چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۰

سلامت نیوز:در آستانه سال نو، برخی افراد سودجو با لباس‌های مبدل رفتارهای دور از جوانمردی پیشه کرده و با نادیده گرفتن زحمت کسانی که در گرما و سرما محله‌های شهر را از آلودگی می‌زدایند، از مردم عیدی می‌گیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،رسم شیرین عیدی دادن و عیدی گرفتن از قدیم در فرهنگ ایرانی بوده و اگرچه در سال‌های اخیر به علت مشکلات اقتصادی رنگ و بوی گذشته را ندارد و کمی رنگ باخته اما هنوز هم رسمی متداول است و خیلی‌ها به این رسم دیرینه پایبند هستند. گذشته از عیدی دادن به کودکان و افراد خانواده و فامیل و برخی دوستان، بسیاری از ایرانی‌ها در آستانه اعیاد مختلف به‌ویژه سال نو هوای افراد تلاشگر و زحمتکشی که در سرما و گرما جارو به‌دست برای نظافت محله و شهرشان تلاش می‌کنند را هم داشتند و با رسم دلپذیر عیدی دادن قدردان زحمات رفتگران محله‌شان بودند و البته که این رسم هنوز هم در بین شهروندان رایج است. این روزها اما، برخی افراد که صفت شان را باید سودجو، کلاهبردار و... گذاشت مشکلات اقتصادی و تنگناهای مالی را بهانه قرار داده و به اشکال مختلف و غیراخلاقی سعی در کسب درآمد دارند.

در روزهای گذشته شهروندان کرجی از مراجعه افرادی در جامه نارنجی رفتگران شهری به در منازلشان برای گرفتن عیدی خبر دادند و از این شکایت داشتند که گاهی این مراجعات در طول روز به سه یا چهار نوبت می‌رسد و در هر مراجعه هم با چهره جدیدی مواجه شده و افراد مختلفی به اسم رفتگر محله، عیدی طلب می‌کنند. این شهروندان می‌گویند؛ مشکل این است که در این مراجعات مکرر، ما نمی‌دانیم و نمی‌توانیم تشخیص دهیم که رفتگر واقعی محله چه کسی است؟!


 مطالبه عیدی دارای اشکال است
قائم‌مقام معاونت خدمات شهری کرج اما، اصل موضوع یعنی مطالبه عیدی را دارای اشکال می‌داند. علی‌اصغر نصیری درباره وضع پیش آمده و برخورد شهرداری با این مساله، گفت: شهرداری انجام امور خدمات شهری شامل خدماتی مانند جمع‌آوری زباله، برف‌روبی و مانند این را به بخش خصوصی و پیمانکار واگذار کرده است و عملا نباید چنین اتفاقی پیش آید. او تاکید کرد: بر اساس قوانین و مقررات و دستورالعمل دفترچه پیمان با پیمانکاران، کارگران یا پیمانکاران حق وصول یا مطالبه هیچ مبلغی را ندارد و این موضوع ممنوع و برخلاف مقررات و قوانین شهرداری است.

نصیری گفت:  اما کسی که در لباس مبدل و با معرفی خود به جای رفتگر محله از ساکنان محل طلب عیدی می‌کند و ساکنان محل نمی‌دانند کدام رفتگر واقعی و کدام با لباس مبدل است، نکته‌ای را نشان می‌دهد.


 زندگی‌های ماشینی امروز و غریبگی آدم‌ها
نصیری افزود: اینکه شهروندان ما کسی که یک سال در نظافت و جمع‌آوری پسماند و زباله‌های محل زندگی‌شان کوشیده را نمی‌شناسند و  مانند فردی بیگانه به او نگاه می‌کنند، نشان می‌دهد که زندگی ماشینی هیچ فرصتی برای مراودات و ارتباطات قدیم باقی نگذاشته است. در این میان اگر هم قرار بر عیدی دادن باشد حق کسی که استحقاق پاداش و عیدی دارد نادیده گرفته می‌شود.

قائم‌مقام خدمات شهری شهرداری کرج با تکرار اینکه از لحاظ ضوابط قانونی کارگران نباید طلب عیدی داشته باشند، در عین حال یادآور شد: موضوع عیدی دادن به رفتگران و کسانی که مسئول نظافت محله‌ها هستند از گذشته‌ها بوده و به شکل عرف و عادت درآمده است و خود شهروندان برای قدردانی تمایل به دادن عیدی و پاداش به این قشر زحمتکش محله را دارند.


این مسئول با بیان اینکه تاکنون موردی از مراجعه افراد سودجو به در منازل در لباس مبدل رفتگران شهری گزارش نشده است، گفت: آنچه اشاره کردید برای رسیدگی به مناطق 12 گانه شهری شهرداری کرج اعلام می‌شود تا در صورت مشاهده موارد در اسرع وقت رسیدگی شود.


 نادیده گرفتن حقوق زحمتکشان واقعی
اینکه مشکلات معیشت و حتی تامین نیازهای اولیه زندگی هم در سال‌های اخیر در کشورمان دشوار شده بر کسی پوشیده نیست اما این هرگز توجیهی برای زیر سوال‌بردن اخلاق و رسم جوانمردی نیست که در لباس مبدل نارنجی پوشان شهر که در روزهای گرم و سرد سال، زیر باران و برف زمستان و آفتاب داغ تابستان، محله‌ها را از زباله و آلودگی می‌زدایند و به آرامش شهروندان و ساکنان شهرها کمک می‌کنند، اقدام به سودجویی و مطالبه عیدی کرد. 

مهر نوشت: در همین کشورمان، افراد باغیرتی زندگی می‌کنند که وجودشان مایه فخر و مباهات است و به‌رغم مشکلات جسمی، کفش آهنی به پا می‌کنند، دست غیرت به زانو می‌زنند، راهی بازار کار و کسب درآمد می‌شوند تا مگر سفره شب سال نو خانواده‌شان کمی متفاوت از روزهای معمول سال باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha