اند. همه این آمار و اطلاعات پلیس را برآن داشته تا تدابیر ویژه‌ای برای چهارشنبه‌سوری امسال داشته باشد. شاید با این كار، تعداد مجروحان و مصدومان كمتر شود. براساس آمارهای موجود در ایران از هر ۱۰۰ فرد سوخته، ۱۰ نفر می‌میرند و افراد زنده مانده نیز تا پایان عمر ناتوان هستند. این در حالی است كه به گفته رئیس گروه پیشگیری از سوانح و حوادث مركز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت آسیب‌های منتسب به چهارشنبه‌سوری طی سال‌های اخیر روند صعودی داشته و از سال ۱۳۸۷ میزان رشد آن 5/2 درصد بوده است.  سال گذشته تعداد مصدومان 2700 نفر بوده درحالی كه این تعداد در سال 91، 1987 نفر بوده است.


   ناظران بیشتر آسیب می‌بینند
رئیس گروه پیشگیری از سوانح و حوادث مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر، دکتر علیرضا مغیثی گفته است: «مطالعات نشان می دهد شدت آسیب افراد ناظر آتش‌بازی‌ها از مجریان هم شدیدتر بوده است، بنابراین تأکید می‌شود با وجود پایین بودن احتمال آسیب به لحاظ اهمیت و شدت بالقوه آنها، توصیه‌های سلامتی برای همه به ویژه برای کودکان و نوجوانان جدی گرفته شود.» به گفته مغیثی براساس آمارهای موجود در حوزه معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌های علوم‌پزشكی، تعداد مصدمان چهارشنبه سوری سال گذشته 2700 نفر بوده كه بیشترین آسیب‌دیدگان از میان دانش‌آموزان و دانشجویان بودند (۴۰ درصد كل موارد ثبت‌شده) كه در گروه سنی ۱۵تا ۲۵ سال قرار دارند.
همچنین در رتبه بعدی، ۳۵ درصد ‌كل موارد آسیب‌ها در گروه سنی ۱۰تا ۱۴ سال رخ داده است و ۵ درصد آسیب‌دیدگان نیز در گروه سنی زیر ۶ سال بوده‌اند. بنا به گفته مغیثی بیش از نیمی از آسیب‌دیدگان در هنگام آتش‌بازی دچار آسیب شدند و ۲۴ درصد یا رهگذر یا در حین تماشا دچار آسیب‌های چهارشنبه‌سوری شده‌اند.


   28 درصد مصدومان در تهران
به گفته رئیس گروه پیشگیری از سوانح و حوادث مركز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر در میان استان‌ها، استان تهران رتبه اول را از نظر تعداد حادثه‌دیدگان داشته و رقم آن ۷۴۰ مورد گزارش شده است. به عبارتی ۲۸ درصد كل موارد ثبت‌شده مصدومان چهارشنبه‌سوری در كل كشور مربوط به استان تهران است. بعد از تهران اما استان‌های آذربایجان شرقی و غربی بیشترین تعداد ثبت‌شده مصدومان چهارشنبه آخر سال را داشته‌اند. همچنین مردان چهار برابر زنان دچار آسیب‌ها می‌شوند و ۱۰ درصد آسیب‌ها در مناطق روستایی و ۹۰ درصد در مناطق شهری اتفاق می‌افتد. به گفته مغیثی ۵۰ درصد آسیب‌های چهارشنبه‌سوری را آسیب‌دیدگی دست و پا تشكیل می‌دهند.  اما شدیدترین آسیب‌ها نیز مربوط به نواحی صورت و چشم است كه با ۴۳ درصد شیوع در رتبه دوم قرار دارد. وزیر بهداشت هم كه خودش متخصص چشم‌پزشكی است قبلا اعلام كرده: «به‌دلیل حوادث و بی‌احتیاطی در چهارشنبه پایان سال مجبور شدم تعداد قابل‌توجهی چشم را تخلیه یا پیوند كنم.»


 تشكیل كمیته پیشگیری از آسیب‌های چهارشنبه سوری
رئیس گروه پیشگیری از سوانح و حوادث مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر چندی پیش اعلام كرد؛ تشکیل کمیته بین‌بخشی هماهنگی برای پیشگیری از آسیب‌های منتسب به چهارشنبه‌سوری در مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت، هماهنگی با نیروی انتظامی برای انجام اقدامات مناسب جهت روان شدن و روان نگه‌داشتن ترافیک روز چهارشنبه‌سوری، اعلام آمادگی اورژانس و هلال‌احمر برای استقرار پایگاه‌های نیروهای امدادی در کلیه مناطق شهر به تعداد کافی جهت امدادرسانی به مصدومان احتمالی و تقویت نظام سرویلانس آسیب‌های چهارشنبه‌سوری در معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌ها از جمله اقداماتی است كه برای چهارشنبه‌سوری انجام خواهد شد.


   استقرار 100 آمبولانس در 100 نقطه شهر
رئیس اورژانس تهران هم از استقرار ۱۰۰ دستگاه آمبولانس در ۱۰۰ نقطه شهر تهران و آمادگی نیروهای اورژانس در چهارشنبه آخر سال خبر داده. به گفته اسدا... موسوی در روزهای منتهی به چهارشنبه آخر سال نیز ۱۵۰ پایگاه اورژانس در شهر تهران به صورت ۲۴ساعته آماده خدمت‌رسانی هستند.
 رئیس اورژانس تهران با اشاره به آسیب‌شناسی سال گذشته گفته: بیشترین مراجعات به اورژانس در سال گذشته مربوط به سوختگی، آسیب به چشم یا گوش، پیچ‌خوردگی مچ پا و قطع دست یا انگشتان دست می‌شد.  به گفته موسوی 100 دستگاه آمبولانس در مهم‌ترین نقاط پایتخت مستقر خواهند بود، همچنین چندین دستگاه موتور آمبولانس در آماده باش کامل قرار دارند تا در صورت لزوم بتوان از آن استفاده کرد:‌ «در واحدهای سیار 300 پرسنل اعم از پرستار و پزشک حضور دارند كه علاوه بر استقرار واحدهای سیار، تمامی 150 پایگاه‌های شهری تهران در آماده‌باش کامل خواهند بود.»


   آماده باش بیمارستان مرجع سوختگی
مدیر پرستاری بیمارستان سوختگی مطهری هم از آمادگی این بیمارستان برای پذیرش مصدومان سوختگی حوادث چهارشنبه سوری از ساعت 12 روز سه شنبه با توجه به تجارب سال‌های گذشته خبر داد.  پرویز نمازی گفته است: «امیدواریم در این ایام اتفاقی رخ ندهد اما بیمارستان مطهری با افزایش نیروها و تامین دارو و تجهیزات در وضعیت آماده باش به سر می‌برد. سال گذشته 70 نفر فقط در شب چهارشنبه‌سوری به بیمارستان سوختگی مطهری تهران ارجاع داده شدند که مصدومیت 8نفر آنان منجر به قطع عضو شد.»

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha