با توجه به جمعیت کشور حدود 300 هزار نفر در ایران مبتلا به آلزایمر هستند.

دکتر مریم نوروزیان در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز اظهار داشت : آلزایمر بیماری دوران سالمندی است به طوری که 47درصد افراد 85سال به بالا و  5الی 10 درصد افراد 65 سال به بالا با در کشور با  این بیماری دست و پنجه نرم می کنند. همچنین آلزایمر در افراد زیر 65 سال حدود 1 الی 2درصد مشاهده می شود.

وی گفت : آلزایمر در کشورهای در حال توسعه شیوع بیشتری دارد و عواملی مثل کم کاری تیروئید ، کمبود ویتامین ب12، فشار خون بالا ، افزایش کلسترول  و بیماری های قلبی عروقی همچنین استرس و فشارهای روانی ، افسردگی و عوامل وراثتی در ابتلا به این بیماری موثر است.

دبیر اولین کنگره بین المللی آلزایمر افزود : درمان قطعی  برای آلزایمربه طوری که پروتئین ایجادکننده بیماری را از مغز پاک کند  وجود ندارد اما می توان برخی از اختلات رفتاری  مثل پرخاشگری ، بی قراری ، بدبینی و بی خوابی را در این افراد کنترل و سیر بیماری را کند کرد.

وی  با بیان اینکه بی سوادها بیشتر به این بیماری دچار می شوند  تاکید کرد : انجام فعایتهای فکری ، استفاده از حافظه ، نوشتن ، مطالعه ، انجام  بازی هایی مثل شطرنج  و به طور کلی فعال نگه داشتن مغز در پیشگیری از این بیماری موثر است.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha