هپاتیت c نوعی عفونت است که عمدتا کبد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ویروس این نوع هپاتیت علت اصلی این بیماری است که بیشترین گروه پرخطر در ایران معتادان تزریقی هستند و بیشترین روش انتقال از طریق استفاده از سرنگ مشترک در معتادان تزریقی است.

سلامت نیوز: هپاتیت c نوعی عفونت است که عمدتا کبد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ویروس این نوع هپاتیت علت اصلی این بیماری است که بیشترین گروه پرخطر در ایران معتادان تزریقی هستند و بیشترین روش انتقال از طریق استفاده از سرنگ مشترک در معتادان تزریقی است. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، هپاتیت C یک بیماری واگیردار کبد است که در نتیجه عفونت ویروس هپاتیت C ایجاد می‌شود. در ابتدا بیماری بصورت «حاد» ایجاد می‌شود و می‌تواند از احساس خفیف کسالت و بدون هیچ نشانه خاصی تا حالتی بسیار شدید متفاوت باشد. بیشتر افرادی که به هپاتیت C مبتلا می‌شوند ویروس را تا آخر عمر به همراه خود دارند. بسیاری از افراد دچار ویروس، از بیماری خود بی‌اطلاع هستند و احساس بیماری نمی‌کنند، اما اکثرا دچار صدمه کبدی، هپاتیت مزمن، اختلالات کبدی و سرطان کبد می‌شوند.

بر اساس گزارش مرکز ملی پیشگیری از ایدز ایران، در کشور ما احتمالا ۲۰۰ تا 300 هزار نفر مبتلا به این ویروس هستند. بیشترین گروه پرخطر در ایران معتادان تزریقی هستند و بیشترین روش انتقال از طریق استفاده از سرنگ مشترک در معتادان تزریقی است.

هپاتیت C قابل درمان است

برای بسیاری از بیماران مبتلا به هپاتیت C، درمان‌های دارویی موفقیت آمیز بوده است و دیگر ویروسی در خون دیده نشده است اما این افراد باید توجه داشته باشند بعد از اتمام درمان حتما تحت نظر پزشک باشند.

آشنایی با برخی عوارض درمان‌های ضدویروسی هپاتیت C

درمان‌های ضد ویروسی به مدت ۶ تا ۱۲ ماه توسط پزشک تجویز می‌شود اما باید توجه کرد این درمان‌ها ممکن است برخی اثرات ناخواسته داشته باشد. این عوارض می‌تواند علائمی شبیه سرماخوردگی ایجاد کند و یا به صورت افسردگی، کاهش وزن، کم خونی و بی‌خوابی باشد. در برخی از موارد ممکن است باعث کاهش فعالیت‌های روزانه نیز شود. این دسته از بیماران به خاطر داشته باشند بدون مشورت با پزشک هرگز درمان را قطع نکنند.

بر اساس این گزارش گفتنی است با تمام تلاش‌ها تاکنون واکسنی برای پیش‌گیری از ابتلا به این بیماری کشف نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha