سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۱
کد خبر: 142231

قرار دادن مواد غذایی داخل ظرف‌های دردار قبل از گذاشتنشان داخل فر هم می‌تواند حرارت بیشتری را داخل ماده غذایی‌ نگه دارد و باعث پخت بهتر و باقی نماندن نقاط سرد در آن شود.

پخت غذا در فر خطر دارد؟

سلامت نیوز:قرار دادن مواد غذایی داخل ظرف‌های دردار قبل از گذاشتنشان داخل فر هم می‌تواند حرارت بیشتری را داخل ماده غذایی‌ نگه دارد و باعث پخت بهتر و باقی نماندن نقاط سرد در آن شود.


خانم کریمی پرسیده‌اند: «عادت به طبخ غذا در فر دارم. می‌خواستم بدانم آیا گوشت قرمز و گوشت مرغ در فر خوب پخته می‌شوند و آیا این روش، روش مطمئنی برای پخت غذاهاست یا نه؟»

دکتر آراسب دباغ‌مقدم، متخصص بهداشت مواد غذایی در پاسخ به این پرسش در هفته نامه سلامت نوشت: یکی از رایج‌ترین و قدیمی‌ترین انواع طبخ غذا، استفاده از فرگاز است که جزو ایمن‌ترین روش‌های پخت هم محسوب می‌شود، البته به شرطی که برخی از نکته‌های بهداشتی رعایت شود.

نکته مهمی که در روش‌های مختلف پخت مواد غذایی، به‌خصوص گوشت‌ها باید رعایت شود، این است که تمام قسمت‌های ماده غذایی در فر به دمای مطلوب پخت برسد. این دما برای گوشت، حدود 75 و برای مرغ، حدود 65 درجه سانتی‌گراد است. منظور از دمای مطلوب برای پخت گوشت، دمایی است که به مغز گوشت می‌رسد نه بخش‌های سطحی آن. گوشتی که در فر قرار می‌گیرد، باید به اندازه‌ای حرارت ببیند که نقطه سردی در بخش‌های درونی یا بیرونی آنها باقی نماند. سرد ماندن بخش‌های مختلفی از گوشت، می‌تواند باعث رشد میکروارگانیسم‌ها در آن بخش‌ها و ایجاد مشکلاتی مانند مسمومیت‌های غذایی شود. ا

ز این رو، باید هنگام طبخ غذا در فر، مواد غذایی را به قطعات کوچک و نازکی تقسیم کنید تا امکان رسیدن دمای مناسب به تمام قسمت‌های ماده غذایی فراهم شود. از طرف دیگر، استفاده از فرگازهایی که در آنها خوب بسته و مانع خروج هوای گرم از داخل فر به بیرون آن می‌شود، کمک بیشتری به مغزپخت شدن غذا می‌کند. قرار دادن مواد غذایی داخل ظرف‌های دردار قبل از گذاشتنشان داخل فر هم می‌تواند حرارت بیشتری را داخل ماده غذایی‌ نگه دارد و باعث پخت بهتر و باقی نماندن نقاط سرد در آن شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha