سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۴
کد خبر: 142250

این روزها، به دلیل مدرنیته و ماشینی شدن زندگی‌ها، نیاز به کار کردن زن و شوهر بیرون از خانه، بیشتر از قبل احساس می‌شود و بدیهی است این مشغله‌ها، آنها را از در کنار هم بودن‌های طولانی باز دارد، اما نکته قابل ملاحظه آنجا به چشم می‌آید که گاهی همسران می‌توانند زمان و فرصتی برای با هم بودن اختصاص دهند، اما کار زیاد و مشکلات اقتصادی را بهانه‌ای می‌کنند تا حضور نداشتن‌های خود را توجیه کنند. آنها با دلیل تراشی سعی می‌کنند از همسر یا جمع خانواده فاصله بگیرند، این در حالی است که وقتی با روزهای تعطیل رو به رو می‌شوند و ناگزیر از با هم بودن‌ها هستند، تنش‌ها خودنمایی می‌کنند.

سلامت نیوز: این روزها، به دلیل مدرنیته و ماشینی شدن زندگی‌ها، نیاز به کار کردن زن و شوهر بیرون از خانه، بیشتر از قبل احساس می‌شود و بدیهی است این مشغله‌ها، آنها را از در کنار هم بودن‌های طولانی باز دارد، اما نکته قابل ملاحظه آنجا به چشم می‌آید که گاهی همسران می‌توانند زمان و فرصتی برای با هم بودن اختصاص دهند، اما کار زیاد و مشکلات اقتصادی را بهانه‌ای می‌کنند تا حضور نداشتن‌های خود را توجیه کنند. آنها با دلیل تراشی سعی می‌کنند از همسر یا جمع خانواده فاصله بگیرند، این در حالی است که وقتی با روزهای تعطیل رو به رو می‌شوند و ناگزیر از با هم بودن‌ها هستند، تنش‌ها خودنمایی می‌کنند.


  به گزارش سلانت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،نوروز با طولانی‌ترین روزهای تعطیلات سال پیش رو است و نوید‌بخش زیباترین اتفاقاتی است که فارغ از شلوغی و سرعت روزهای عادی زندگی، فرصت بروز پیدا می‌کند. اما همیشه این‌گونه نیست، هستند همسرانی که با فرا رسیدن این فرصت طلایی به یاد مشکلات می‌افتند و اصطکاک‌های روحی و رفتاری شان روی می‌دهد و به جای استفاده از هدیه بهار، با تلخ‌ترین اتفاق زندگی مواجه می‌شوند.

برای شاد کردن این لحظه‌ها و دور ماندن از این اوقات تلخی‌ها و مشاجرات به توصیه‌های دکتر جمشید بیگدلی روان شناس بالینی و مدرس دانشگاه توجه کنید تا فضای خانواده از تفاهم و شادمانی سرشار شود.
این روزها، به دلیل مدرنیته و ماشینی شدن زندگی‌ها، نیاز به کار کردن زن و شوهر بیرون از خانه، بیشتر از قبل احساس می‌شود و بدیهی است این مشغله‌ها، آنها را از در کنار هم بودن‌های طولانی باز دارد، اما نکته قابل ملاحظه آنجا به چشم می‌آید که گاهی همسران می‌توانند زمان و فرصتی برای با هم بودن اختصاص دهند، اما کار زیاد و مشکلات اقتصادی را بهانه‌ای می‌کنند تا حضور نداشتن‌های خود را توجیه کنند. آنها با دلیل تراشی سعی می‌کنند از همسر یا جمع خانواده فاصله بگیرند، این در حالی است که وقتی با روزهای تعطیل رو به رو می‌شوند و ناگزیر از با هم بودن‌ها هستند، تنش‌ها خودنمایی می‌کنند. افراد دارای سلامت روان همان‌هایی هستند که از روز کاری شان به نحو احسن استفاده می‌کنند زیرا از محیط زندگی بهترین استفاده را می‌برند، اما آن دسته از شاغلانی که از زندگی لذت نمی‌برند و مشکلات اقتصادی و سنگینی کار را بهانه می‌کنند، باید بدانند این ناچیز‌ترین دلیل و بزرگترین بهانه‌ای است که می‌توانند برای فرار از حل مسائل و مشکلات بتراشند. دکتر جمشید بیگدلی معتقد است کار بیش از اندازه افراد به بهانه مشکلات اقتصادی است نه به دلیل مشکلات اقتصادی و جالب این است که معمولاً این گروه نسبت به دیگران از نظر اقتصادی با مشکلات کمتری دست و پنجه نرم می‌کنند. از این رو وقت آن رسیده که از انکار مشکلات صرف نظر کرد و از فرصت تعطیلات پیش رو بهترین خوشه‌ها را چید.


 وی با بیان اینکه معمولاً افراد مدیریت زمان را به خوبی اجرا نمی‌کنند و از لحظه‌های زندگی بهره کافی نمی‌برند گفت: همسران باید با خود قرار بگذارند هر زمان که لازم است سرپوش ظرف مشکلات را بردارند نه اینکه از مرور و واکاوی مشکلات کناره‌گیری کنند یا با انباشته شدن مشکلات، آنها را در روزهای تعطیل شخم بزنند. خوب است بدانند بهترین زمان برای اندیشیدن به مشکلات و رصد راهکارها قبل از فرا رسیدن تعطیلات و پیش از طاق شدن طاقت و چیرگی خستگی‌ها است.


واکاوی تنگناها
برای رهایی از این مشکل بهتر است گوشه‌ای از خانه را در نظر گرفت و حداقل یک ساعت در هر هفته را با یک موضع، پوشش، چیدمان و فضا آرایی خاص و البته تکراری مشکلات را زیر و رو کرد و در نهایت ادب و احترام از فاصله‌هایی که به واسطه مشکلات ایجاد شده صحبت کرد. از این جهت به موضع و شرایطی خاص و تکراری تأکید می‌شود که شرطی شدن را برای همسران به دنبال دارد و بهترین‌های ممکن به وجود می‌آید، مشروط بر اینکه برای در کنار هم بودن و گذر از رنج‌ها وقت بگذارند.
فراموش نشود این روز به آخر هفته موکول نشود که میهمانی‌ها یا کارهای عقب مانده، مانع از این برنامه‌ریزی شود، همچنین خوب است در این گفتمان یک یا چند ساعته از دغدغه‌ها و گره‌های ذهنی (مثلاً آیا تکنولوژی‌های زندگی از میزان احساسات مان به یکدیگر کاسته است یا اینکه چه چیزی باعث شده کانون توجه مان به مسائل حاشیه‌ای معطوف باشد و از فکر کردن به یکدیگر فاصله بگیریم) صحبت کرد. از دیدگاه این روان شناس بالینی از آنجا که برخی همسران امیدی به برطرف شدن و تغییر طرف مقابل ندارند، بر اثر عقایدی مثل آبروداری، سر باز کردن مشکلات را به روز مبادا واگذار می‌کنند غافل از اینکه با این کار مقدمات بحث و جدال فراهم می‌شود. گاهی آنقدر دلتنگ هم می‌شوند، برای یکدیگر وقت نمی‌گذارند، آنقدر به هم نمی‌گویند «دوستت دارم، زندگی در کنارت شیرین‌تر و لذت بخش‌تر از آن است که گمان کنی» و... که وقتی در کنار هم حضور پیدا می‌کنند به جای ابراز دلتنگی به جان هم می‌افتند و به همین دلیل از صحبت کردن با یکدیگر احساس خشم می‌کنند.


ظاهرسازی پوشالی
این روزها انسان‌های روشنی نیستیم و بزرگ‌ترین دروغ‌ها را به خود می‌گوییم برای همین معمولاً کسانی که حضور در محیط کار برایشان از حضور در خانه راحت‌تر است، در محیط کار افرادی بسیار پویا و فعال هستند اما در حقیقت انسان‌های شادی نیستند. آنچه در مورد این افراد می‌توان بازگو کرد این است که افرادی دروغگو و فریبکار نیستند، اما از آنجا که احساس می‌کنند با صداقت شان آبرو‌ریزی به بار می‌آید و به فکر جلوگیری از بدتر شدن اوضاع هستند، با انکار مشکلات و ظاهر‌سازی پوشالی بیشترین و عمیق‌ترین آسیب‌ها را به خود وارد می‌کنند. انکار مشکلات نه تنها باعث برطرف شدن آنها نمی‌شود، بلکه باعث بغرنج شدن آنها شده و مانند قفلی می‌شود که به هیچ عنوان باز نخواهد شد. افراد به کمک‌های اجتماعی نیاز دارند از این رو بهترین راه برخورد با مشکلات، یادگیری رویارویی با آنها است و اینکه همیشه بهترین آن چیزی نیست که تصور می‌شود پس یا باید توانمندی‌های خود را برای پوشش دادن مشکلات افزایش داد یا اینکه در این مسیر از مشاوران کمک گرفت و دانست که هیچ مشکلی در دنیا با حرف نزدن و انکار کردن حل نخواهد شد، ضمن اینکه توجه به قضاوت و باور اطرافیان، اشتباه‌ترین امری است که در جامعه موج می‌زند در حالی که با پیروی از این رفتار، دیگران را به خود ترجیح داده‌ایم و این یعنی سرآغاز بدبختی که متأسفانه در سطح جامعه اپیدمی پیدا کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha