تیمی از دانشمندان سوئدی با همکاری «مرجان شفاعتی» محقق ایرانی مؤسسه کارولینسکا، نوعی روش تشخیصی اعتیاد مبتنی بر بازدم جایگزین آزمایش متداول ادرار ارائه داده‌اند.

سلامت نیوزتیمی از دانشمندان سوئدی با همکاری «مرجان شفاعتی» محقق ایرانی مؤسسه کارولینسکا، نوعی روش تشخیصی اعتیاد مبتنی بر بازدم جایگزین آزمایش متداول ادرار ارائه داده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، آزمایش اعتیاد به مواد مخدر، معمولا با استفاده از نمونه‌های ادرار انجام می‌شود و شیوه انجام و نیز مقررات این نوع آزمایش قابل‌اعتماد، به خوبی پیشرفت کرده‌اند و می‌توان آن‌ها را به عنوان استانداردی طلایی برای آزمایش اعتیاد به مواد مخدر در نظر گرفت؛ با این حال، یکی از مشکلات موجود درباره آزمایش ادرار به شیوه نمونه‌گیری آن مربوط می‌شود و افرادی که این آزمایش را تجربه می‌کنند، آن را نامناسب و نقض حریم خصوصی می‌دانند.

«پروفسور اولف بک»، رهبر ارشد این تحقیق با همکاری مرجان شفاعتی از دپارتمان آزمایشگاه پزشکی مؤسسه کارولینسکای سوئد نخستین شیوه غربالگری کاملا معتبر را برای ارزیابی اعتیاد به مواد مخدر با استفاده از بازدم ارائه داده‌اند.

این فرآیند شامل روش ساده نمونه‌گیری و سپس استفاده از نوعی تکنیک تحلیلی با حساسیت بالا موسوم به «طیف‌سنجی جرمی-شیمی‌درمانی مایع» (LC-MS) است. گروه مواد مخدری که با استفاده از شیوه جدید قابل‌تشخیص هستند، عبارت‌اند از کوکائین، هروئین، آمفتامین، حشیش و متامفتامین.

مکانیسم پنهان در پس آزمایش مواد مخدر مبتنی بر بازدم، تشکیل‌شدن ذرات آئروسل از مایع راه‌هوایی توسط فرآیند نفس‌کشیدن است. این ذرات به مواد مخدر حاضر در بدن آغشته می‌شوند و این موضوع وجود مواد مخدر را برجسته می‌کند.

دانشمندان پیش‌بینی کرده‌اند که از شیوه آزمایش اعتیاد به مواد مخدر جدید، بتوان در محل کار، تحقیقات جنایی، صحنه تصادفات و نظارت بر بیماران بهره برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha