دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۰
کد خبر: 142164

مسئولان وزارت بهداشت طرح تحول نظام سلامت را بهترین طرح سلامت کشور می‌دانند اما به اعتقاد عده‌ای این طرح موجب تعطیلی طرح‌هایی مثل پزشک خانواده شده و با هزینه زیادی اجرا می‌شود.

سلامت نیوز:مسئولان وزارت بهداشت طرح تحول نظام سلامت را بهترین طرح سلامت کشور می‌دانند اما به اعتقاد عده‌ای این طرح موجب تعطیلی طرح‌هایی مثل پزشک خانواده شده و با هزینه زیادی اجرا می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز،دکتر مسعود پزشکیان وزیر اسبق بهداشت و نماینده مجلسدر روزنامه آرمان نوشت: به اعتقاد من باید دنبال اجرای قانون باشیم نه آنکه قانون به کنار گذاشته شود و طرحی را درست کنند و آن را اجرا کنند این درحالی است که هنوز درست بودن یا نبودن طرح مطرح نیست. بنابراین، اولین ایراد وارده به طرح تحول نظام سلامت که وزارت بهداشت اجرای آن را به دست گرفته است این است که وظیفه دولت اجرای قانون است و نه وضع قانون. چیزی را که دولتی‌ها به‌عنوان توجیه مطرح می‌کنند این است که پرداخت‌ها را از جیب مردم کم کرده‌ایم اما واقعیت آن است که آنها قانون را رعایت نکرده‌اند چرا که در قانون اولا سطح‌بندی و ارجاع مهم است. حتی در سیاست‌های کلی که مقام معظم رهبری اشاره فرمودند گفته بودند پرداخت صرفا در چارچوب سطح‌بندی و ارجاع باید باشد؛ اینکه برای مثال دفترچه به دست مردم بدهند و بگویند 90 الی 95 درصد هزینه را ما می‌دهیم و اجازه بدهند در این دفترچه هرکسی هرچه می‌خواهد بنویسد مسلم است که این طرح سرانجام مطلوبی نخواهد داشت چراکه ما آنقدر پول نداریم که این خرج را ارائه بدهیم.

در حقیقت دولت یک بسته خدمت را می‌تواند برای همه ارائه بدهد، حالا اگر کسی دوست ندارد آن بحث دیگری است و می‌تواند آزاد آن خدمات را بخرد ولی یک خدمت را می‌توان به همه ارائه داد و از این‌رو طرف تنها از یک طریق می‌تواند از خدمات استفاده کند. به‌عبارت دیگر وقتی جایی غذایی خورده می‌شود فرد، دیگر نمی‌تواند مهمان جای دیگری شود و از این‌رو تنها از یک‌جا خدمت می‌گیرد که به آن سطح‌بندی گفته می‌شود. بسته خدمتی هم که باید ارائه بدهند آن چارچوب و قانونی است که باید بر اساس آن قانون و بسته خدمت انجام بگیرد. حال نه بسته خدمتی وجود دارد نه ارجاعی صورت گرفته و نه سطح‌بندی وجود دارد. مضاف بر آنکه مناطق محروم به آن شکلی که باید وجود می‌داشت مورد پوشش قرار نگرفته و البته چارچوب پزشک خانواده نیز در آن دیده نشده است و این مشکلات در قانون معطل مانده است و این روند هزینه‌های سیستم بهداشتی و درمانی را به خصوص با افزایش تعرفه‌هایی که ایجاد کرده‌اند بسیار بالا خواهد برد و بر این اساس هم دولت، هم مردم و هم سیستم‌های بیمه را با چالش مواجه خواهد کرد. معتقدم از نظر علمی این روش قابل قبول نیست.

هیچ تجربه‌ای در دنیا پیدا نمی‌کنید که با نگاه به بیمارستان، تجهیز بیمارستان و مصرف بی‌رویه بتواند مشکلش را حل کند. این روند نه‌تنها مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه بر دامنه آن نیز خواهد افزود. یکی از دلایل ناراضی‌بودن پزشکان و پرستاران مربوط به مکانیسم پرداخت است. به‌عبارت دقیق‌تر در سیستم پرداختی که امروز وجود دارد اختلاف بین پزشکان در درآمد است درحقیقت این اختلاف درآمد در سیستم دولتی در برخی موارد می‌تواند 20برابر باشد که بین پزشک و پرسنل 30 تا 40 برابر باشد و خود این مکانیسم پرداخت میان دولتی و خصوصی فاصله عمیقی دارد. بر این اساس سیستمی که فاصله درآمدی آن بسیار عمیق است نمی‌تواند سیستم صحیحی باشد یعنی یکی از دلایل که این روند پرداخت غلط آن است که فاصله درآمدی بین قشرهای مختلف قابل قبول و قابل دفاع نیست. وزارت بهداشت اختیار قانونی دارد و می‌تواند اجبار کند دستورالعمل‌ها شکل اجرایی پیدا کند، اگر این اختیار و اجبارها در چارچوب آن سطح‌بندی ارجاع و آن اختیارات خرید راهبردی باشد خوب است اما اگر در مسیری باشد که هزینه ایجاد کند استفاده از ابزار درجهت و نیت غلط است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha