چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۷

سلامت نیوز: هرچند تا پایان ساعات پایانی روز گذشته مسئولان آمار دقیقی از حادثه‌دیدگان آخرین چهارشنبه سال اعلام نکردند اما، برخی اخبار و مشاهدات حاکی از آن است که امسال نیز مانند سال‌های گذشته تعدادی از شهروندان در جشن‌های مربوط به چهارشنبه‌سوری دچارحادثه شده‌اند. تا لحظه تنظیم این گزارش آمارهای رسمی حکایت از مرگ یک نوجوان و مصدومیت هشت نفر دیگر داشت.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،درحالی چهارشنبه‌سوری بازهم حادثه‌آفرین بود که در روزهای منتهی به پایان سال و جشن‌های چهارشنبه‌سوری سازمان‌ها ونهادهای مرتبط آمادگی خود را برای پیشگیری از حوادث احتمالی چهارشنبه‌سوری اعلام کرده بودند و در آخرین اخبار جانشین رئیس پلیس افتخاری تهران بزرگ از فعالیت پلیس‌های افتخاری پایتخت برای تامین امنیت شهروندان در چهارشنبه‌سوری خبر داده بود.

بهرام نژادابراهیم با اشاره به اینکه فعالیت رسمی پلیس‌های افتخاری در پایتخت همزمان با شب چهارشنبه آخرسال در حوزه استحفاظی تهران بزرگ آغاز شد گفت: پلیس‌های افتخاری در کنار ماموران انتظامی در سراسر پایتخت کار می‌کنند  و تقسیم‌بندی نیروها در سطح 11سرکلانتری تهران بزرگ انجام شده است.


  چهارشنبه‌سوری از یک هفته قبل شروع می‌شود
 حوادثی که در چهارشنبه‌سوری اتفاق می‌افتد فقط مربوط به آخرین چهارشنبه سال نیست و جوانان و نوجوانان از یکی دو هفته پیش اقدام به تهیه و منفجر کردن مواد محترقه می‌کنند. به گفته سخنگوی سازمان اورژانس کشور تا پیش از شروع مراسم چهارشنبه ‌سوری یک مورد کشته گزارش شده است. مجتبی خالدی در این‌باره به «آرمان» می‌گوید: این نوجوانی مشغول تماشای دوستانش در حیاط خانه مجاور وجابه‌جا کردن مواد محترقه بوده که به علت عدم تعادل از طبقه چهارم منزلشان سقوط کرده و قبل از رسیدن اورژانس جان سپرد. او به تعداد مصدومان پیش از شروع مراسم چهارشنبه‌سوری اشاره می‌کند و می‌گوید: در بیمارستان مطهری یک مورد سوختگی داریم که مشکل جدی ندارد و تا قبل از شروع مراسم چهارشنبه‌سوری 8 نفر مصدوم گزارش شده که دو نفر در مازندران، دو نفر در اصفهان، دو نفر در رشت، یک نفر در کردستان و یک نفر هم در تهران هستند .


 نوجوان 17 ساله راهی بیمارستان شد
در ساعات پایانی روز گذشته مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی مشهد از مجروح شدن نوجوان 17 ساله بر اثر انفجار هنگام ساخت مواد محترقه در یک مجتمع مسکونی این شهر خبر داد.حسین خاکپور گفت: این حادثه در طبقه چهارم یک مجتمع مسکونی در بلوار وحدت مشهد به علت ساخت غیراصولی مواد محترقه رخ داد. او با اشاره به اینکه آتش نشانان پس از رسیدن به محل حادثه نسبت به مهار حریق ناشی از انفجار مواد محترقه اقدام کردند گفت: نوجوان مصدوم نیز که از ناحیه صورت و دست‌ها دچار سوختگی شده بود به بیمارستان منتقل شد.در آخرین چهارشنبه سال گذشته 33 حادثه حریق و انفجار در مشهد رخ داد.


 مرخصی نداریم
 درحالی که افراد شاغل در روزهای پایانی سال از مرخصی‌های خود استفاده می‌کنند تا پیش از آمدن بهار به سفر بروند کارکنان آتش‌نشانی و اورژانس و بیمارستان‌های فارابی و سوانح سوختگی نتوانستند مرخصی بگیرند و در آماده‌باش کامل بودند. رئیس اورژانس تهران از آماده‌باش کامل نیروهای عملیاتی و ستادی اورژانس شب گذشته خبر داده و گفته بود: تمام مرخصی‌های پرسنل عملیاتی و ستادی را لغو کرده‌ایم. مهر نوشت؛ دکتر اسدا... موسوی با اشاره به اینکه ۱۰۷ دستگاه آمبولانس به همراه ۲۵۰ نیروی عملیاتی در آماده باش کامل بودند، گفت: علاوه‌برآن ۸ دستگاه اتوبوس آمبولانس به همراه تعدادی موتورآمبولانس نیز در آماده‌باش بودند.


 بیشتر مراجعه‌کنندگان از ناحیه چشم مجروح می‌شوند
مدیر پرستاری و مسئول روابط عمومی بیمارستان شهید مطهری با اعلام اینکه تا پیش از شروع مراسم چهارشنبه‌سوری مراجعه‌کننده سوختگی نداشته‌ایم گفت: اما طی روزهای گذشته ۸ مورد به بیمارستان مراجعه کرده‌اند که از این تعداد 7 نفر به صورت سرپایی درمان و یک نفر نیز دو روز بستری و مرخص شده است. این 8 نفر بیشتر با نارنجک سوخته‌اند. فارس نوشت؛ پرویز نمازی گفت: گاهی برخی مراجعان دچار سوختگی از ناحیه چشم می‌شوند که باید برای عمل جراحی تخصصی به بیمارستان مربوطه اعزام شوند اما برای اکثر موارد سوختگی خدمات درمانی وجود دارد.


 چهارشنبه‌سوری را نمی‌توان از فرهنگ مردم حذف کرد
به نظر می‌رسد که مراسم چهارشنبه‌سوری را نمی‌توان از فرهنگ مردم حذف کرد و با وجود همه هشدارها و توصیه‌ها نمی‌توانند از برگزاری این آیین صرف‌نظر کنند .رئیس انجمن علمی آسیب‌شناسی اجتماعی اعتقاد دارد برای کاهش آسیب‌های مراسم چهارشنبه‌سوری باید فرهنگ‌سازی کرد. کورش محمدی با بیان اینکه نباید به شکل رفع تکلیف با موضوع چهارشنبه‌سوری برخورد کنیم، گفت: باید چهارشنبه‌سوری به‌عنوان یک باورعمومی مردم پذیرفته شده و برای کاهش آسیب‌های آن فرهنگ‌سازی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha