یافته‌های یك تحقیق در دانشگاه تربیت مدرس نشان داد كه تیبولون اثرات مفیدی بر ماركرها و دانسیته استخوان دارد و مانع از پوكی استخوان در زنان یائسه می‌شود و بر این اساس می‌تواند جایگزین مناسبی برای برای HRT باشد.

در این پژوهش كه در قالب پایان‌نامه كارشناسی ارشد زینب حیدری، دانش‌آموخته رشته آموزش مامایی انجام شده به بررسی مقایسه‌یی اثر تیبولون وHRT (درمان جایگزینى هورمون) بر دانسیته استخوان و معیارهای بیوشیمیایی باز گردش استخوان بر بهبود علائم یائسگی پرداخته شده است.

یائسگی یكی از مراحل طبیعی زندگی زنان است كه با مشكلات عدیده‌ای همراه می‌باشد. پوكی استخوان از شایع‌ترین این مشكلات است كه سلامتی زنان را در آینده با خطر مواجه می‌كند.

به گزارش ایسنا، در این مطالعه 129 نفر در سه گروه با «تیبولون به همراه كلسیم دی»، «استروژن كنژوكه و مدروكسی پروژسترون استات به همراه كلسیم دی» و «كلسیم دی به تنهایی» تحت درمان قرار گرفتند؛ در ابتدای تحقیق و بعد از شش ماه درمان، فاكتورهای بیوشیمیایی بازگردش استخوان اندازه‌گیری شد.

همچنین فاكتورهای سنجش تراكم استخوان مهره‌های كمری و گردن فمور در ابتدا و بعد از 9 ماه اندازه‌گیری شد.

در مقایسه بین گروهی، مقایسه میانگین تغییرات فاكتورهای سنجش تراكم استخوان مهره‌های كمری و گردن فمور و فاكتورهای بیوشیمیایی باز گردش استخوان بین گروه درمان شده با تیبولون و HRT با گروه كنترل در مرحله قبل و بعد از درمان از نظر آماری معنادار است.

از نظر مقایسه میانگین تغییرات فاكتورهای سنجش تراكم استخوان مهره‌های كمری و گردن فمور و فاكتورهای بیوشیمیایی بازگردش استخوان بین گروه درمان شده با تیبولون و HRT در مرحله قبل و بعد از درمان تفاوت معناداری وجود ندارد.

در مقایسه عوارض بین سه گروه درمانی خونریزی، لكه بینی و حساسیت سینه در گروه تیبرلون و كلسیم دی به طور معناداری كمتر از گروه HRT است.

زنان درمان شده با تیبولون و كلسیم دی از مصرف این داروها نسبت به HRT به طرز معنی‌داری رضایتمندی بیشتری دارند و تمایل بیشتری برای مصرف این داروها در آینده مشاهده می‌شود.

گفتنی است، این پژوهش به راهنمایی دكتر سعیده ضیایی و با مشاوره دكتر سقراط فقیه زاده در دانشكده علوم پزشكی دانشگاه تربیت مدرس انجام شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha