سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۱
کد خبر: 142251

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: واردات دارو از خارج امسال ۳۰۰ میلیون دلار کم شد و برای اولین بار در تاریخ روند کاهشی داشت، حمایت دولت از ۳۱۰ قلم داروی بیماران صعب العلاج، سیاست کنترل جدی قیمت دارو و محدودسازی واردات نیز در سال آینده ادامه می‌یابد.

سلامت نیوز: رئیس سازمان غذا و دارو گفت: واردات دارو از خارج امسال ۳۰۰ میلیون دلار کم شد و برای اولین بار در تاریخ روند کاهشی داشت، حمایت دولت از ۳۱۰ قلم داروی بیماران صعب العلاج، سیاست کنترل جدی قیمت دارو و محدودسازی واردات نیز در سال آینده ادامه می‌یابد.

رسول دیناروند در گفت و گو با فارس، در مورد حمایت از داروهای بیماران صعب العلاج توضیح داد: وزارت بهداشت امسال توانست با حمایت مالی دولت ۳۱۰ قلم داروی بیماران صعب العلاج را در فهرست حمایت ببرد. این حمایت در سال ۹۴ نیز  ادامه می‌یابد و بودجه آن تأمین شده است.

معاون غذا و داروی وزیر بهداشت ادامه داد: هم اکنون اکثر داروهای بیماران صعب العلاج تحت حمایت ۹۰ درصدی دولت و بیمه‌ها هستند، در مورد داروهای بستری این بیماران پوشش کامل است و در مورد داروهای سرپایی بیماران صعب العلاج نیز هیچ دارویی وجود ندارد که بیماران بیش از ۱۰درصد هزینه آن را بپردازند و ۹۰ درصد هزینه این داروها با حمایت دولت و از طریق بیمه‌ها انجام می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سیاست کاهش واردات دارو از خارج در سال ۹۴ ادامه می‌یابد گفت: بله سیاست وزارت بهداشت در مورد واردات دارو از خارج این است که واردات در حد ضرورت صورت گیرد به این معنی که اگر دارویی مشابه تولید داخل دارد تا جای ممکن واردات آن محدود شود اما شرط آن تأمین داروی مورد نیاز بیماران است و اگر دارویی مشابه تولید داخل ندارد، واردات آن از خارج ممنوع نمی‌شود.

دیناروند ادامه داد: البته بر اساس نظر وزیر بهداشت، تأمین داروی مورد نیاز بیماران تحت هیچ شرایطی نباید تحت شعاع محدویت واردات قرار گیرد.

وی گفت: واردات دارو در سال ۹۳ برای اولین بار نسبت به سال قبل کاهش پیدا کرد و حتی از نظر ارزی میزان واردات دارو نسبت به سال ۹۱ هم کمتر شد و با کاهش چشمگیر ۳۰۰ میلیون دلاری واردات دارو از خارج در سال ۹۳ یک رکورد داشتیم.

وی اضافه کرد: کاهش واردات دارو از خارج از دو طریق انجام شد، یکی اینکه داروهایی که مشابه داخلی با کیفیت داشتند، وارداتشان محدود شد و دوم اینکه داروهای وارداتی با ارزانترین قیمت ممکن وارد شدند.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: سیاست محدودسازی واردات دارو از خارج در سال آینده هم ادامه دارد و این اقدام بر اساس سیاستهای کلان کشور و اقتصاد مقاومتی انجام می‌شود البته به شرطی که داروهای ایرانی با کیفیت پاسخگوی بیماران باشد.

وی گفت: در مورد داروهایی که برای اولین بار وارد فهرست دارویی ایران می‌شوند نیز تلاش ما این است که با کمترین قیمت این داروهای برند وارد کشور شوند و تا جای ممکن تلاش می‌کنیم که با چانه زنی این داروها را با ارزانترین قیمت ممکن وارد کنیم، چنانچه در سال ۹۳ نیز با همین سیاست داروهایی برای اولین بار و با ارزانترین قیمت آن در دنیا وارد ایران شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha