سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۶
کد خبر: 142221

متخصص مغز و اعصاب گفت: فلج مغزی بر اثر آسیب‌های پیش از تولد، حین زایمان و پس از تولد ایجاد می‌شود و مهمترین عامل بروز آن، نارسایی اکسیژن حین زایمان است، همچنین زردی یکی از عوامل مؤثر در ابتلا به این اختلال است.

سلامت نیوز: متخصص مغز و اعصاب گفت: فلج مغزی بر اثر آسیب‌های پیش از تولد، حین زایمان و پس از تولد ایجاد می‌شود و مهمترین عامل بروز آن، نارسایی اکسیژن حین زایمان است، همچنین زردی یکی از عوامل مؤثر در ابتلا به این اختلال است.

مجتبی عظیمیان در گفت‌وگو با  فارس، درباره علل ابتلا به فلج مغزی اظهار داشت: فلج مغزی از بدو تولد شروع می‌شود و حوادث پیش، حین و پس از تولد در بروز آن مؤثر است که بیشترین علل مربوط به حوادث حین زایمان می‌شود و چنانچه خون یا اکسیژن به مغز نوزاد نرسد، دچار فلج مغزی خواهد شد.

وی افزود: فلج مغزی بر اثر نارسایی اکسیژن و خون به مغز حین تولد بستگی به این دارد که کمبود اکسیژن یا خون چقدر طول کشیده باشد، زیرا هر چه نارسایی طولانی‌تر باشد، آسیب شدیدتر خواهد شد، بنابراین شدت و علائم این اختلال در نوزادان مختلف متفاوت است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: فلج مغزی طیفی است که از خفیف به شدید ایجاد و در معاینه بیمار، شدت آن مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: این بیماری در طول زندگی پیشرونده نیست و هر آسیبی از بدو تولد ایجاد شده باشد، باقی می‌ماند، اما به دلیل رشد فرد و افزایش نیاز به فعالیت‌های مغزی، بیمار بدتر به نظر می‌رسد، در حالی که این چنین نیست.

وی افزود: داروی خاصی برای اختلال فلج مغزی وجود ندارد، اما اگر عوارضی مانند تشنج یا سفتی عضلات ایجاد شود، از داروهای ضدتشنج و شل‌کننده عضلات استفاده می‌شود.

این متخصص مغز و اعصاب اظهار داشت: بهترین درمان برای فلج مغزی، توانبخشی با گفتاردرمانی، کاردرمانی و فیزیوتراپی است که بستگی به نظر پزشک دارد. نکته مهم، زمان انجام توانبخشی است و اگر این اقدامات درمانی در بدو تولد با تشخیص به موقع انجام شود، نتایج خوبی در پی خواهد داشت. این در حالی است که تأخیر و تعویق توانبخشی، نتایج کمتر و عدم بهبود بیماری را در پی دارد.

وی افزود: تفاوت جنسیتی در ابتلا به فلج مغزی وجود ندارد و همانطور که اشاره شد، حوادث و ضربه‌های قبل، حین و پس از تولد در بروز آن مؤثر است. 

عظیمیان گفت: با اینکه علل قبل و پس از تولد نیز در ابتلا به فلج مغزی مؤثر است، اما بیشترین علت مربوط به حوادث حین زایمان است، بنابراین باید دقت شود تا زایمان در مراکز درمانی مجهز و زیر نظر متخصص انجام شود، چرا که زمان تولد، زمان طلایی محسوب می‌شود. خوشبختانه اکنون با توجهی که حین بارداری می‌شود، میزان ابتلا به فلج مغزی کاهش چشمگیری پیدا کرده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تصریح کرد: توصیه می‌شود زنان باردار مراقب سلامتی خود باشند تا دچار عفونت و ضربه نشوند، همچنین مصرف شیمیایی مانند داروها حتماً زیرنظر پزشک زنان باشد، چرا که مصرف داروها قبل از اقدام به بارداری نیز ممکن است بر جنین تأثیر بگذارد.

وی افزود: بعد از تولد نیز چنانچه نوزاد به زردی مبتلا بود، توسط متخصص نوزادان بررسی و اقدامات درمانی لازم انجام شود، زیرا زردی می‌تواند موجب فلج مغزی شود. به والدین توصیه می‌شود درمان زردی را تحت هیچ شرایطی به تعویق یا تأخیر نیندازند، زیرا عواقب جبران ناپذیری دارد.

وی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از ابتلا به فلج مغزی باید مراقب بروز حوادث پیش از تولد،‌ حین زایمان و پس از تولد باشیم و در صورت ابتلا به اختلال، اقدامات تشخیصی و درمانی مناسب صورت گیرد، زیرا زمان بسیار مهم و دقایق، تعیین‌کننده هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha