کمبود نیروی انسانی ، اشکال بیمه ها ، عدم ثبات بودجه، و عدم وجود سخت افزارهای بیمارستانی و عدم توزیع عادلانه ی آن . اینها زیرساختهای نظام سلامتند. بنابر این واضح است که دولت و واضحا وزارت بهداشت بی برنامه و بدون اولویت اولین کار را بر افزودن درآمد کسانی گذاشت که از قبل هم جزو متمولین جامعه بودند و اینک با این افزایش اختلاف طبقاتی بسیار بیشتر خواهد شد.

رویکرد وزارت بهداشت منجر به افزایش اختلاف طبقاتی میشود؟

سلامت نیوز:یک پرستار در واکنش به مصاحبه اخیر وزیر بهداشت با روزنامه اطلاعات گفت :  آیا یک تحقیق علمی و از طرف یک یا چند گروه آزاد درباره ی موفقیت طرح تحول سلامت  انجام شده است؟


محمود عمدی در ادامه نوشت : بر چه اساسی می گویید که قطعا شکست این طرح به قهقرا رفتن نظام سلامت است؟ بر اساس کدام شواهد و قراین و تحقیقات علمی چنین حرفی را می گویید ؟

قبل از اجرای هر طرحی ابتدا برنامه ها ، راهکارها و ورشهای یک برنامه اعلام می شود و افر اد موافق و مخالف و کارشناسان خبره و افرادی که تجربه ای در این زمینه ها دارند ، کار کرده یا قلم زده یا تحقیق کرده اند آن را از تمام جوانب بررسی می کنند.
آیا اگر ما بتوانیم ویزیت چهل تا شصت بیمار را در یک ساعت انجام دهیم موفقیت است؟


 چون در حال حاضر تنها ملاک و معیار موفقیت این طرح کاهش واریزی مستقیم مردم به صندوق بیمارستانهاست که خود جای حرف بسیار دارد اما به فرض که چنین باشد، آیا این معیار مناسبی برای سنجش موفقیت یا عدم موفقیت یک طرح به این بزرگی و مهمی است؟


ضمن اینکه تکیه بر رضایتی که از روی تبلیغات است و نه واقعیتها نمی تواند معیار مناسبی باشد. برای این ادعا از خود وزیر مدد می گیرم که در جشن روز پرستار روز دوم اسفند در سالن امام علی (ع) فرمودند: در روستایی در بوشهر (البته ایشان نام بردند وبنده خاطرم نیست) که نه درمانگاه دارند و نه پزشک و پرستار و.... برای اجرای طرح تحول از من بسیار سپاسگزاری کردند!

بنده همانجا هم گفتم و باز می گویم که مردم آن روستا این امکانات را نداشتند ولی تلویزیون و رادیو دارند و فکر می کنند که هر چه از این رسانه ها اعلام می شود همان هم عملی می گردد!رضایت بقیه ی مردم هم از بی اطلاعی از واقعیتهاست.

پاسخ حرفهای ایشان در حرفهایشان وجود دارد: کمبود نیروی انسانی ، اشکال بیمه ها ، عدم ثبات بودجه، و عدم وجود سخت افزارهای بیمارستانی و عدم توزیع عادلانه ی آن . اینها زیرساختهای نظام سلامتند. بنابر این واضح است که دولت و واضحا وزارت بهداشت بی برنامه و بدون اولویت اولین کار را بر افزودن درآمد کسانی گذاشت که از قبل هم جزو متمولین جامعه بودند و اینک با این افزایش اختلاف طبقاتی بسیار بیشتر خواهد شد.


علیرغم ادعاهای این دوستان و افرادی چون رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران که مدعی هستند کارنه و دریافتی پزشکان متوسط  پنج میلیون است ،اسنادی موجود است که بالای سی میلیون می باشد.

قبل از اجرای یک برنامه و گران کردن یک کالا باید زمینه هایش را فراهم کرد، نه اینکه یک شبه اعلام و اجرا نمود. در بخشی اشاره داشته اند که امسال در مجلس قوانین بسیاری مصوب شده ولی اجرا نمی شود و کسی هم بازخواست نمی گردد!

جل الخالق! خوب برادر من ! اولینش خود شمایید که قوانین حوزه ی سلامت را اجرا نمی کنید! نمونه اش همین قانون ارتقای بهره وری کارکنان بالینی و یا قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، بعد خودتان منتقد هم هستید.

اگر واقعا شما درست می فرمایید بر خلاف آنچه که ما میبینیم و اسنادش در حسابداریهای بیمارستانها موجود است و البته در اختیار ماهم هست، اجازه بدهید اسناد حسابداریهای بیمارستانها بررسی و منتشر شود.

همین که می خواهید به حرکت صنفی پرستارن انگ دیگر بچسبانید جای سوال دارد، آیا خواسته پرستاران خلاف شرع و خلاف عرف و خلاف منطق و عقل و علم است؟
 نه ما و نه شما در جایگاهی نیستیم که بگوییم این قانون مجلس اجرا بشود یا نشود. شما مجری قوانین مصوب مجلس هستید.
حال گیریم عده ای سالها خلاف کرده اند آیا دلیل خوبی است که شما هم از زیر بار اجرای قانون در بروید و جای جواب منطقی دادن با انگ زدن و مارکدار کردن یک خواسته ی صنفی واضح و آشکار، سعی در ایجاد  جوی ملتهب  کنید؟

آخر من پرستار چه نانی داشته ام که در مخالف خوانی باشد؟ اصلا مگر من پرستار مخالف خوانم؟ مگر زیر بار هر دستوری نرفته ام؟ مگر تمام و کمال کارهای به عهده نهاده را انجام نداده ام؟ مگر چند برابر توان و چند برابر پایینترین سطح استانداردها کار نکرده ام و نمی کنم؟


خواستن حق و حقوق و اجرای قانون مجلس بی اطلاعی است؟ ضمن اینکه رویکرد وزارت بهداشت در حرف هر چه باشد در عمل و در نتیجه به سمت ایجاد اختلاف بیشتر طبقاتی است.
مگر پیش از طرح تحول پزشکان جزو قشر کم درآمد بودند؟ البته نوش جانشان و گوارای وجودشان! ما با این مشکلی نداریم اما به شرطی که بر اساس  یک معیار و ملاکی منطقی حق مارا هم پرداخت کنید.


انگ زدن به مخالفین به دلیلِ نداشتن پاسخ مناسب است . ما پرستاران با کسی مشکل نداریم و از طرف خودمان حرف می زنیم. شما قانون را عادلانه اجرا کنید ما برای همیشه روزه ی سکوت می گیریم.
در زمینه ی بیمه های تکمیلی واقعا متعجبم از پاسختان! تمام بیمه های تکمیلی سقف دارند و اصلا وارد ریز هزینه ها نمی شوند. به نفع این بیمه هاست که با مراکز دولتی کار کنند چرا که هزینه ی تمام شده ی درمان در مراکز دولتی بین یک چهام تا یک هشتم مراکز خصوصی است.  وقتی بیمه ی ای سقف دارد برایش چه فرقی می کند که هر کا چه مبلغی باشد؟

شما به جای  تعریف کا در بخش خصوصی 4 برابر دولتی بیاد کا را یکسان اعمال کنید، برای یک پزشک تفاوتی ندارد که یک کار را در چه مرکزی انجام می دهد؟
برای بیمار هم فرق ندارد. کا باید ثابت باشد و تنها تفاوت در هتلینگ است. خوب اگر تمام استانداردهای هتلینگ بیمارستانها از جله فضای فیزیکی و نیروی انسانی رعایت شود بیمارستان را درجه ی یک اعلام و هتلینگ آن را چند برابر اعلام کنید، اما تعرفه ی مثلا آپاندیسیت اگر در بیمارستان دولتی 100 باشد در خصوصی می شود لااقل 400 ، خوب جراح همان و تکنیک همان و .... چرا تعرفه متفاوت است؟


اگر تعرفه ها برابر باشد مشکل زیر میزی و بردن بیماران به مراکز خصوصی و ... حل می شود.اما با احترام به شما می گویم این معترضین نیستند که منافعشان را با اجرای طرح تحول در خطر می بینند بلکه شما تصمیم گیرندگان مالکان مراکز خصوصی هستید و در برنامه ریزی هوای خود را دارید.


 لطفا درآمد مشروع را تعریف کنید و بعد ادعا بفرمایید، چقدر سود در یک سرمایه گذاری مشروع است؟ خیلی مسایل در این زمینه می تواند مستند و اثبات شده مطرح شود اما شما آینه ای فرا روی خود بگذارید و بیاندیشید.
البته اصولا انسان رفتار خود را درست می داند. راننده تاکسیی که وسط خیابان مسافر سوار و پیاده می کند به راننده ای که یک ذره ماشینش در خیابان است خرده میگیرد و فحش می دهد.

ادعای حل شدن مشکل زیر میزی هم از آن ادعاهای بند یک است. تا زمانی که مبلغ یا تعداد کا در مراکز مختلف (مثلا خصوصی و دولتی) متفاوت باشد این مشکل حل نمی شود.

در مراکز خود وزارت بهداشت مگر برای هر بیمار چقدر وقت می گذارند؟ در هر ساعت چند بیمار ویزیت می شود و چند بیمار باید ویزیت شود؟ پس اگر همه چیز تقصیر دیگران است شما چرا دنبال نقش حاکمیتی هستید؟ پس نقش نظارتی وزارت بهداشت کجاست؟

 اما کاش اوضاع همینطور بود که شما می گویید. شما چیزی که در ذهنتان است می فرمایید و در عمل اینطور اجرا نمی شود.
این را راحت با مراجعه به چند مرکز می توان دریافت. در بیمارستانی مثل میلاد بیمار روزها روی صندلی یا برانکارد و تخت اورژانس می ماند. البته وضع مراکزی چون حضرت رسول و امام خمینی و...هم بهتر نیست.

شما نقش ایوانتان را بسازید و بدان افتخار کنید، بگذارید خانه از پای بست فرو بریزد....
اما حرف آخر : ما نه منافعی داریم که به خطر افتاده باشد یا با منفی خوانی در رسانه ها باشیم. ما از کار کردن در دو مرکز و راهپیمایی بین این مراکز و منزل فرصت نمی کنیم بدانیم اصلا منفعت چیست.
البته ما حسود ایشان نیستیم اما وقتی دهانمان را می بندیم که قانون محوری حاکم باشد وقوانین حوزه ی پرستاری اجرایی گردد. ما جز قانو چیزی نمی خواهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علي ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    25 46
    جناب آقاي وزير خسته نباشيد،انشالله به راه مقدستان در سال ٩٤ ادامه دهيد و به اين حرف عده اي كه تمام نگرانيشان تعرفه خدمات پرستاري است گوش ندهيد،كه تمام اقدامات و حرفهاي شمارو زير سؤال ميبرند تا حرف خود را به كرسي بنشانند. آقاي وزير بهتر است هرچه زودتر در تمام بيمارستانهاي دولتي نيروي بهورز را وارد كنيد ،تا هر حرفي از طرف عده اي از پرستاران درتقبيح ،زحمات فراوان عزيزان وزارت بهداشت بيان نشود(سلامت لطفا منتشر كنيد).
    • حامد ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
      31 22
      شما جناب علی خان معلوم از اون پزشکهایی هستی که از بیداری پرستاران و بخطر افتادن منافعت حسابی ترسیدی. طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری هم به نفع بیمار هست و هم به نفع پرستار. تنها کسانی که به ضررشون هست پزشکان هستند که اصلا منافع دیگران براشون مهم نیست.و قسمتی از پولی که میگیرند از زحمت ما پرستاران هست . اگه اطلاعات ندارید ایمیل بدهید برایتان دنیا دنیا سند و مدرک با مهر همکاران گرامیتان بفرستم
    • محمود عمیدی ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
      30 20
      دوست عزیز! قطعا شما از واقعیتهای سیستم درمان اطلاع ندارید و اطلاعاتتان در حد همان چیزهایی است که در صدا و سیما و تریبونهای مختلف شنیده اید. درد ما فقط تعرفه های خدمات پرستاری نیست. اصلا درد ما این نیست ولی این قانون مصوب مجلس است و باید اجرایی شود...
    • فریده ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
      25 20
      میخوای با اون نظر وقیحانه ت نیای سلامت نیوزو چک‌کنی؟؟؟ از عدالت هیچی سرت نمیشه دیگه نظر نذار !اه اه
    • hamed ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۳
      13 16
      متاسفم واست که انقد ذهنت درگیر پول و شهرت شده که ادبیات صحبت با همکارات رو هم فراموش کردی!! البته پول چه کارا که نمیکنه!! من ترسم از اینه که چشم دیدن پزشکها رو نداشته باشی!! پول چی کارا نمی کنه با آدم!!
  • امین ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    30 24
    اگر یه کم در این طرح حقوق فعلی پرستارارو زیاد میکردن و این تعرفه های پرستاری رو درست میکردند میدید که یک مورد از "یک پرستار در مصاحبه گفت" دیده نمیشد و از نظر اونها طرح عالی و بی نقص و در جهت رفاه حال همه بیماران بود. نه مثل الان که نگران زمان ویزیت مریضها هستند!!!!!!آخه از ویزیت مریض چی میدونید؟!اصلا میدونید روال بیمار دیدن چجورییه؟!!!!!!!!!!عزیزان وقتی حق شما رو ندادن فرافکنی نکنید برید حقتونو بگیرید دست ما هم نیست .پول خود ماهارو هم فقط به اسم میدن ولی در واقع 30 -40% اون هم به دستمون نمیرسه.اونم که هنوز ندادن
    • محمود عمیدی ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
      20 20
      سلام جناب امین! قطعا ما پرستاران می دانیم ویزیت کردن بیماران یعنی چه، ولی شما متوجه عرایض بنده نشدی. اولا که خواسته ی ما ربطی به طرح تحول سلاامت ندارد. دوما ما هم بارها گفته ایم که این تعرفه ها اختلاف بین گروه پزشکان رو هم بیشتر کرده. سوما در این نوشته من مسئولیت سنگینی بار ویزیت و ... رو به دوش پزشک نیانداخته ام. چهارما به جای این نوع ججدلها منطقی و علمی دفاع کنید اگر جای دفاع دارد. خسته نباشید
    • امین ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۳
      15 17
      قطعا نمیدانید!!!!!!!! واقعا دنبال منطق میگردید؟! من که تا به حال بین اینهمه اعتراض پرستاران همیشه دیدم که خودتون رو با پزشکان مقایسه میکنید و درامد 200 میلیونی و اختلاف درامد و اینهارو به عنوان مدرک صحت حرفتون ارائه میدید.این کجاش منطقیه .من جراح همین الان درامد ماهیانه زیر 5 تومنه.پدرمم هم داره در میاد.بیمه هم کسورات میزنه .بیمارستانم پول نمیده خوب حرف منطقی شما با این حرف منطقی من کجاش شبیه همه!!!!!!!!!!! من خیلی دوست دارم زودتر این تعرفه های پرستاری اجرا بشه تا ببینید بیمه و بیمارستان با کارانه و کا چطور برخورد میکنه اونوقت آروم میگیرید
    • hamed ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
      9 12
      آقای امین هیچ کس با پزشک دشمن نیست!! پرستاری دنبال حق خودش هست! اینکه شما 100 میلیون می گیری یا ن قطعا جای مارو تنگ نکردی!! شما از طرح گفتین که اگه تعرفه گذاری پرستاری رو هم انجام میدادن همه چیز حل بود! خب برادر عزیز این حق ماست! چطور میشه ی طرح به این بزرگی اجرا بشه و 150000 نیرو نادیده گرفته بشه؟! ضمنا شما از مقایسه گفتی!؟ میشه شما بگی ما باید خودمون رو با چه کسی مقایسه کنیم؟! با معلمان؟! نه خیر دوست عزیز اگه ما الان جاگیاهی داریم از همین معلمان هستش!! شما مقایسه بین خودتون با بقیه رو چه کسی مد نظر دارین؟! رییس جمهور هم به اندازه شما عزیزان حقوق نمی گیره!! من این مقایسه رو ایراد کردم ولی هرگونه مقایسه از حیطه کاری جدا بشه غلط هستش و اگر قصد ممقایسه باشه پزشکان بالاترین دریافتی رو دارن پس لطفا از مقایسه نگین!! امیدوارم واقع بین باشین و پاسخ من رو با دلیل رد کنید!
  • حامد ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    31 18
    احسنت بر جناب عمیدی که حرف حق رو زدی . وزارت نشینان بدانند که ما پرستاران تا احقاق کامل حقوقمان ساکت نخواهیم نشست.
  • پرستار ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    30 17
    درود براقاي عميد كه حرف هزاران پرستارايران زمين را به گوش ديگران ميرساند.اختلاف درامد تاچه حد؟مگر صدها كشور ديگر ازپيشرفته وغيرپيشرفته كدامشان چنين پزشكان بااين درامد دارند؟
  • پرستار ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    30 11
    جناب وزیر بهتر نیست بجای این همه طرح به وظیفه قانونی و شرعی خود عمل کرده و قانون را اجرا کنید???!!!چرا از اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاران اینهمه واهمه دارید???! اگر این رویه که سال ها ادامه داشته و شما نیز بدتر از همه پیرو انید،ارباب رعیتی نیست پس چیست??بخود بیایید که دیر یا زود همه رهگذر این دنیای فانی هستیم،!!
  • مهدی امیرجانی ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    31 11
    کارشناس محترم نگران باشید وزارت محترم جهت بالا بردن هرچه بیشتر سطح سلامت شما دوستان بزودی کمک پرستاران شش ماهه تربیت و به نظام سلامت تزریق خواهند کرد
  • attar ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    21 11
    هیچ بی قانونی بزرگتر از عدم اجرای قانون نیست,.جناب وزیر,مجلس محترم,فکر نمیکنید که دیگه وقتشه چشمهای نیمه بازتون رو به روی قانون مصوب تعرفه گزاری پرستاری باز کنید,..
  • نادر ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
    20 20
    اگر به حسابداری بیمارستانهای دولتی و خصوصی مراجعه کنید همه چیز را می توانید ببینید درآمد نجومی پزشکان در برابر درآمد ناچیز کادر غیر پزشک .... ماشینهای بالای دویست میلیونی پزشکان و ماشینهای زیر سی میلیونی پرسنل بیمارستانها .... متاسفم برای خودم و مملکتی که در آن وجدان مرده است.
  • بی نام ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۲
    15 16
    برادرعلی اون بهیاره نه بهورز !!دوم شما فقط منافعتوتوکسی تهدیدنکنه بهورز که هیچی بیسوادم ازکوچه بیارن و مریضو بدن دستشون شمامشکلی تداری شماکه نگران سلامتیه مردم نیستی وگرنه همچین پیشنهادی نمیدادی
  • جواد توکلی ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    9 13
    دوستان با این وزیر از در مهربانی و صداقت صحبت کردن دیگر فایده ای ندارد چرا که تمام راههای رفتنی رو رفتیم . ایشون که چون کبک سر به زیر برف فرو برده اند و چشم بر حقایق بسته اند و یک تنه بر طبل خودخواهی خود می زنند نه به اجرای قانون تمکین می کنند و نه به خواسته ی مشروع پرستاران توجه دارند پس راهکارهایی دیگر را بابد برایشان به نمایش گذاشت از جمله تحصن و اعتصابات صنفی در حوزه ی درمان غیر اورژانسی تا به قدرت اتحاد و همدلی و قانون مداری پرستاران پی ببرند.
  • همت ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۵
    1 6
    متاسفانه همه در این خیالند که چون پرداختی مردم کم شده طرح تمول سلامت به خوبی اجرا شده اما نمی دانند مساله مهم که همان درمان بیمار میباشد تقریبا به علت اجرای همین قانون تمول سلامت فراموش شده است و به بیمار در درجه اول به عنوان یک منبع درامد برای پزشک نگاه می شود ....
  • همت ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۵
    1 0
    امین جان شما عجب پزشک.......هستی .همکارای شما دارن ماهی ۲۰۰_۳۰۰ مییلیون در میارن ،کدوم کوره دهات داری کار میکنی بیا شهر عزیزم. همه که دیگه میدونید علی چه شخصیتی داره .جوابش رو نمیدم
    • امین ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
      4 0
      طرح که شهر نمیفرستن عمومی که دورترین دهات و متخصص هم دورافتاده ترین شهر های کوچک.حالا مونده .100 % تموم بشه میرم شهر بزرگتر .اینجا هم یکی میاد که دوباره به درد من دچار بشه هر چند شهر هم خبری نیست ......
  • صبا ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۵
    2 6
    وزیر یه پزشک و جراح هست و فقط این 4 سال وزارت رو بهترین فرصت برای این دونست که به نفع جیب خودش و همکارانش کار کنه خب بعد از این 4 سال باید به کارش ادامه بده پس وجدان و وظیفه اصلی وزیر بهداشت و درمان بودن که براش مهم نبوده و نیست اینکه پرداختی مردم برای درمان کم بشه یه بهانه و پوشش بیشتر نیست این پول از همون یارانه و بودجه کشور که حق تک تک افراد هست پرداخت میشه و مهمترین قسمت ماجرا اینجاست که خب مردم که پول نمیدن از بودجه و یارانه پرداخته میشه کجا باید بره خب معلومه دیگه باید بره توی جیب پزشک واقعیت فقط همینه و چیز دیگه ایی نیست تازه اینقدر که سنگ پزشک عمومی رو هم میزنن یه پوشش فقط میره تو جیب هیات علمی ها و جراح ها وگرنه اگه میخواست به فکر اونا باشه که باید طرح پزشک خانواده رو پیگیری میکرد و اجرا میکرد ولی چرا این کار رو نکرد !! معلومه دیگه بعد متخصص ها چیکار میکردن؟!!!!
  • نظری ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
    2 0
    ما پرستاران خواهان اجرای قانون تعرفه گذاری تصویب شده و شاغل سخت هستیم نه زیاده خواه هستیم نه بی اطلاع نه مخالف کسی.ما فقط خواهان اجرای قانون و عدالت در پرداختها هستیم
    • امین ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
      2 0
      من پرستار نیستم ولی از اینطور حق خواهی شما دفاع میکنم و حمایت میکنم