موادمخدر یکی از معضلات اصلى و جدی در جامعه امروزی است که می‌تواند از فردی به فرد دیگر و از نسلی به نسلی دیگر سرایت کند و ابعاد وسیع عوارض ناشی از مصرف آن، زندگی جسمی و روانی فرد و همچنین خانواده، فرهنگ، اقتصاد و اجتماع را به شدت متاثر و متضرر كند.

سلامت نیوز: موادمخدر یکی از معضلات اصلى و جدی در جامعه امروزی است که می‌تواند از فردی به فرد دیگر و از نسلی به نسلی دیگر سرایت کند و ابعاد وسیع عوارض ناشی از مصرف آن، زندگی جسمی و روانی فرد و همچنین خانواده، فرهنگ، اقتصاد و اجتماع را به شدت متاثر و متضرر كند.

یه گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسکانیوز، مواد مخدر، شامل همه ترکیبات و مشتقاتی است که کارکرد و فعالیت مغز را به صورت هیجان، افسردگی، رفتار نامناسب، عصبانیت یا اختلال درقضاوت و شعور تغییر می‌دهد که هم از حیث تعداد افراد معتاد و هم از حیث پیچیدگی و خلاصى از اعتیاد، یکی از مهمترین آسیب‌های اجتماعی در كشور محسوب می‌شود.

سوسن اطاعتی، كارشناس اجتماعی در این زمینه به روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: میزان خطر و تهدید موادمخدر برای زندگی انسان، کمتر از سلاح‌های كشنده نیست و حتی بیشتر از هر سلاح کشنده، عمل می‌کند و علاوه بر زیانهاى جسمى، آثار روحى و روانی خطرناکى هم دارد.

او، اعتیاد به مواد مخدر صنعتی و روانگردان‌ها را منجر به عوارض مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دانست و ادامه داد: یکی از پیامدهای استفاده از مواد مخدر در جامعه عوارض اقتصادی است که از ناحیه افراد معتاد تحمیل می‌شود و بخشی از هزینه‌ها و سرمایه‌های ملی و اجتماعی را هدر می‌دهد.

اطاعتی تصریح كرد: به عبارتی دیگر یک شخص معتاد به مواد مخدر، وقتی از رده فعالیت اقتصادی به‌عنوان یك نیروی كار خارج می‌شود، هم یک بازوی درآمد و فعالیت جامعه تعطیل شده و هم به یک نیروی مصرف‌کننده در اجتماع افزوده می‌شود و خرج و مصرف اقتصادی آن، تاوان دوش دیگر اعضای خانواده و جامعه می‌شود.

او با بیان اینكه استعمال مواد مخدر صنعتی و روانگردان‌ها توسط افراد در جامعه، هزینه‌های زیادی را بر نیروی انتظامی در جهت مبارزه با جرایمی که بی‌واسطه یا باواسطه از مواد مخدر ناشی می‌شود، تحمیل می‌کند، افزود: همچنین هزینه‌های زیاد دیگری را هم در خصوص نگهداری مجرمان موادمخدر و معتادان در زندان‌ها و هم مراکز تربیتی و ترک اعتیاد به بار دارد.

این كارشناس اجتماعی، ضعف پایبندی به اصول اخلاقی و دینی، ارتکاب انواع انحرافات و جرایم مثل سرقت، فحشا، خشونت‌های اجتماعی و خانوادگی، تجاوز و قتل، افزایش شغل‌های کاذب و نامناسب، بی‌خانمانی، افزایش معتادان بخصوص دختران و پسران جوان، سرایت اعتیاد به افراد خردسال جامعه، افزایش تعداد مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر را از عواض اجتماعی اعتیاد عنوان كرد.

اطاعتی با اشاره به اینكه پیوند بین قاچاق مواد مخدر و مسائل سیاسی و امنیتی بر خانواده و جامعه تحمیل می‌شود، تصریح كرد: اعتیاد سلامت و امنیت اجتماعی را به شدت مخدوش و مغشوش و همه مردم را درگیر خود می‌كند.

این كارشناس اجتماعی استفاده از مشارکت اجتماعی، انتخاب اهداف مهم و آسان، تمرکز روی عوامل آسیب‌پذیر شناخته شده، بکارگیری برنامه‌های متناسب با دوره رشد روانی گروه‌های هدف جامعه به کارگیری توام برنامه‌های مرتبط با چند عامل مهم آسیب‌پذیر كه از اعتیاد ناشی می‌شوند را از مهمترین اصولی دانست كه در امر اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر باید به آنها توجه كرد.

اطاعتی با تاكید بر اینكه برنامه‌های مبارزه با مواد مخدر باید بر اصل پیشگیری حاكم باشد، خاطرنشان كرد: برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد باید پیوندهای خانوادگی را تقویت کند و آموزش فرزند پروری را شامل شود، خانواده‌ها با شرکت در این برنامه ها باید بتوانند سیاستهای ضد مواد مخدر را در خانواده تقویت کنند.

او اضافه كرد: همچنین برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد باید از مسیرهای مختلف مخاطبان را هدف قرار دهند به‌عنوان مثال اگر افراد در مدارس، فرهنگسراها، تشکل‌ها، اماکن مذهبی و رسانه های ملی مخاطب قرار گیرند، پیام پیشگیرانه تاثیر بسیاری خواهد داشت.

او تاكید كرد: برنامه‌های پیشگیرانه بسیار اثربخش و كاربردی در امر مقابله با اعتیاد هستند، دولت باید با سرمایه‌گذاری در این زمینه گروه‌های مورد هدف قاچاقچیان و باندهای مافیایی مواد مخدر را كه نوجوان و جوانان هستند، مصون نگه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha