سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۱
کد خبر: 142209

رئیس آزمایشگاه مرجع غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: روغن چیپس و پفک‌هایی که بیرون مغازه‌ها و مقابل آفتاب و گرما نگهداری می‌شوند، اکسیده شده و عامل بیماری‌های قلبی و عروقی است. آجیل، تنقلات و حبوباتی نیز که بیرون مغازه‌ها هستند، آلوده به انواع میکروب‌ها و فلزات سنگین هستند.

سلامت نیوز: رئیس آزمایشگاه مرجع غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: روغن چیپس و پفک‌هایی که بیرون مغازه‌ها و مقابل آفتاب و گرما نگهداری می‌شوند، اکسیده شده و عامل بیماری‌های قلبی و عروقی است. آجیل، تنقلات و حبوباتی نیز که بیرون مغازه‌ها هستند، آلوده به انواع میکروب‌ها و فلزات سنگین هستند.

حسین رستگار در گفت و گو با فارس افزود: مسئولان بهداشتی باید فکری برای استاندارد نگهداری مواد غذایی در مغازه‌ها بکنند، در بسیاری موارد شرایط نگهداری مواد غذایی در فروشگاههای شهری و جاده‌ای استاندارد نیست و آلودگی های زیادی در آنها ایجاد می‌شود که برای سلامت مردم خطرناک است.

معاون سازمان غذا و دارو اضافه کرد: به عنوان مثال چیپس و پفک‌هایی که در فضای بیرون مغازه‌ها و مقابل آفتاب و گرما قرار دارند و به خصوص در تابستان در دمای بالای 40درجه قرار می‌گیرند، روغن موجود در آنها اکسیده شده و تبدیل به سم خطرناکی می‌شود  که می‌تواند عامل بروز بیماریهای قلبی و عروقی و حتی سرطان باشند.

وی ادامه داد: این مشکل در مورد آبهای بطری شده هم مطرح است، قرار گرفتن آبهای معدنی و بطری شده در مقابل گرما و نور مستقیم خورشید باعث ایجاد بوی بد و مواد مضر در آن می‌شود که در بلند مدت می‌تواند عوارضی را برای افراد به وجود آورد.

رستگار گفت: پسته، بادام، انواع آجیل، تنقلات و حبوبات نیز در موارد بسیاری هم در شهرها و هم در جاده‌ها در فضای بیرون مغازه و در مقابل نور و گرما و آلودگی هوا قرار می‌گیرند، این مسئله از یک طرف باعث ایجاد قارچ و سمومی مانند آفلاتوکسین در آنها می‌شود که خطرناک است و عامل بروز مسمومیت و بیماری است.

مدیرکل آزمایشگاه مرجع غذا و داروی وزارت بهداشت ادامه داد: علاوه بر آن این تنقلات مستقیماً در معرض  انواع آلودگی های محیطی از جمله آلودگی هوا و به خصوص سرب و فلزات سنگین موجود در هوا هستند که مستقیماً روی این مواد می‌نشیند و مصرف آنها تولید بیماری می‌کند.

وی گفت: علاوه بر آن تنقلاتی که بیرون مغازه‌ها قرار دارند، در دسترس مردم هستند و گاهی دیده می‌شود که افراد به این مواد دست می‌زنند و به این ترتیب آلودگی دست آنها به این آجیل‌ها و تنقلات منتقل می‌شود، حتی ممکن است دور از چشم فروشنده گربه و حیوانات موذی این تنقلات را آلوده کنند.

رستگار افزود: باید ضوابط سختگیرانه‌ای برای نگهداری استاندارد مواد غذایی در مراکز خرده فروشی ابلاغ و اجرا شود تا سلامت مردم به خطر نیفتد، برخی از این مواد حتماً باید در فضای بسته نگهداری شوند، برخی از آنها نیز باید در یخچال یا فریزر نگهداری شوند که متأسفانه در موارد زیادی این اصول رعایت نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha