یک مددکار اجتماعی با اشاره به اینکه اطلاع‌رسانی‌ها در زمینه محرک‌های صنعتی و توهم‌زاها، اندک و ناقص است، تاکید کرد: نظارت بر عطاری‌ها جهت پیشگیری و کنترل گسترش از اعتیاد لازم است.

سلامت نیوز: یک مددکار اجتماعی با اشاره به اینکه اطلاع‌رسانی‌ها در زمینه محرک‌های صنعتی و توهم‌زاها، اندک و ناقص است، تاکید کرد: نظارت بر عطاری‌ها جهت پیشگیری و کنترل گسترش از اعتیاد لازم است. 

لیلا ارشد در گفتگو با روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر را بسیار مثبت عنوان داشت و افزود: مشکلی که اجتماعی است و جامعه را درگیر ساخته با راهکار و حمایت افراد جامعه حل می شود و اگر فکر کنیم گروهی پشت میز نشین و مدیر به تنهایی از پس رفع این مشکلات بر می‌آیند بسیار در اشتباه هستیم. اگر از کسانی که درگیر معضل اعتیاد هستند و خانواده آنها و متخصصان مرتبط با این حوزه درخواست همکاری کنیم، قطعا نتایج موثری را در پیشگیری از اعتیاد خواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه باید از پیشنهادهای گروه‌های هدف و افراد درگیر اعتیاد بهره‌مند شویم، تصریح کرد: سال‌ها جهت پیشگیری از اعتیاد وارد عمل شده‌ایم و تلاش‌های زیادی انجام شده است ولی هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم.

این مددکار اجتماعی ادامه داد: اگر حمایت همه جامعه همچون سیاست آموزش و پرورش نباشد و آموزشی مناسب جهت پیشگیری از اعتیاد و مهارت های زندگی ارائه نشود و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان جوانان و ... به صورت عملی وارد عرصه فعالیت در زمینه پیشگیری از اعتیاد نشوند، قطعا طی سال‌های نه چندان دور شاهد افزایش اعتیاد میان افراد جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان خواهیم بود.

ارشد تصریح کرد: اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر یک اقدام همه جانبه را می‌طلبد نباید به صورت شعاری باشد بلکه عملی شدن این رویکرد است که می‌تواند در پیشگیری از اعتیاد موثر باشد. همچنین ملاقات حضوری با خانواده معتادان در به دست‌ آوردن راه‌های پیشگیرانه مفید بوده و لازم است اقدامات جامعه محورانه در محیط‌های آسیب دیده انجام گیرد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از افراد جامعه نسبت به مضرات کشیدن سیگار آگاه هستند، گفت: با ترساندن افراد از مضرات مصرف مواد مخدر مشکل حل نمی‌شود. حتی در صورت بزرگ نمایی یک مساله ممکن است اثرات سوء به همراه داشته باشد. مواد محرک و صنعتی به شدت ارزان و قابل دسترس است و آثار تخریبی و عوارض زیادی برای فرد مصرف‌کننده به همراه دارد ولی اینکه چرا با وجود این موضوع داستان مصرف ادامه دارد، نخواستن یا ندانستن برای مصرف نیست بلکه نتوانستن آن است. گاهی مشکلات کودکی درمان نشده سبب بروز معضلات بزرگ در دوران جوانی افراد می شود که می تواند ریشه بسیاری از آسیب های اجتماعی همچون اعتیاد باشد.

این مددکار اجتماعی اظهارداشت: بسیاری از معتادان که من ملاقات کردم خود یا خانواده آنها تحصیل کرده بودند ولی به دلیل افسردگی به مصرف مواد مخدر یا سیگار روی آورده بودند. لذا باید نشاط و شادی و لذت واقعی را به طریقی نزدیک به ایده آل جوانان در نظر گرفت. گروه های هدف در نقاط مختلف کشور شادی را در مسائل متفاوت می بینند. که باید سعی شود به این مسائل توجه کرد.

ارشد ضمن اظهار تاسف نسبت به این مساله که بسیاری از کودکان امروزی از والدین خود اضطراب و خشم را می‌آموزند، گفت: لذت و شادی مناسب گروه‌‌های سنی متفاوت جهت پیشگیری از اعتیاد بسیار موثر است. همچنین شیوه‌های فرزندپروری را باید آموزش داد تا شاهد رشد همه جانبه و همراه با خلاقیت کودکان باشیم.

وی اضافه کرد: در سه سالگی کودکان هویت خود را یافته و با نه گفتن این موضوع را نشانی می‌دهند در حالیکه والدین تصور می‌کنند این لجبازی فرزندشان است و علیه آن موضع می‌گیرند این مساله در نوجوانی  و دوران بلوغ نیز به همین صورت است ولی این بار اشتباه والدین ممکن است عواقب جبران ناپذیری را از لحاظ روحی ـ روانی و اجتماعی برای فرد ایجاد کند. همچنین باید آموزش داد که والدین اضطراب، ترس، خشم و نگرانی های خودر را به کودکان انتقال ندهند و از مشارکت آنها را برای تصمیمات در خانواده بهره‌مند شوند.

این مددکار اجتماعی یادآور شد: هرچه قدر فشارهای روحی افراد کمتر باشد زندگی آرامتر خواهد بود و دیگر افراد ناچار نمی‌شوند که برای خوب شدن حالشان به دنبال سوء مصرف روند. باید آموزش همه جانبه برای کودکان، دانش آموزان و دانشجویان فراهم کرد تا مهارت های زندگی را فراگیرند و بتوانند در زمان بروز مشکلات بر آن کنار آیند و مقابله کنند.

وی اضافه کرد: اطلاع رسانی رسانه ملی در زمینه آگاهی مردم از مخدرها به ویژه محرک ها و توهم زاهای صنعتی باید بیشتر شود تا افراد به بهانه لاغری و زیبایی اغفال دوستان برای مصرف این مواد نشوند همچنین نظارت وزارت بهداشت باید بر ورزشگاه‌ها و آرایشگاه های زنانه و عطاری‌ها باشد و صاحبان آرایشگاه و آرایشگرها نیز باید آموزش‌های لازم را فراگیرند.

دکتر ارشد با تاکید بر اینکه باید اعتماد به نفس و عزت نفس را میان جوانان و نوجوانان افزایش داد و باید تلاش شود تا جوانان ایده‌آل‌ها و آرمان‌های انسانی و اجتماعی داشته باشند، گفت: چرا فردی برای زیباتر شدن باید به مصرف محرک‌های صنعتی که اغلب سمی هستند، روی آورد. نباید خودمان را به مدلی تبدیل کنیم که دیگران دوست دارند. همه مسائل جهان که لاغری و زیبایی نیست. چرا این موضوع میان قشر جوان ما رسوخ کرده است؟! آنها باید خود را همانگونه که هست دوست داشته باشد نه آن ظاهری که دیگران دوست دارند. ظاهر ما بخشی از وجود ماس است و باید خود را باور داشته باشند.

وی تصریح کرد: اطلاع‌رسانی‌ها در زمینه مواد صنعتی و محرک‌ها اندک و ناقص است و برخی بر این باورند که فقط با ترساندن می‌توان مانع از مصرف چنین مواد با عوارض جبران ناپذیر شد. این در حالیست که امروزه عطاری‌ها در سطح کشور رشد قارچ گونه داشته و بدون نظارت دستگاه‌های متولی داروهای ترک اعتیاد، لاغری و زیبایی به مراجعه کننده ها ارائه می کنند. ترکیبات بسیاری از این قرص‌ها مواد مخدر و محرک است و این موضوع توسط کارشناسان ازمایشگاه تائید شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha