دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۹
کد خبر: 142120

نجوای صدای پای آب در زیر پل های تاریخی زایند رود هنوز کامل نشده بود که دیگر بار آهنگ سکوت و خاموشی این رود در نصف جهان پیچید.

سلامت نیوز:  نجوای صدای پای آب در زیر پل های تاریخی زایند رود هنوز کامل نشده بود که دیگر بار آهنگ سکوت و خاموشی این رود در نصف جهان پیچید. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دریچه های سد زاینده رود که برای رهاسازی 65 متر مکعب در ثانیه برای مصارف کشاورزی از روز سوم اسفند بار دیگر گشوده شده بود، نیمه شب گذشته بسته شد. 

گرچه جریان آب در این عرصه طبیعی بخاطر طول مسیر 150 کیلومتری آن تا سد زاینده رود ، هنوز جاری است اما در صورتی که دریچه های سد بسته شده باشد تا 48 ساعت آینده شهر اصفهان شاهد کم شدن جریان آب خواهد بود و گردشگران و مسافران نووزی در حسرت دیدن جلوه های اصلی این رود خواهند ماند . 

زاینده رود که از آن به عنوان رودخانه دائمی فلات مرکزی ایران یاد می شود ، اکنون به رودخانه ای فصلی تبدیل شده ، این رود که از ارتفاعات زاگرس میانی سرچشمه گرفته و موجب رونق مناطق مرکزی ایران و ایجاد کانونهای جمعیتی، اراضی وسیع کشاورزی، بیشه زارها، مناظر زیبای طبیعی در این منطقه شده ، نقشی موثر در تمدن و سیر تحولات اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی ایران زمین داشته است . 

زاینده رود و بستر زیبای این عرصه طبیعی یکی از کانونها و جاذبه های مهم گردشگری کشور است که در طول سال بویژه در ایام نوروز شاهد حضور چشمگیر مردم و گردشگران از نقاط مختلف جهان و استانهای کشور است . 

کاهش بارشها در سال های گذشته موجب شده است که زاینده رود از یک جریان آبی دائمی به یک رودخانه فصلی بدل شود ، در کنار بروز پدیده خشکسالی، بارگذاری های بیش از حد و نابسانی در بهره برداری و مدیریت طی سالهای گذشته از دلایل خشک شدن این رود خانه عنوان شده است .

ساماندهی مصرف و مدیریت یکپارچه بر حوضه زاینده رود به عنوان رویکرد مقابله با کم آبی و نجات زاینده رود هم اکنون مورد توجه مدیرت استان اصفهان قرار دارد و همین امر موجب شد تا جریان آب در این رودخانه طی ماههای گذشته با وجود کاستیهای فراوان قطع نگردد و کماکان جریان یابد . 

کارشناسان محیط زیست تبعات خشکی زاینده رود را علاوه بر خسارت عمده بر بخش کشاورزی ، منابع آبی و محیط انسانی ، خطر بالقوه تولید ریزگردها و انتشار آن در بخش بزرگی از منطقه میانی کشور در محل تالاب خشک گاوخونی در منتهی الیه زاینده رود می دانند و بدین سبب اصرار بر ورود آب به تالاب و نمناکی گستره آن دارند. 

آب در رودخانه زاینده رود پس از حدود 18 ماه خشکی این رودخانه، در 15 آبان تا نیمه آذر سالجاری برای آغاز کشت پاییزه جریان یافت و از نیمه آذر تا سوم اسفند رو به خشکی گرایید. 

در طی این مدت گرچه خروجی آب زاینده رود برای تامین آب کشاورزی بشدت کاهش یافته بود اما مسوولان ذی ربط با رها کردن اندکی آب مانع از خشکی کامل زاینده رود در شهر اصفهان شدند. 

رییس جمهوری در سیزدهمین سفر استانی خود به استان اصفهان که در ماه گذشته انجام شد از وزیر نیرو و استاندار اصفهان خواست تا برای جریان دائمی آب در رودخانه زاینده رود اقدام کنند. 

بیش از 20 هزار اثر شناخته شده میراثی در استان اصفهان وجود دارد که از این تعداد یکهزار و 800 اثر ثبت ملی و چهار اثر ثبت جهانی شده است. 

سه اثر تاریخی از 17 اثر کشور که به ثبت یونسکو رسیده است به نام های میدان نقش جهان، باغ موزه چهلستون و مسجد جامع در شهر اصفهان قرار دارد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha