دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۷
کد خبر: 142126

اینجا کیش است، جزیره ای که این روزها به مات شدن نزدیک شده است. مات شدنی حیران از تلاقی دو بعد لوکس و ارزان. اینجا سرزمینی است از جنس الماس های شناور در آبهای آبی. اما... معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش، طرحی را تعریف کرده است به نام رالی گردشگری! این طرح شاید در نگاه اول مزایای بسیاری داشته باشد اما وقتی به پای خواندن معایبش می‌نشینیم اوضاع بدتر و بدتر می‌شود.

رالی نوروزی در کیش موفق خواهد شد؟

سلامت نیوز: مسافران محترم، ما بر فراز خلیج همیشگی فارس در حال پرواز هستیم. این جمله ای است که دل مان را برای یک فرود جانانه بر روی آب های نیلگون قرص می‌کند. فرودی که در هر فرازش، روحی از آرامش دمیده شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ابتکار اینجا کیش است، جزیره ای که این روزها به مات شدن نزدیک شده است. مات شدنی حیران از تلاقی دو بعد لوکس و ارزان. اینجا سرزمینی است از جنس الماس های شناور در آبهای آبی. اما... معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش، طرحی را تعریف کرده است به نام رالی گردشگری! این طرح شاید در نگاه اول مزایای بسیاری داشته باشد اما وقتی به پای خواندن معایبش می‌نشینیم اوضاع بدتر و بدتر می‌شود. تا جایی که می‌توان چهره این منطقه زیبای گردشگری را به عجوزه ای زشت تشبیه کرد. اینجا کیش و مات با هم تداخل دارند.


نمی توان از راه زمینی به آن سفر کرد
صفیاری، کارشناس گردشگری می‌گوید: یک موضوع این است که کیش به عنوان یک مقصد گردشگری لاکچری به حساب می‌آید. قشر خاصی به این منطقه سفر می‌کنند. کیش به خاطر موقعیت جغرافیایی و زیبایی طبیعتش منطقه ای است که نمی‌توان از راه زمینی به آن سفر کرد.

حالا اتفاقی که افتاده است این است که سازمان منطقه آزاد کیش رالی نوروزی کیش را راه انداخته است. این یکی از اقدامات معاونت گردشگری بوده و ایراداتی به آن وارد است. اینکه هر کسی می‌تواند با هر منبع درآمدی به این منطقه بیاید. جمعیت زیاد می‌شود و حتی به هتل ها نمی‌توانند وارد شوند. اول نارضایتی هتل ها و بعد هم مراکز تجاری فراهم می‌آید.


چه سودی خواهد داشت؟
وی ادامه می‌دهد: مسلما این اتفاق برای جزیره ای که لاکچری و لوکس تلقی می‌شود خوب نیست. سود جذب گردشگر از طریق پول هایی است که خرج می‌کنند.

آن 10 گردشگر چه سودی برای این منطقه خواهد داشت؟ یک ایراد دیگر هم این است که تورهای ارزان را گذاشته اند که مردم به این منطقه بیایند. حتی به هتل ها هم ابلاغ شده است که هزینه اقامت را پایین بیاورند.

این راه فقط آمار گردشگر را بالا خواهد برد. این درست نیست که از فشارهای دولتی استفاده شود و روی مراکز خصوصی این اعمال قدرت ها و فشارها باشد و هیچ سوبسیدی را هم برای هتل ها در نظر نگیرند. یعنی هزینه اقامت پایین آمده و در کنار آن هزینه آب و برق و... باید با تعرفه آزاد پرداخت شود. یک معادله نامتوازن نامتعادل در این میان پیش می‌آید.


خراب خواهد شد
یکی از کارشناسان دیگر گردشگری تاکید می‌کند: با این کار کیش را خراب خواهند کرد. سطح کیش که یک جزیره خاص لوکس گردشگری در ایران است، پایین می‌آید. شما اگر دقت کنید وقتی خانواده ای با اتومبیل شخصی خود به این جزیره می‌آید و توان اقتصادی بالایی هم ندارد، در کنار یک خانواده که در مراکز تجاری بزرگ قدم می‌زند و هر چقدر دلش بخواهد خرج می‌کند قرار می‌گیرد از نظر اجتماعی چقدر آسیب می‌بیند. در اینجا مراکز تجاری گران هم هست. این طرح ضربه ای را هم به هلتداران وارد کرده است. اکثر هتل ها خالی مانده است. چرا؟ چون هر مسافری اجازه این را دارد که در چادرهای اسکان نوروزی اقامت پیدا کند. سازمان منطقه آزاد کیش به جای اینکه بیاید و از هتلداران حمایت کند، به صورت تعمدی صدور یا تمدید مجوز فعالیت اقتصادی را عقب می‌اندازد. به بهانه های مختلف این مجوز به تعویق می‌افتد و ما باید هزینه های را به صورت آزاد پرداخت کنیم. ما هیچ حمایتی نمی‌شویم.


فقط آمار بالا می‌رود
وی می‌افزاید: شاید این کار آمار گردشگر را بالا ببرد. این آمار برای سازمان و معاونت گردشگری خوب است. در گزارش ها می‌آید که این تعداد آدم به این جزیره سفر کرده اند. ولی در این میان درآمد مهم است. باعث می‌شود که گردشگر واقعی به آن منطقه نرود. خود به خود اقتصاد این منطقه ضعیف خواهد شد. مثلا کیش به جز صنعت توریسم صنعتی ندارد. مثل این است که طرف آب نیاز داشته باشد و به او آب ندهید. رفته رفته ضعیف می‌شود. این روند دو سه سالی در ذهن گردشگر تاثیر می‌گذارد.

مسافر واقعی باید به این مناطق ورود کند. می‌گویند باید از نظر ورود گردشگر تقویت شود و هر هتلی که به این ابلاغیه ها عمل نکند، پلمپ خواهد شد. آیا با توسل به زور این صنعت رونق خواهد گرفت؟ در کنارش می‌گویند باید سه روز اقامت رایگان در یکی از هتل ها به مردم جایزه بدهید. این کار را هتلدار می‌کند و به نام سازمان منطقه آزاد کیش تمام خواهد شد. هیچ حمایتی از بخش خصوصی صورت نمی‌گیرد. معاونت گردشگری بیاید و بگوید تا به امروز چه حمایتی در بحث اسکان و نیروی انسانی و عوارض انجام داده است؟


یا ارزان یا لاکچری
یک کارشناس گردشگری می‌گوید: در جلسه با معـــاونت گردشگری مطرح کردیم که جزیره به خاطر محدودیت های خدمات گردشگری یا باید به سمت مسافران ارزان برود یا لاکچری و لوکس باقی بماند. مثلا یک تعدادی می‌آیند و در هتل ها اتاق اجاره می‌کنند. اقشار دیگر از چادرها استفاده می‌کنند. در کیش به خاطر محدودیت های فضایی باید این دو قشر در کنار هم قدم بزنند. ما باید عرضه را بر مبنای تقاضا داشته باشیم. یعنی برای آنها بازارهای ارزان مثل چین و... ایجاد کنیم تا با سطح درآمدشان بخواند.

من به تراکنش این منطقه می‌پردازم. سرمایه گذار در این منطقه سرمایه گذاری می‌کند. می‌خواهد از این سرمایه گذاری به درآمد برسد. یک هتل باید 10 ساله خود را کاور کند. یک بیزینس موفق در دوبی در طول 10 سال باید پولش برگردد. وگرنه باید به سمت کارهای دیگر مثل ساختمان سازی و... برود.


اینجا قوانین راهنمایی و رانندگی حاکم است
وی می‌افزاید: چیزی را که انتظار دارم این است که این ورود گــردشگر از طریق راه های هوایی و هواپیما باشد. یکی از مشخصه های مهم جزیره کیش، نبود ترافیک و محدودیت های راهنمایی و رانندگی است.

مثل بوق نزدن و خلاف نکردن و... ولی خود من شاهد بودم که شخصی با پراید یا پژو جلوی پای خود من به عنوان مسافر کش بوق زده است. اینها به چهره جزیره آسیب وارد می‌کند. مدیران می‌آیند و می‌روند ولی ما سرمایه گذاران می‌مانیم. یک تعدادی می‌آیند و در دروازه شهر را باز می‌کنند و با توجه به رقبایی که دوبی و مالزی و ترکیه و... این چهره لاکچری خراب خواهد شد.


جزیره ای یونیک
این کارشناس گردشگری خاطر نشان می‌کند: کارشناسی صورت نمی‌گیرد. در بیزینس اول خودم را می‌بینم و بعد آن را به جامعه بسط می‌دهم. به همه وقتی در فضایی می‌بینید که دنج بوده و مردم برای هزینه کردن نمی‌آیند. اتفاقاتی را دیده ام که اینها را می‌گویم. همیشه جزیره را باید با جزیره مقایسه کرد. کیش یک جزیره با موقعیت جغرافیایی و ورودی خاص و مشاع محدود است.

هیچ وقت نمی‌توان آن را با استانبول و ترکیه و... مقایسه کرد. مقوله ای است که باید با جزیره دیگر مقایسه شود نه یک کلان شهر. اگر در تهران روزی 500 هواپیما هم بنشیند و 500 ملیت مختلف رفت و آمد کنند با هم تلاقی پیدا نمی‌کنند اما در کیش مسافری را دیدم که با من از هواپیما پیاده شده و همان مسافر را در فلان مرکز تجاری دیده ام. حیف است که این اتفاقات و این تناقضات در جزیره یونیکی مثل کیش اتفاق بیفتد.


کیشی که به مات نزدیک است
و اینجا جزیره ای است به نام کیش. این روزها به مات شدن نزدیک است. مات شدنی از جنس ورود گردشگرانی که اتومبیل خود را به راه انداخته اند و در گوشه و کنار آن بیرق های سفری خود را بنا می‌کنند. بیرق هایی که به رنگ و روی جزیره کیش یا قشم نمی‌آید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha