دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۹
کد خبر: 142161

اتحادیه اروپا صادرات داروهای مرگبار به آمریکا را برای اعدام زندانیان تحریم کرد و در نتیجه این داروهای مهلک در ایالات این کشور رو به اتمام است.

سلامت نیوزاتحادیه اروپا صادرات داروهای مرگبار به آمریکا را برای اعدام زندانیان تحریم کرد و در نتیجه این داروهای مهلک در ایالات این کشور رو به اتمام است.

مقامات مسئول زندان در تگزاس از تمام شدن ذخیره داروهای اعدام و مواد مهلک تزریقی خبر دادند و وزارت دادگستری دولت آمریکا نیز آن را تائید کرد. منابع داروهای مرگبار در سراسر ایالات متحده آمریکا رو به پایان است زیراکه اروپائیان درصدد شده‌اند تا مواد سمی را به دور از دسترس آمریکایی‌ها قرار دهند.

در سال‌های اخیر کشورهای اروپایی قانون کنترل صادرات مواد سمی و یک سری از داروهایی مرگبار را اعمال کرده‌اند به منظور اینکه ایالات متحده را وادار کنند تا دست از کشتن زندانیان بردارد.

دو نوع از این داروها، پنتوباربیتال و تیوپنتال سدیم هستند که در اکثر اعدام‌ها در ایالات متحده استفاده می‌شوند. جریمه مرگ هنوز برای برخی جرائم سنگین، امری پیش پا افتاده و بسیار معمول در آمریکاست.

بریتانیا از سال 2010 تحت مدیریت وزیر کار، داروهای مرگبار اعدام را به طور یک جانبه محدود کرده و به آمریکا صادر نمی‌کند.

اتحادیه اروپا با پیروی از یک دادخواستی که اواخر سال 2011 مطرح شد، مواد سمی را در لیست داروهای صادراتی که می‌بایستی کنترل شوند قرار داد. این داروها در مجازات اعدام، شکنجه و دیگر مجازات‌های غیرانسانی استفاده می‌شود.

کاترین اشتون نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی نیز در این باره اینچنین اظهار نظر کرد: تصمیم اتخاذ شده به تلاش‌های اتحادیه اروپا جهت لغو مجازات مرگ در سطح جهانی کمک خواهد کرد.

دور زدن قانون/ اعدام در میدان تیر/مرگ در اتاق گاز

سخنگوی وزارت دادگستری تگزاس در واکنش به این اقدام گفت: اگر ممنوعیت این داروها به طور کامل اعمال شود، دولت آمریکا از داروهای جایگزین برای مجازات مرگ استفاده خواهد کرد.

دیگر ایالت‌های امریکا نیز اقدامات گسترده‌ای را برای دور زدن قانون کنترل مواد سمی به کار گرفته‌اند. برای همین منظور مجلس قانونگذاری ایالت یوتا پیشنهاداتی را مبنی بر اعدام در میدان تیر برای جبران کمبود داروهای سمی پذیرفت. نمایندگان دولتی در اوکلاهاما پیشنهاد اتاق گاز را داده‌اند.

لغو حکم اعدام برای همه کشورهایی که خواستار پیوستن به اتحادیه اروپا هستند، اجباری است. سیاست حقوق بشر اتحادیه اروپا، لغو این حکم را یکی از اهداف جدی خود قرار داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha