چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۲
کد خبر: 142324

سلامت نیوز: دکتر زهرا چاوش‌زاده فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی بالینی در روزنامه ایران نوشت : هنگامی که بیشتر مردم برای آغاز فصل بهار لحظه شماری می‌کنند و از باز شدن شکوفه‌ها خوشحال می‌شوند، عده‌ای دیگر در آستانه فصل سرسبزی و طراوت، خاطرات ناخوشایندی را که سال‌های قبل تجربه کرده‌اند مرور می‌کنند.

افرادی که این انقلاب طبیعت را با عطسه‌ها و سرفه‌های مکرر و گاهی کهیر و اگزما تجربه می‌کنند، بیمارانی هستند که به دلیل حساسیت به پولن‌های درخت‌های بهاری همچون نارون، چنار، سرو و بید دچار علائم دردسرساز و ناراحت‌کننده آلرژی فصلی می‌شوند.


داستان به اینجا ختم نمی‌شود و در نیمه دوم فصل بهار گرده درختانی مانند اقاقیاو زبان گنجشک که همراه بادهای بهار تا فرسنگ‌ها جابه‌جا می‌شوند، باعث تشدید علائم بالینی بیماران مبتلا به آلرژی می‌شوند.


دکتر زهرا چاوش‌زاده فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی بالینی  به افزایش علائم آلرژی در فصل بهار اشاره می‌کند و می‌گوید: این علائم به شکل ریمیت و کنژکتیویت آلرژی بویژه نوع فصلی آن و همچنین آسم یا حتی مشکلات پوستی مانند تشدید اگزما و کهیر مشاهده می‌شود.


این متخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی بالینی با تأکید بر اینکه بیماران بالینی آلرژیک می‌توانند طیف وسیعی از علائم را داشته باشند، می‌گوید: علائم خفیفی که با مصرف دوره کوتاه مدت آنتی هیستامین‌های خوراکی برطرف می‌شود تا انواع شدید که با انسداد بینی، خارش شدید چشم و بینی و همچنین عطسه‌های فراوان همراه می‌شود مصرف داروهای دیگر از جمله استروئید داخل بینی یا آنتی هیستامین‌های موضعی را لازم می‌سازد. در چنین شرایطی درمان نکردن مناسب می‌تواند منجر به اوتیت، سینوزیت و حتی تشدید آسم در بیماران شده و کیفیت زندگی آنها را تحت تأثیر قرار دهد.


دکتر چاوش‌زاده در ادامه می‌گوید: درصد زیادی از افراد مبتلا به آسم که همواره با مشکلات زیادی در فصل بهار دست و پنجه نرم می‌کنند، علائم ریمیت آلرژیک را به همراه دارند. اگر آسم این بیماران به صورت مناسب درمان نشود، می‌تواند منجر به حملات تنگی نفس شدید شود که بستری شدن بیمار در بیمارستان را به دنبال خواهد داشت. از آنجایی که حملات و سرفه‌های شدید می‌تواند بر فعالیت‌های روزمره و خواب بیماران تأثیر بگذارد، آنها باید تحت درمان‌های کنترل‌کننده آسم قرار گیرند.


او در مورد گرم شدن زودرس هوا در روزهای پایانی و آغاز مسافرت‌های نوروزی سال می‌گوید: این روزها با گرم شدن هوا شاهد بهار زودرس و بروز بیماری‌های آلرژیک هستیم و از طرفی با نزدیکی به ایام نوروز و آغاز فصل مسافرت‌های نوروزی رعایت برخی توصیه‌ها در پیشگیری از بروز مشکلات جسمی این گروه از بیماران الزامی است. همچنین رعایت این توصیه‌ها کمک می‌کند بیماران مبتلا به آلرژی نیز بهاری بدون مشکل را سپری کنند و از رویش شکوفه‌های دلگیر نشوند.


اگر بیماران در سال‌های قبل سابقه‌ای از بروز علائم نامبرده در اواخر زمستان یا اوایل بهار داشته‌اند، قبل از ایجاد علائم به پزشک متخصص مراجعه و تحت درمان‌های لازم قرار گیرند. او تأکید می‌کند: «در صورت بروز علائم آلرژی بینی یا چشم یا آلرژی تنفسی، از مصرف خودسرانه دارو خودداری کرده و با پزشک متخصص جهت استفاده داروی مناسب و همچنین دوزاژ مناسب مشورت کنند.»

همچنین در روزهای طوفانی یا در هنگامی که میزان بالایی از گرد و خاک در هوا وجود دارد یا روزهایی که هوا آلوده است حتی الامکان از تردد در شهر و نقاط آلوده پرهیز کنند.


چاوش‌زاده با توجه به سنت خانه تکانی در روزهای پایانی سال می‌گوید: «افراد با مشکل تنفسی و آسم حتی الامکان کمتر از شوینده‌ها و سفید‌کننده‌ها استفاده کنند و در صورت استفاده از این مواد، لازم است فضای مورد نظر از سیستم تهویه مناسب برخوردار باشد.»


همچنین به خاطر داشته باشید که در هنگام مسافرت، داروهای مورد نیاز خود، بویژه داروهایی که باید در حملات آسم مورد استفاده قرار گیرد با دوز کافی همراه خود داشته باشند. او می‌گوید: «معمولاً در مسافرت‌ها بیشتر از غذاهای کنسرو شده یا فست فودها استفاده می‌شود اما بیماران مبتلا به آلرژی باید مصرف مواد حاوی افزودنی و غذاهای فست فود را تا حد ممکن به حداقل برسانند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha