مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم دیده شدن جایگاه مددکاران اجتماعی در بیمارستان‌ها گفت: در حوزه مددکاری به دو تا سه برابر تعداد مددکار فعلی نیازمندیم.

سلامت نیوزمدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم دیده شدن جایگاه مددکاران اجتماعی در بیمارستان‌ها گفت: در حوزه مددکاری به دو تا سه برابر تعداد مددکار فعلی نیازمندیم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، دکتر سیداحمد تارا، در همایش مددکاری با اشاره به نقش مهم مددکاران اجتماعی در بیمارستان‌ها، گفت: بیشتر مردم و حتی بسیاری از مدیران در مراکز درمانی گمان می‌کنند که مددکاران تنها برای گرفتن تخفیفات و هزینه‌های مالی در بیمارستان‌ها فعالیت می‌کنند. این در حالیست که خدمات مددکاران اجتماعی بیش از اینهاست.

وی با تاکید بر فواید طرح تحول سلامت برای مددکاران اظهار کرد: قبل از طرح تحول سلامت وضعیت بیمارستان به شکلی بود که هزینه‌های کمرشکن بر مردم تحمیل می‌شد و عملا مددکاران تمام وقت خود را در این حوزه صرف می‌کردند تا مشکلات و هزینه‌های مردم را با کمک خیرین تا حدی برطرف کنند یا با ردیف‌های مطلوبی که از طرف وزارت بهداشت در اختیارشان قرار می‌گرفت، برخی از هزینه بیماران را پوشش دهند.

مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی با بیان اینکه دولت با اجرای طرح تحول نظام سلامت، مددکاری عظیمی انجام داد،‌ گفت: این طرح فرانشیز هزینه‌های مردم را ابتدا به 10 درصد و سپس به شش درصد برای جمعیت شهری و همچنین سه درصد برای جمعیت روستایی کاهش داد و عملا اکنون مددکاران محدود مراکز درمانی، دیگر بار هزینه‌ها را بر دوش خود نمی‌بینند و می‌توانند خدمات اصلی خود یعنی توانمندسازی فرد، خانواده و تطبیق وضعیت فعلی فرد با محیط کار را که مساله مهمی است، انجام دهند.

تارا ادامه داد: هیچ مرکز درمانی نمی‌تواند ادعا کند که درمان خوبی انجام داده مگر اینکه برای خارج از بیمارستان نیز تمهیداتی برای بیمار درنظر گرفته باشد. در حال حاضر طوری است که بیمار به بیمارستان مراجعه می‌کند و در آنجا میزان قند و فشار خونش تنظیم می‌شود و منابع مالی را دولت تامین می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه نباید درمانی که در بیمارستان پایه‌گذاری شده هدر رود، گفت: گاهی بلافاصله بعد از اینکه بیمار از بیمارستان خارج می‌شود ممکن است با مسائلی روبه‌رو شود که برایش عفونت و هزینه‌های مالی ایجاد کند یا دچار مشکلاتی مانند عدم تامین حمایت خانواده شود؛ در این صورت عملا درمانی که در بیمارستان پایه‌گذاری شده، هدر می‌رود.

وی افزود: رسالت بیمارستان پیگیری سلامت اجتماعی فرد است، این مسوولیت سلامت اجتماعی را مددکاران اجتماعی می‌توانند در بیمارستان‌ها پیگیری کنند. زمانی که فرد بیمار می‌شود، افراد خانواده نمی‌توانند حمایت لازم را از وی انجام دهند اما مددکاران می‌توانند به طور فعال وارد شده و بیماران را حمایت کنند. پرستاران مسوولیت اجتماعی ندارند اما وظایف اجتماعی بالقوه مددکاران بی‌نهایت است، اما به دلیل اینکه تعداد مددکاران محدود است، به ندرت می‌تواند وظایف بیمارستانی خود را انجام دهند چه رسد به وظایف خارج از بیمارستان.

تغییرات تعرفه‌ای مددکاران با پرستاران قابل قیاس نیست

مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم جایگاه واقعی مددکاران را به مسوولان، بیماران، خیرین و جامعه منتقل کنیم، گفت: تغییرات تعرفه‌ای و مالی در حوزه مددکاران با پرستاران قابل قیاس نیست و باید حمایت‌های بیشتری برای مددکاران داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه اداره مددکاری به معاونت درمان وزارت بهداشت منتقل شده است و با تاکید مجدد بر کمبود نیروی مددکار در کشور ادامه داد: در حال حاضر در بیمارستان‌های دانشگاهی 700 مددکار اجتماعی فعالیت دارند. تعداد مددکاران اجتماعی در نظام سلامت هر کشور بسته به شرایط آن کشور است. در کشور ما به دو تا سه برابر مددکاران فعلی نیاز است. به دلیل کمبود نیرو در گذشته مددکاران اجتماعی نمی‌توانستند به شرح وظایف خود عمل کنند، اما اکنون با اجرای طرح تحول سلامت به دلیل پایین آمدن هزینه‌های درمان این فرصت برای مددکاران ایجاد شده است.

تشکیل بانک اطلاعاتی مددکاری در دستور کار وزارت بهداشت

مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی با اشاره به نبود سیستم ثبت اطلاعات متمرکز و یکپارچه و با بیان اینکه از تعداد مددکاران بیمارستان‌های غیردانشگاهی خبر نداریم، گفت: در نظر داریم بانک اطلاعاتی مددکاری را تشکیل دهیم تا اطلاعات مددکاری بیماران برای همه قابل دسترسی باشد. اقدامات مربوط به ایجاد این بانک اطلاعاتی آغاز شده است.

نیمی از مددکاران اجتماعی تحصیلات غیرمرتبط دارند

وی با بیان اینکه نیمی از مددکاران اجتماعی در رشته‌های غیرمرتبط تحصیل کرده‌اند، اظهار کرد: بهتر است افرادی که مدرک مددکاری اجتماعی را دارند، جذب کنیم. ما نیازمند مددکاری خاص رشته سلامت هستیم و هیچ یک از مددکاران فعلی، مددکار خاص رشته سلامت نیستند. در دنیا نیز این رشته وجود ندارد، اما برخی کشورها کارهای ابتکاری در این زمینه انجام دادند و در کشور ما نیز نیاز است دوره‌های تکمیلی برای مددکاری اجتماعی گذاشته شود تا آنان را در حوزه بیمارستان و بیمار توانمند کنیم.

تدوین گایدلاین‌های مددکاری در دستور کار وزارت بهداشت

مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی با اشاره به برگزاری جلساتی با اساتید دانشگاه گفت: در نظر داریم تا بسته خدمات و گایدلاین‌های مددکاری را تهیه کنیم و این امر با همکاری اساتید دانشگاه صورت می‌گیرد.

لزوم استفاده بیمارستان‌های خصوصی از مددکاران اجتماعی

تارا در پایان تاکید کرد: با نگاه قدیمی به مددکاری، بیمارستان‌های خصوصی نیازی به مددکار ندارند ولی با نگاه جدید بخش خصوصی باید تمایل به داشتن مددکار داشته باشد و از آنها استفاده کند، چراکه هزینه‌ها در بخش خصوصی بالا بوده و مددکاران می‌توانند با اقدامات‌شان هزینه‌ها را کنترل کنند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha