چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۶

سلامت نیوز:شب‌های تهران، حال و هوای روز روشن را دارند، ازدحام جمعیت در خیابان‌ها همزمان با روزهای پایانی سال رو به افزایش است و حضور مردم برای خرید عید، رنگ و بوی دیگری به پایتخت داده ؛ گویی شب روز دیگری است.

به گزارش روزنامه آرمان خیابان‌های تهران این شب‌ها شلوغ است. در لابه لای خیابان‌های اصلی، مردمی دیده می‌شوند که برای خرید شب عید، پیاده و سواره در حرکتند تا شهر این روزها حتی تا پاسی از شب، رنگ و بوی بیشتری از نوروز به خود بگیرد.

از حضور سه جوانی که لباس حاجی فیروز به تن کرده و خود را سیاه کرده‌اند تا کودکی که با رفتن به سراغ اتومبیل زن و شوهرهای جوان، احساسات آنان را نسبت به هم برای فروش گل‌هایش تحریک می‌کند همه و همه رنگ و بوی شهر را بیش از هر زمان دیگری به بهار تغییر نزدیک می‌کند.


 پاتوق دستفروشان
گستردگی تهران موجب پراکندگی مراکز خرید و فروشگاه‌ها شده اما در تهران پاتوق‌های مخصوصی برای دستفروشان وجود دارد و تا زمانی که پیاده رو‌ها وجود داشته باشد دستفروشان هم هستند. این روزها حد فاصل خیابان جمهوری تا میدان ولیعصر مملو از دستفروشانی است که جلوی مغازه‌ها بساط کرده‌اند و حضور آنان البته بی‌حاشیه هم نیست. 

درباره دستفروشان همواره رازهای مگویی وجود دارد؛ از سرقفلی پاتوق‌هاشان تا درآمدهای آنچنانی و خیلی از پرسش‌های دیگر که کمتر می‌توان برای آنها پاسخی شفاف یافت و شاید باید دستفروش باشی تا به برخی اسرار آگاه شوی.

تراکم جمعیت مقابل عابربانک‌ها در ابتدای مسیر پوشاک فروشان جمهوری و ولیعصر خود نشان از این امر دارد که بیشتر این مردم حداقل به دنبال خرید نقد هستند و پر بی‌راه نیست اگر بگوییم اغلب آنان به قصد خرید از دستفروشان به این کارزار قدم نهاده‌اند چراکه در اغلب فروشگاه‌های این بخش، کارتخوان بانک‌های مختلف وجود دارد .


 پول نقد برای چانه‌زنی
ابزار خریداران، پول نقد است تا قدرت چانه‌زنی آنان در برابر دستفروشان افزایش یابد.  بازار اغذیه‌فروشی‌ها داغ‌داغ است؛ دستفروشان بامیه فروش هم بازار بدی ندارند. البته بارش باران بر فروش بامیه‌ها اثر داشته ولی یکی از فروشندگان بامیه‌های باران زده را داخل پلاستیک می‌گذارد و به خنده می‌گوید: شاید فردا بشود اینها را فروخت. تعدادی از دستفروشان رابطه خوبی با فروشندگان دارند و دقیقا مقابل فروشگاه آنان بساط کرده‌اند.

حتی برخی از آنان به نظر می‌رسد بیش از اندازه به داخل برخی از این فروشگاه‌ها تردد می‌کنند و این امر نشان می‌دهد که برخی دستفروشان از عوامل و فروشندگان مغازه‌داران همراه هستند. در مقابل، دستفروشانی هستند که فروشندگان خیلی دل خوشی از آنان ندارند و همواره چالش‌هایی میان آنان و مغازه‌داران این منطقه وجود دارد. 

ماموران شهرداری بخشی از دستفروشان را جمع‌آوری کردند. یکی از دستفروشان می‌گوید: مامور شهرداری به دستفروشان گیر داده و کمی بالاتر (نرسیده به چهارراه ولیعصر) میان این مامور و دستفروشی درگیری ایجاد شده است. او که دستفروش مواد محترقه است، می‌گوید: امشب دستفروش‌های نبش چهارراه ولیعصر را جمع‌آوری کردند.

این ادعا از سوی این دستفروش درحالی مطرح شد که هیچ منبع رسمی این خبر را تائید نکرد.  بحث همیشگی مغازه‌داران و دستفروشان هم در حاشیه ازدحام مردم در مسیر جمهوری به ولیعصر درنوع خود جالب است و هریک نظرات متفاوتی درباره کار خود دارند.  یکی از دستفروشان که قلیان می‌فروشد، معتقد است که حضور دستفروشان به بازار خیابان‌ها رونق می‌دهد؛ اگر دستفروشان نباشند چه کسی برای خرید از فروشگاه‌ها تا ساعت 12 شب به خیابان می‌آید؟ همه برای خرید از دستفروشان می‌آیند و مغازه‌داران هم از حضور سیل جمعیت سود‌ می‌برند.


در مقابل یکی از مغازه‌داران به این دستفروش نیز می‌گوید که آنها در طول سال مالیات و هزینه‌های مختلفی را پرداخت می‌کنند تا در ایام منتهی به سال جدید، فروش خوبی داشته باشند. مردم تا به فروشگاه‌ها برسند همه پول خود را به دستفروشان می‌دهند و زمانی به فروشگاه‌ها می‌رسند که دیگر پولی برایشان نمانده است.

یکی از دستفروشان هم از حق و حساب‌ها گله داشت. او مدعی بود: هزینه بساط در اینجا بالاست. در ابتدای شب که بساط می‌کنیم برخی افراد از ما طلب 50 هزار تومان می‌کنند تا اجازه فروش اجناسمان را بدهند؛ البته ما از این پول‌ها نمی‌دهیم و همیشه باهم درگیریم.

ایرنا نوشت؛ همچنان صدای دستفروشانی که فریاد می‌زنند «زیر قیمت بازار» شنیده می‌شود. تراکم جمعیت به سمت چهارراه ولیعصر و میدان ولیعصر کمتر می‌شود و در این راه، بازار ترق داغ داغ است .

منبع:روزنامه آرمان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha