سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۱
کد خبر: 142288

اگرچه سال با تنش حذف بنزین‌های تولید واحدهای پتروشیمی آغاز شد و درنهایت این سازمان حفاظت محیط‌زیست بود که پیروز از این میدان بیرون آمد، اما این سازمان در مصاف با سازمان‌های مردم‌نهاد حامی جزیره آشوراده مجبور به عقب‌نشینی شد.

سلامت نیوز: اگرچه سال با تنش حذف بنزین‌های تولید واحدهای پتروشیمی آغاز شد و درنهایت این سازمان حفاظت محیط‌زیست بود که پیروز از این میدان بیرون آمد، اما این سازمان در مصاف با سازمان‌های مردم‌نهاد حامی جزیره آشوراده مجبور به عقب‌نشینی شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان ،در ماه‌های پایانی سال نیز ریزگردهای استان خوزستان، جنجال‌های فراوانی را به دنبال داشت.


  وقتی بنزین‌های آلوده سوژه دعوای سیاسی شدند
پرونده اخبار سال 1393 با فرمان رئیس‌جمهوری برای حذف بنزین‌های تولید واحدهای پتروشیمی آغاز شد؛ فرمانی که در پی درخواست سازمان حفاظت محیط‌زیست صادر شد. سازمان حفاظت محیط‌زیست این بنزین‌ها را به دلیل وجود «آروماتیک‌های حلقوی» و درصد بالای «بنزن» آلوده خواند. به گفته یوسف رشیدی، مدیرکل وقت دفتر هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست، «آروماتیک‌های حلقوی و بنزن، ترکیباتی هستند که سرطان‌زا بودن آنها اثبات شده است.» میزان مجاز بنزن در سوخت‌های مورد استفاده، حداکثر یک درصد است. میزان مجاز بخار بنزن در هوا نیز یک واحد در میلیون است. اما دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، متعلق به شرکت کنترل کیفیت هوای تهران غلظت بخار بنزن در هوای تهران را حتی تا 200 برابر حد مجاز نیز اندازه‌گیری کردند.  درنهایت اگرچه با دستور رئیس‌جمهوری، بنزین با استاندارد یورو 4 به جای بنزین واحدهای پتروشیمی توزیع شد، اما جنجال‌ها ادامه پیدا کرد. با این حال دولت یازدهم در واردات بنزین با استاندارد یورو 4 عقب‌نشینی نکرد.


  پارک ملی در آتش سوخت
در گرمای تیرماه 93، داغ‌ترین اخبار حوزه محیط‌زیست را اخبار مربوط به آتش‌سوزی در پارک ملی گلستان تشکیل دادند. این پارک ملی که نخستین و مهم‌ترین پارک ملی ایران محسوب می‌شود، هشت بار طعمه حریق شد و بیش از یک هزار و 200 هکتار آن در آتش سوخت. نتایج یک مطالعه در دانشگاه تربیت مدرس نشان می‌داد که جاده عبوری از قلب این پارک ملی، مهم‌ترین عامل وقوع آتش‌سوزی‌هاست. چراکه دسترسی گردشگران و افراد عادی را به قسمت‌های حساس پارک تسهیل می‌کند. اگرچه این بار بر خلاف همیشه، نمایندگان استان گلستان خواستار خروج جاده از پارک ملی شدند، اما دولت در سفر استانی خود به استان گلستان، به دلیل «کمبود اعتبار» تغییر مسیر جاده را تصویب نکرد.


  جزیره آشوراده موضع‌گیری فعالان محیط‌ زیست
اما سفر آذرماه هیات دولت به استان گلستان یک تفاهمنامه همکاری داشت؛ تفاهمنامه‌ای بین سازمان محیط‌زیست و سازمان میراث فرهنگی برای تبدیل جزیره آشوراده به مرکز گردشگری، تفاهمنامه‌ای که نخستین محل اختلاف جدی فعالان محیط‌زیست با سازمان حفاظت محیط‌زیست در دولت یازدهم شد. جزیره آشوراده، بخشی از پناهگاه حیات وحش میانکاله است که براساس طرح ارائه شده، قرار بود در این عرصه، با احداث هتل، پیست اسکیت و زمین تنیس و گلف سالانه یک میلیون گردشگر وارد این جزیره شوند. حال آنکه براساس قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست، ساخت‌وساز و اجرای طرح‌های گسترده گردشگری در پناهگاه‌های حیات وحش و پارک‌های ملی ممنوع است. فعالان محیط‌زیست در اعتراض به این اقدام، ستادی مردمی تشکیل دادند و دو معاون سابق سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز به سازمان بازرسی کشور شکایت بردند تا اینکه با عقب‌نشینی سازمان حفاظت محیط‌زیست، طرح متوقف شد. حال فعالان محیط‌زیست خواستار لغو کامل این مصوبه شده‌اند.


  ریزگردهای خوزستان و گردوغبار مجلس
در بهمن‌ماه امسال، استان خوزستان برای هفتمین سال متوالی درگیر ریزگردها شد. این پدیده، اگرچه همواره به بیرون ایران و بیابان‌های عراق نسبت داده می‌شد، اما این‌بار دشت‌ها و تالاب‌های خشک ایران نیز، چشمه ریزگردها معرفی شدند. تالاب هورالعظیم که از سال 1382 محل فعالیت‌های وزارت نفت شده است، این بار یکی از چشمه‌های اصلی ریزگردها بود. به گفته دلاور نجفی، معاون اسبق سازمان حفاظت محیط‌زیست در دولت نهم، این وزارتخانه همه موارد تفاهمنامه با سازمان حفاظت محیط‌زیست را زیرپا گذاشته و با اقدامات خود، موجب خشک شدن این تالاب‌ شده است.

 

ریزگردها و اختلافات سیاسی
برخی مجلسی‌ها هم ریزگردها را فرصتی برای تاخت‌وتازهای سیاسی خود یافتند و معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط‌زیست را به باد انتقاد گرفتند. این انتقادها حتی باعث شد آنها با 60 میلیارد تومان اعتبار مقابله با ریزگردها در بودجه سال 1394 نیز مخالفت کنند. هرچند این اعتبار 60 میلیاردی درنهایت تصویب شد، اما مجلسی‌ها طرحی دیگر را تنظیم کردند که در صورت تصویب آن، سازمان محیط‌زیست در وزارت جهاد کشاورزی ادغام می‌شود. طرحی که تنها هدف از آن، زیر فشار بردن سازمان حفاظت محیط‌زیست و تسهیل در تصویب طرح‌های مخرب محیط‌زیست به نظر می‌رسد.  با این وجود، بیانات صریح رهبر معظم انقلاب در هفته منابع طبیعی در دفاع از بخش محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور، باعث سکوت منتقدان شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha