١٢٠هکتار از باغات به‌هم‌پیوسته کن با تصویب شورایعالی معماری و شهرسازی از پهنه مسکونی به پهنه (G) فضای سبز تغییرکاربری یافت.

سلامت نیوز: ١٢٠هکتار از باغات به‌هم‌پیوسته کن با تصویب شورایعالی معماری و شهرسازی از پهنه مسکونی به پهنه (G) فضای سبز تغییرکاربری یافت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شزق،٢٤تیرماه بود که یک‌فوریت طرح الزام شهرداری تهران به ساماندهی و تبدیل باغات کن به فضای سبز عمومی و همکاری در ثبت آنها به‌عنوان میراث طبیعی شهر تهران در شورای شهر به تصویب رسید. پس از آن تلاش‌ها برای حفظ باغات کن با محوریت کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شروع شد.


محمد حقانی، رییس کمیته محیط‌زیست شورای شهر در این‌باره گفت: آن بخش از باغات کن که در حدفاصل اتوبان‌های حکیم و همت واقع شده است، با مصوبه شورای‌عالی معماری، کاربری فضای سبز یافت. وی با اشاره به تخریب ٤٨هکتار از این باغات در ١٠سال اخیر گفت: دوفوریت حفظ باغات کن در شورای شهر تهران تصویب شده و ٥٠٠میلیاردتومان هم برای تملک این باغ‌ها در لایحه بودجه سال آینده شورای شهر تهران در نظر گرفته شده است. رییس کمیته محیط‌زیست شورای شهر در ادامه تاکید کرد از شهرداری تهران می‌خواهیم نسبت به خرید و تملک عرصه‌های سبز شهر تهران اقدام کند همان‌طور که نسبت به آزاد‌سازی املاک معارض بزرگراه‌ها اقدام می‌کند. شورای شهر و عموم مردم تهران باید این را بخواهند تا همان‌طور که شهرداری بزرگراه می‌سازد، همان همت را هم در خرید باغات و حفظ آنها صرف کند چراکه تنها راه برای حفظ باغات، تملک و آزادسازی آنهاست.


وی با اشاره به راه‌اندازی کمپین حفاظت از باغات تهران، گفت: این کمپین با هدف جلوگیری از بلندمرتبه‌سازی، ساخت‌وسازهای بی‌رویه، نجات و صیانت از باغات تهران، حفاظت از حریم تهران، همگرایی مردم و افکار عمومی جهت مقابله با جریان‌هایی که به‌نوعی قصد تخریب باغات تهران را دارند، دعوت از قوه‌قضاییه و به‌خصوص دیوان‌عالی عدالت اداری برای برخورد جدی با تخریب‌کنندگان باغات با توجه به منویات مقام‌معظم‌رهبری و معرفی عاملان تخریب باغات فعال شده است.
حقانی اظهار امیدواری کرد سایر شهرداری‌های هزارو٣٠٠شهر کشور هم شناسنامه باغات را تدوین و در شوراهای شهر به‌عنوان سند زیست‌محیطی که تدوین آن مورد تاکید مقام‌معظم‌رهبری هم بوده تصویب کنند تا این سند ملی برای آینده تمامی باغات به‌عنوان سرمایه آینده ضبط و ثبت شوند.


وی همچنین با اشاره به تخلف صورت‌گرفته از سوی شهردار سابق منطقه ٥ و صدور مجوز ساخت‌وساز در بخشی از باغ کن تصریح کرد: با توجه به اهمیت این مساله موضوع از دو، سه‌هفته پیش در صحن شورا مطرح شد. ساخت‌وساز در این مجموعه، غیرقانونی و متاسفانه با روندی که درحال‌حاضر شاهد آن هستیم، سرنوشت باغات کن نیز به سرنوشت باغات طرشت دچار خواهند شد و باید بتوانیم با اقدامات حاضر و به‌موقع از تخریب باغات جلوگیری کنیم.
حقانی در پایان گفت: خوشبختانه شهرداری جدید منطقه ٥ شجاعانه جلوی صدور مجوز صادرشده در گذشته ایستاده و باوجود اینکه با حکم یکی از قضات دیوان عدالت اداری، شهردار منفصل شده است، اما همچنان ایستادگی کرده و این در حالی است که با پیگیری‌های صورت‌گرفته از سوی شورا و با حکم اخیر دیوان عدالت اداری، فعلا کار در این منطقه متوقف شده است. رحمت‌الله حافظی، رییس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران هم در این‌باره گفت: بعد از صحبت‌های مقام‌معظم‌رهبری و تلاش کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گودبرداری در باغ کن متوقف شده است و از شهردار سابق منطقه ٥ به‌دلیل صدور مجوز غیرقانونی در یکی از باغات کن به سازمان بازرسی کشور شکایت می‌کنیم.


حافظی که روز شنبه هم در تجمع حامیان حفظ باغات و فضای سبز شهر تهران در منطقه باغات کن و محل گودبرداری پروژه تعاونی مسکن منطقه ٧ شهرداری تهران حاضر شده بود، گفت: باغات منطقه ٥ شهر تهران کمتر مورد تاخت‌وتاز افراد سودجو قرار گرفته است، متاسفانه برای باغات به‌هم‌پیوسته جنوب بزرگراه شهید همت به مساحت ١٢٠هکتار در طرح تفصیلی و جامع، کاربری مسکونی دیده شده است که این خلاف قانون است.
وی با اشاره به اینکه نباید این اتفاق رخ می‌داد، اما با استناد به این تغییر کاربری مجوزهایی صادر و ساخت‌وساز آغاز شده است، گفت: با توجه به حساسیت مساله، طرح دو فوریتی با عنوان حفظ باغات کن در شورا به تصویب رسید که براساس آن به کمیسیون ماده ٥ پیشنهاد شده است تا کاربری مسکونی باغات به‌هم‌پیوسته جنوب بزرگراه شهید همت اصلاح شود و به فضای سبز تبدیل شود و حال این اتفاق خوشبختانه افتاده است.
رییس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، ادامه داد: طبق قانون، شهرداری مکلف است از صاحبان این باغات حمایت کند و در مواقعی که مالک تمایلی به حفظ آن نداشته باشد، شهرداری موظف به خریداری آن است تا باغ تبدیل به فضای سبز شود و در اختیار مردم قرار گیرد. حافظی گفت: شاهد هستیم در یکی از این باغات به‌هم‌پیوسته محدوده کن به مساحت هفت‌هزارمترمربع تعاونی مسکن شهرداری منطقه ٧ مجوزی را خلاف قانون گرفته است، متاسفانه در سه‌هفته گذشته گودبرداری در این باغ آغاز شده است، ازاین‌رو تعدادی از دوستداران محیط‌زیست و باغات و جمعی از اهالی برای اعتراض به این موضوع تجمع کرده‌اند.


او گفت: کمیسیون سلامت شورای شهر تهران از شهردار سابق منطقه ٥ تهران به‌دلیل صدور مجوز غیرقانونی برای این باغ به سازمان بارزسی کل کشور شکایت خواهد کرد.
حافظی درباره چرایی تخلف صورت‌گرفته در این باغ اعلام کرد: وقتی زمینی بالاتر از دوهزارمترمربع مساحت داشته باشد، باید در کمیسیون ماده ٧ سازمان فضای سبز و پارک‌ها برای آن مجوز صادر شود، اما شاهد هستیم که برای این زمین که نزدیک به هشت‌هزارمترمربع مساحت دارد، شهردار منطقه مجوز صادر کرده است البته وی مساحت این باغ را هزارو٩٥٠مترمربع اعلام کرده است. این موضوع از سوی شورا و کمیسیون سلامت با عنوان شکایت از شهردار سابق پیگیری قانونی خواهد شد.
این عضو شورای شهر تهران با اشاره به مصوبه «برج‌باغات» که در دور دوم شورای شهر تهران به تصویب رسیده است، تصریح کرد: متاسفانه این مصوبه تهدید‌کننده باغات است و ما خواهان لغو آن هستیم تا فضای باقی‌مانده از باغات شهر از بین نرود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha