سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۶

نایب رییس جامعه متخصصان داخلی ایران با تاکید بر اینکه 90 درصد کمبود آهن در دختران به دلیل نامنظم بودن دوران قاعدگی آنها است، گفت: دختران باید به اختلالات دوران قاعدگی بسیار توجه کنند زیرا تپش قلب، افت فشار خون و ضعف مفرط از شدیدترین عوارض کمبود آهن است.

سلامت نیوزنایب رییس جامعه متخصصان داخلی ایران با تاکید بر اینکه 90 درصد کمبود آهن در دختران به دلیل نامنظم بودن دوران قاعدگی آنها است، گفت: دختران باید به اختلالات دوران قاعدگی بسیار توجه کنند زیرا تپش قلب، افت فشار خون و ضعف مفرط از شدیدترین عوارض کمبود آهن است.

دکتر مصطفی انوری در گفت‌وگو با  ایسنا ، با بیان اینکه برای رفع مشکل کمبود آهن ابتدا باید علت آن در فرد مشخص شود، گفت: 90 درصد کمبود آهن در دختران به دلیل نامنظم بودن دوران قاعدگی در آنها است.

وی تصریح کرد: نامنظم بودن دوران قاعدگی، خونریزی نامنظم و طولانی‌تر از حد معمول منجر به کم خونی و فقر آهن در دختران می‌شود که علائم مبتلایان به کمبود آهن ضعف، تپش قلب و سرگیجه است.

این متخصص داخلی در خصوص راهکار درمان کمبود آهن بیان کرد: برای درمان کمبود آهن ابتدا باید به اساسی‌ترین بخش درمان که مراجعه به پزشک و رفع اختلالات ناشی از دوران قاعدگی است، توجه شود و مرحله بعد دارو درمانی است که در صورت شدید بودن کمبود آهن از آمپول آهن اما در صورت خفیف بودن آن از ترکیبات آهن به همراه فولیک اسید استفاده می‌شود.

انوری با اشاره به اینکه درمان دیرهنگام کمبود آهن در فرد منجر به تپش قلب و نارسایی قلبی می‌شود، گفت: مصرف قرص آهن در صورت ضرورت و کمبود آهن در فرد، منجر به افزایش وزن نمی‌شود.

نایب رییس جامعه متخصصان داخلی ایران کمبود آهن را در بزرگسالان و افراد سنین بالا مشکل سازتر دانست و افزود: کمبود آهن در افراد جوان با فعالیت استخوانی مناسب، سریع‌تر درمان می‌شود اما افراد در سنین متوسط به کندی به درمان جواب می‌دهند و به همین نسبت کمبود آهن در افراد سنین بالا ممکن است درمان نشود.

انوری با اشاره به اینکه افراد در سنین پایین بهتر و سریع‌تر به درمان کمبود آهن جواب می‌دهند، گفت: شدیدترین عارضه کمبود آهن که باعث آنمی می‌شود تپش قلب، افت فشار خون و ضعف مفرط است.

این متخصص داخلی در خصوص راه‌های تشخیص کمبود آهن در افراد اظهار کرد: اندازه‌گیری آهن خون ساده‌ترین روش تشخیص کمبود آهن است که باید همراه با اندازه‌گیری فریتین خون باشد و در صورت پایین بودن آهن و هموگلوبین، فرد دارای آنمی از نوع فقر آهن است.

انوری یادآور شد: افراد بویژه دختران جوان باید نسبت به مقدار خون دوران قاعدگی، طول دوران قاعدگی و زمان آن بسیار دقیق باشند تا با مشاهده اختلال در این دوران به سرعت به پزشک زنان مراجعه کنند و آن اختلال را رفع کنند تا از بروز کمبود آهن جلوگیری کنند.

نایب رییس جامعه متخصصان داخلی ایران در پایان خاطر نشان کرد: هر گونه خونریزی غیرطبیعی در انسان بویژه در این مورد باید به سرعت پیگیری شود تا ابتدا علت آن بررسی و سپس درمان شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha