یک روش اسکن بدیع به محققان دانشگاه اموری اجازه داده است تا مخفیگاه اچ‌آی‌وی را شناسایی کنند.

سلامت نیوزیک روش اسکن بدیع به محققان دانشگاه اموری اجازه داده است تا مخفیگاه اچ‌آی‌وی را شناسایی کنند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، درمان‌های دارویی قدرتمند امروزی می‌توانند اچ‌آی‌وی را از خون ریشه‌کن کنند، اما ویروس باید در مناطق دیگر بدن دوام بیاورد زیرا به محض توقف استفاده از دارو، مجددا عود خواهد کرد.

تصور می‌شود که این ویروس در پناهگاه‌های مختلفی در سلول‌های ایمنی پنهان شود که در آنجا یا به کندی تکثیر شده یا بطور کامل نهفته بماند. نمونه‌برداری‌ها نشان داده که ویروس در مناطقی مانند تکه‌های بافت ایمنی در روده پنهان می‌شود.

یکی از استراتژی‌ها برای حذف کامل اچ‌آی‌وی ممکن است بیدار کردن ویروس خفته و سپس کشتن آن باشد. تحقیقات در این زمینه ادامه دارد، اما در مورد اینکه کدام مناطق بیشترین اهمیت را دارند، ویروس‌ها در آنجا چه می‌کنند و آیا داروهای کنونی می‌توانند به آنجا دسترسی پیدا کنند، اطلاعات کمی وجود دارد.

محققان دانشگاه اموری به بررسی این امر پرداختند که آیا رویکرد پت اسکن (PET Scan) که برای نمایش گسترش سرطان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند محل ویروس را نشان دهد. این ایده با کشف یک پادتن که به ویروس SIV – نمونه میمونی اچ‌آی‌وی – چسبیده بود، بوجود آمد.

محققان برای آزمایش این ایده، پادتن‌های رادیواکتیو را به سه میمون مبتلا به SIV که تحت درمان داروهای ضد ویروسی قرار داشتند، تزریق کردند. پت اسکن که می‌تواند موقعیت منابع تابشی را در بدن شناسایی کند، پروتئین ویروس موسوم به gp120 را در گروهی از مناطق از جمله بینی، ریه‌ها، روده، بیضه‌ها و غدد لنفاوی زیر بغل و کشاله ران نشان داد.
اسکن‌ها از دقت کافی برای نمایش سلول‌هایی که این پروتئین ویروسی در آن قرار داشت، برخوردار نبودند، اما آزمایشات پس از کشته شدن میمون‌ها تائید کرد که ویروس در سلول‌های ایمنی مناطق شناسایی شده توسط اسکن وجود داشت.

اگرچه این روش به نمایش ویروس‌های کاملا نهفته نمی‌پردازد، اما توانایی مشاهده محل تکثیر ضعیف ویروس نیز پیشرفت بزرگی محسوب می‌شود. به گفته دانشمندان، این نخستین تحقیقی است که منابع ویروسی را در معرض تماشا قرار داده است.

این روش می‌تواند به تحقیقات در زمینه کشف درمان‌های کاربردی برای مقابله با ویروس اچ‌آی‌وی مورد استفاده قرار بگیرد.

گام بعدی دانشمندان، تولید پادتن‌هایی است که بتوانند پروتئین gp120 تولید شده توسط ویروس اچ‌آی‌وی را شناسایی کنند. اسکن‌های انجام شده با استفاده از این روش می‌تواند به محققان در اعمال روش بیدار کردن و کشتن ویروس و همچنین بررسی موارد معدود بیماران درمان شده کمک کند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha