دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۹
کد خبر: 142166

ویرایش ژنتیکی جنین تقریبا امکان پذیر شده و کشف قرن جدید به حساب می‌آید اما این کار از نظر اخلاقی مورد چالش بسیاری است.

سلامت نیوز: ویرایش ژنتیکی جنین تقریبا امکان پذیر شده و کشف قرن جدید به حساب می‌آید اما این کار از نظر اخلاقی مورد چالش بسیاری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از نیکو، طراحان نوزاد همواره رویایی را در سر می‌پروراندند تا بتوانند جنین انسان را از نظر ژنتیکی ویرایش کرده و آن را به موجودی فوق‌العاده باهوش، به دور از بیماری و از لحاظ فیزیکی به بهترین شکل تبدیل کنند.

گاهی اوقات رویاها تبدیل به واقعیت شده و ویرایش ژنتیکی انسان امری محقق می‌شود. برهمین اساس، بزرگترین کشف بیوتکنولوژی در قرن حاضر اتفاق افتاده و طراحان نوزادان قادر به ویرایش جنین انسان شدند.

اکنون توانایی ویرایش ژنوم انسان و متعاقبا مهندسی کردن موجود انسان از هر زمان دیگری قابل دسترس‌تر می‌باشد. تکنولوژی MIT شرح می‌دهد که چگونه این کار امکان‌پذیر است. البته موانع علمی که بیشتر اخلاقی بوده تا علمی مشخص می‌کند، چه نوع ویرایش ژنتیکی مجاز است؟

بیماری هانتینگتون بیشترین مجوز اصلاح ژنتیکی را دارد

بیشترین مجوز برای اصلاح ژنتیکی در بیماری هانتینگتون صادر می‌شود زیرا این بیماری منجر به کاهش شدید کنترل عضلانی، اختلال هیجانی و تداخلات آسیب‌شناختی (پاتولوژیک) در یاخته‌های مغز می‌شود. منتها ترس از این است که این سناریو علمی تخیلی در گروه نخبگان که هیچ مشکلی ندارد نیز رخ دهد و آنها بخواهند نوزادانی به طور طبیعی باهوش‌تر، قوی‌تر و سالم‌تر از بقیه داشته باشند.

جنیفر دودنا، یک زیست‌شناس دانشگاه برکلی بوده که در کشف این تکنولوژی همکاری کرده است. از آنجایی که این تکنولوژی به لحاظ نظری، مهندسی ژنتیک در کودکان را امکان‌پذیر می‌کند، وی تلاش می‌کند تا در انجام این پروژه وقفه‌ای بیاندازد اما به نظر دانشمندان با مطالعات انجام شده؛ اصلاح ژنتیکی جنین انسان امری اجتناب ناپذیر به نظر می‌آید.

مهمترین نکته در اصلاح ژنتیکی که دودنا سه سال پیش تلاش کرد تا بفهمد تکنولوژی CRISPR-Cas9 بوده است. ریگالادو – دانشمند دیگر –  شرح می‌دهد که CRISPR ابزاری است که به بیولوژیست‌ها اجازه می‌دهد تا به صورت اساسی اجزای DNA را     “جستجو و جایگزین” کنند به معنی آنکه آنها می‌توانند اجزای خاصی از رمز ژنتیکی یک شیء را بازنویسی کنند.

این دانشمند می‌گوید: بنابراین ما برای ایجاد یک تغییر نیاز به رمز مخصوص بیماری‌ها داریم تا بتوانیم آن را بازنویسی کنیم. البته هنوز هم این کار با دقت بالا انجام نمی‌شود. درحال حاضر CRISPR تا 40 درصد اوقات رمز بیماری مورد هدف را حذف می‌کند و تا 20 درصد آن را به درستی تغییر می‌دهد. همچنین دیگر تغییرات ناخواسته را به وجود می‌آورد که عمدتا غیرقابل اطمینان و ناسازگار است؛ اما محققان انتظار دارند این میزان افزایش یابد.

با وجود این عیوب، CRISPR در حال حاضر در دام‌ها مانند گاو و خوک و حتی در میمون استفاده شده که سال گذشته برای اولین بار نشان داد که ویرایش ژنتیکی در پستانداران با موفقیت انجام می‌شود. دام‌های مهندسی شده سالم‌تر بودند، در حالی که در میمون‌ها، محققان ژنهایی را که سوخت و ساز بدن را منظم می‌کردند و سلول ایمنی و سلول های بنیادی را توسعه می‌دادند، تغییر دادند.

ویرایش یک جنین تنها حذف مشکل سلامتی و یا اینکه بتواند در مدل خیالی آینده، یک انسان کامل شده را ایجاد کند، نیست. این تغییرات تنها در مورد مشکلات سلامتی بسیار شدید مطلوب است، اما در مواردی که بخواهد در جایگاه ارتقاء ژنتیکی قرار بگیرد، بسیار بیشتر بحث برانگیز بوده زیرا تغییر در تکامل انسان است.

البته برخی معتقدند که بشر نیازمند تکامل بیشتر است و باید به این روند سرعت بخشید چراکه ژنوم انسان کامل نیست. بنابراین حمایت از این موضوع، از نظر اخلاقی دچار چالش شده است.

بسیاری از محققان مشکوک هستند که الان بتوان اصلاح ژنتیکی بدون اشتباه انجام داد و حداقل باید 10 تا 20 سال دیگر صبر کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha