سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۳
کد خبر: 142217

تنبیه را باید روشی برای تربیت بچه ها دانست تا متوجه رفتارهای نادرست خود بشوند. گرچه بعضی از این روش ها بسیار نابجاست و می تواند تاثیرات معكوس و بدتری بر شخصیت بچه ها و اعمال آنها بگذارند اما بعضی دیگر كاملا مؤثر خواهند بود.

سلامت نیوز: تنبیه را باید روشی برای تربیت بچه ها دانست تا متوجه رفتارهای نادرست خود بشوند. گرچه بعضی از این روش ها بسیار نابجاست و می تواند تاثیرات معكوس و بدتری بر شخصیت بچه ها و اعمال آنها بگذارند اما بعضی دیگر كاملا مؤثر خواهند بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  قدس آنلاین؛ روش هایی كه به آنها تنبیه های هوشمندانه اطلاق می شود باید فقط گاه گاهی توسط والدین اعمال شود تا كودك به خوبی دلیل رفتار نامناسب خویش را بشناسد. مجازات باید متناسب با نوع رفتار نادرست باشد تا شناخت واقعی در مورد این مسئله حاصل شود. در واقع این روش های تبیهی بخشی از شیوه تربیتی است كه از طریق آنها قوانین به كودك یادآوری می شود تا او بفهمد اجازه انجام چه رفتارهایی را دارد.

معذرت خواستن

بسیار مهم است كه كودك بیاموزد باید از فردی كه او را ناراحت كرده یا آسیب رسانده عذرخواهی كند. توجه داشته باشید كه باید زمان بگذارید و دلیل این عذرخواهی را توضیح دهید تا احترام به دیگران را درك كند. برای اینكه كودك متوجه رفتار اشتباهش شود و آن را تكرار نكند نباید تحت تنبیه های شدید قرار گیرد.

خدمت كردن

اجازه دادن به كودك برای اینكه با انجام كاری بتواند محترمانه جریمه كار اشتباهش را پرداخت كند، به نظر روش هوشمندانه ای می رسد. به عنوان مثال، وظیفه ای مانند ظرف شستن،‌ تمیز كردن میز، جاروبرقی كشیدن و... كه تلاش بدنی را نیاز دارد به او واگذار كنید.

این مسئله خصوصا به تسكین احساس گناه وی نیز كمك می كند تا به این ترتیب اشتباه خود را جبران كند. به علاوه، وظایف منزل را بهتر درك خواهد كرد و بیشتر به افرادی كه این كارها را انجام می دهند احترام می گذارد.

محروم كردن از یك فعالیت

محروم كردن كودك از یك فعالیت مورد علاقه روش تنبیهی مؤثری است كه كودك را ناراحت می كند و متوجه می شود كه نباید كار اشتباه را تكرار كند. البته این محروم كردن نباید فعالیت هایی كه برای رشد جسمی و روحی او لازم است به خصوص غذا خوردن، ورزش كردن و... را شامل می شود. محروم كردن از بازی های رایانه ای، تلویزیون و كامپیوتر بهترین موارد هستند. برای بچه های كوچكتر مصادره توپ یا اسباب بازی می تواند به كودك نشان دهد كه محدودیت هایی برای او اعمال شده است.

تعمیر وسیله خراب شده

در بعضی موارد لازم است كودك وادار شود محلی را كه كثیف كرده تمیز كند، وسایل ریخته را جمع كند و... حین جبران و تعمیر كارهای نابجا او می آموزد كه دیگر آنها را تكرار نكند.

نوشتن راجع به رفتار نامناسب

یكی دیگر از روش های تنبیه مؤثر به خصوص برای بچه های بزرگتر این است كه از آنها خواسته شود در مورد علت رفتار نادرست خود مطلبی بنویسند. این مجازات به او كمك می كند تا خیلی سریع تر اشتباه خود را درك كند، متوجه احساس طرف مقابل شود و رفتار بهتری در آینده داشته باشد. همچنین می توان از بچه های كوچكتر خواست تا از شرایط كار خود نقاشی بكشند.

مطمئنا دیگر روش های تنبیهی برای كودكانی كه رابطه چندان خوبی با نوشتن ندارند مؤثرتر خواهد بود.

تنها ماندن در اتاق

چند دقیقه تنها ماندن در اتاق و ندیدن والدین برای بچه های كوچك كافی است تا به آنها بفهماند كه كار بسیار بدی انجام داده اند. البته حتما توجه داشته باشید كه نباید این روش نسنجیده اعمال شود و باید به كودك توضیح داد كه چرا او را تنها گذاشته اید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha