دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۸
کد خبر: 142178

سلامت نیوز:به عنوان توضیح ابتدایی باید گفت افرادی که دیابت خود را به شیوه ی تزریقات مکرر روزانه یا به وسیله ی پمپ انسولین کنترل می نمایند، می توانند از این ضریب استفاده کنند.

در واقع این نسبت بیانگر ارتباط میان غذای مصرفی و انسولین شماست.به عبارت ساده تر، چنین ضریبی نشان می دهد زمانی که فرد دیابتی قصد دارد نسبت به برنامه ی معمول خود مقدار کربوهیدرات کمتر یا بیشتری میل نماید، به چه میزان انسولین سریع الاثر نیاز خواهد داشت و مقدار آنرا تخمین زد.

در این صورت برنامه غذایی فرد دیابتی هم از نظر انتخاب های غذایی و هم در زمان مصرف وعده ها انعطاف پذیری بیشتری خواهد داشت. اما بهتر است مراقب باشید که زیاده روی نکرده و در عین حال غذاهایی را انتخاب کنید که مواد مغذی مورد نیاز شما را به بدنتان برساند.


نکته مهم این است که جهت اندازه گیری مقدار انسولین لازمست مقدار فعالیت بدنی که انجام داده اید را نیز در نظر بگیرید. ضریب انسولین به کربوهیدرات در بیشتر افراد دیابتی 1 به 15 است. به این معنی که، به ازای هر 15 گرم  یا یک واحد کربوهیدراتی که میل می نمایید به 1 واحد انسولین احتیاج دارید. البته باید در نظر داشت این ضریب با توجه به وعده ی غذا و زمان صرف آن متفاوت است. در بسیاری از موارد، عدد بدست آمده برای صبحانه، کمتر از هنگام شام است.همان طور که میدانیم، میزان فیبر، چربی و پروتئین موجود در هر غذا، واکنش انسولین را تحت تاثیر قرار می دهد. شما می توانید با کنترل مطلوب قند خون، این ضریب را مطابق با انواع وعده های غذایی و زمان آنها بدست آورید. در همین راستا می توانید از پزشک و تیم آموزش دیابت خود کمک بگیرید تا از اثرات مفید این نسبت بهره ببرید.

 منبع:انجمن اطلاع رسانی دیابت گابریک


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha