دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۶
کد خبر: 142088

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست و پرنده شناس گفت:صدای انفجار ترقه و نارنجک در مراسم چهارشنبه سوری سبب سکته و مرگ پرندگان می شود.

سلامت نیوز: مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست و پرنده شناس گفت:صدای انفجار ترقه و نارنجک در مراسم چهارشنبه سوری سبب سکته و مرگ پرندگان می شود.

اسماعیل کهرم روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: قلب یک پرنده 600 تا 700 بار در دقیقه می زند بنابراین اگر یک صدم ثانیه متوقف شود مرگ پرنده را در پی خواهد داشت.

این پرنده شناس ادامه داد: سکته فقط مختص انسان نیست بلکه حیوانات از جمله پرندگان نیز در شرایط غیر معمول دچار سکته می شوند به ویژه صداهای مهیب ترقه ها که ناگهانی نیز هست مشکلات زیادی را حتی برای انسان به همراه دارد.

کهرم گفت:اکنون که در آستانه فصل بهار و تخم گذاری پرندگان هستیم بروز صداهای مهیب و ناگهانی سبب از کار افتادن سیستم داخلی بدن و سرگردانی آنها شده و لانه را ترک و دیگر باز نمی گردند.

وی تاکید کرد: امنیت برای پرندگان از غذا مهمتر است بنابراین اگر در جایی احساس امنیت نکنند گاهی برای همیشه از آن مکان خواهند رفت.

وی افزود: همچنین برخی آتش بازی های چهارشنبه سوری موجب آتش گرفتن درختان می شود که مامن و لانه پرندگان بر روی آنها است بنابراین با این کار آنها بی خانمان می شوند.

کهرم تاکید کرد: آلودگی صوتی و دود ناشی از انفجار ترقه ها و برخی بمب ها در مراسم چهارشنبه اثرات بسیار سوء بر سلامت انسان نیز به جا می گذارد که باید مورد توجه نیروی انتظامی قرار گیرد.

چهارشنبه سوری سنتی دیرینه در بین ایرانیان است که در سال های اخیر به سوی خشونت، تحریف و از اصالت خود فاصله گرفته است.

امروزه، استفاده از مواد محترقه و آتش زا که بعضا دست ساز و خطرناک هستند بسیار رایج است و جایگزین آیین های کهن شده است.

در چند سال گذشته، این شب همواره دارای آمار آسیب دیدگی و گاهی دارای تلفات جانی بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha