سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۰
کد خبر: 142200

علل زیادی برای به تاخیر انداختن چند ساعته و حتی چند روزه حمام نوزاد پس از به دنیا آمدن وجود دارد. هر چند اغلب بیمارستان ها در حمام کردن نوزاد طی چند ساعت اولیه تعجیل دارند اما به عنوان والدین، بهتر است خودتان این تصمیم گیری را به عهده بگیرید. به تاخیر انداختن حمام اولیه کودک فواید زیادی دارد که در ادامه به برخی از این موارد اشاره می شود.

سلامت نیوز:علل زیادی برای به تاخیر انداختن چند ساعته و حتی چند روزه حمام نوزاد پس از به دنیا آمدن وجود دارد. هر چند اغلب بیمارستان ها در حمام کردن نوزاد طی چند ساعت اولیه تعجیل دارند اما به عنوان والدین، بهتر است خودتان این تصمیم گیری را به عهده بگیرید. به تاخیر انداختن حمام اولیه کودک فواید زیادی دارد که در ادامه به برخی از این موارد اشاره می شود.

نوزاد با یک محافظ طبیعی به دنیا می آید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، در رحم، نوزاد با ماده خاصی به نام ورنیکس (Vernix) از محیط آبکی که درون آن است، محافظت می شود، احتمالا در لحظه تولد متوجه وجود ورنیکس روی بدن نوزادتان شده اید. این ماده سفید رنگ در بدن برخی نوزادان بیشتر است. هر چه مدت زمان بارداری طولانی تر باشد، نوزاد این ماده را از دست می دهد. بنابراین نوزاد ۴۲ هفته ای شاید ماده محافظ زیادی روی بدنش نداشته باشد اما مقداری از آن را زیر لایه های پوست یا زیر بغل وی مشاهده خواهید کرد. بررسی های جدیدتر نشان می دهد که این ماده محافظ دارای خاصیت ایمنی است و باقی گذاشتن آن روی پوست نوزاد یک لایه محافظ ایجاد می کند و در این فاصله سیستم ایمنی بدن نوزاد فرصت تقویت شدن پیدا می کند. این ماده بهترین ماده مرطوب کننده است که پوست نوزاد را نرم نگه می دارد.مایع آمنیوتیک که قبل از تولد، نوزاد در آن قرار می گیرد قابلیت مقاومت در برابر عفونت را دارد. بنابراین هرچه بیشتر روی پوست نوزاد بماند، بهتر است.

نوزاد باید نزدیک مادر باشد

پس از به دنیا آمدن، نوزاد می خواهد نزدیک مادر باشد.قرار گرفتن روی سینه، نزدیک منبع غذایی، جایی که می تواند صدای مادر را بشنود، بو کند و حس کند، برای نوزاد آرامش بخش است.

اما جدا کردن نوزاد از مادر بلافاصله پس از زایمان برای حمام کردن، می تواند در روند آشنایی پیدا کردن او با مادر، احساس امنیت و شیردهی اولیه اختلال ایجاد کند.

حفظ دمای بدن

بدن نوزاد در ساعات اولیه تولد برای حفظ دما تلاش می کند. بغل کردن نوزاد توسط مادر و قرار دادن وی روی سینه، روشی موثر برای حفظ دمای بدن نوزاد است.

تولید هورمون های استرس

جدا شدن از مادر در ساعات اولیه تولد می تواند استرس اضافه به نوزاد وارد  کند نوزادی که به بهانه حمام کردن از مادر جدا می شود، گریه می کند و احساس ناراحتی می کند. این امر باعث ترشح هورمون های استرس در واکنش به وضعیت جدید بدن نوزاد می شود. در این شرایط ممکن است ضربان قلب و فشار خون بالا برود و نفس کشیدن تندتر شود. تلاش نوزاد در واکنش به این وضعیت پراسترس می تواند باعث افت موقت قند خون شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha