چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۴
کد خبر: 142334

سلامت نیوز:هشتم فروردین ماه، شهروندان کشور، همراه طرح ساعت زمین شده و برای حفظ کره زمین از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۳۰ برق خانه‌ها را خاموش می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،ساعت زمین جنبش نمادین جهانی است كه از سال 2007 پایه‌گذاری شده‌است. این جنبش یكی از مهم‌ترین فعالیت‌های آموزشی است كه در یك زمان مشخص تمامی مردم جهان را به امر حفظ محیط‌زیست و صرفه‌جویی انرژی در سطح جهان فرا می‌خواند.

در این حركت مردم جهان چراغ‌های اماكن و منازل خود را به‌مدت یك ساعت خاموش می‌كنند تا زمینه صرفه‌جویی انرژی را بیاموزند. دبیرخانه ساعت زمین كه در شهرداری تهران مستقر است، از اجرای این طرح در بیش از 14شهر بزرگ كشور خبر داده است.

شهرهای تهران، اراك، ارومیه، اصفهان، اهواز، تبریز، رشت، زاهدان، شیراز، قم، كرج، كرمان، كرمانشاه، مشهد و همدان در روز هشتم فروردین‌ماه در طرح ساعت زمین مشاركت خواهند كرد.

قرار است در این طرح چراغ نقاط شاخص شهر به‌مدت یك ساعت از 20:30 تا 21:30 خاموش شود. همچنین شهروندان چراغ خانه‌های خود را به نشانه صرفه‌جویی در مصرف انرژی و مقابله با تغییرات آب و هوایی در همین زمان خاموش كنند. رئیس ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهر تهران با بیان اینكه متوسط مصرف انرژی در بخش ساختمان بیش از 2.6برابر متوسط مصرف جهانی است، گفت: به‌منظور صرفه‌جویی در مصرف انرژی، مقابله با تغییرات آب و هوایی و جلوگیری از گرمایش زمین، تهران برای پنجمین سال پیاپی در طرح ساعت زمین شركت می‌كند.

علی‌محمد شاعری، رئیس ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به سهم بالای مصرف انرژی در بخش خانگی و تجاری گفت: بخش خانگی و تجاری بیشترین سهم را در مصرف انرژی به‌خود اختصاص می‌دهند به‌طوری كه حدود 35درصد از كل مصرف انرژی كشور به بخش خانگی و تجاری تعلق دارد.

وی با بیان اینكه بیشترین مصرف بخش خانگی و تجاری به مصرف وسایل گرمایشی و سرمایشی مربوط است، افزود: با توجه به این آمارها، بهینه‌سازی‌ موتورخانه‌های ساختمان‌ها ضروری است.

وی با بیان اینكه بیش از 40درصد مصرف انرژی كشور در بخش ساختمان است، اظهار كرد: در حدود 70درصد انرژی ساختمان برای تأمین سرمایش- گرمایش و آب گرم صرف می‌شود. شاعری با اشاره به توسعه انرژی‌های نوین در شهرهای دنیا گفت: باید توسعه انرژی‌های نو در دستور كار شهرداری مناطق قرار بگیرد به‌طوری كه تمام معابر و پارك‌ها روشنایی و سیستم گرمایش خود را از انرژی خورشید تأمین كنند.

رئیس ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شعار جهانی ساعت زمین در سال2015 را تغییر اقلیم را تغییر دهیم (Change Climant Change) اعلام و اظهار امیدواری كرد با اصلاح الگوهای مصرف انرژی به‌تدریج شاهد تغییر اقلیم در جهان باشیم. وی با اشاره به اینكه به ازای یك ساعت خاموشی برج میلاد مقدار 4100كیلو‌وات ساعت در مصرف انرژی صرفه‌جویی شده است، گفت: این میزان معادل تولید 5نیروگاه 100كیلو‌واتی خورشیدی با تولید 8ساعت در روز با هزینه سرمایه‌گذاری اولیه بالغ بر 8میلیارد تومان است. بنابراین با فرض خاموشی یك‌ساعته برج میلاد در هر شبانه‌روز در طول یك سال میزان 1496.5مگا‌وات ساعت صرفه‌جویی انرژی به‌دنبال خواهد داشت كه این میزان معادل صرفه‌جویی 370هزار مترمكعب گاز طبیعی برای تولید نیروگاهی این توان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • جلیلی ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    0 0
    مدیر مجموعه باستانی شهر زیر زمینی نوش آباد گفت: در فروردین ۹۴ همزمان با آخرین شنبه ماه مارس، برای چهارمین سال پیاپی ، آیین ساعت زمین راس ساعت ۲۰:۳۰ در این محوطه تاریخی برگزار خواهد شد. عباس شافعی در گفتگو با خبرنگارآن با اعلام این خبر افزود: مراسم ساعت زمین یک ابتکار بین المللی است که به منظور فرهنگ سازی کاهش مصرف برق یا کمتر مصرف شدن مازوت برای تولید برق برگزار می شود تا به کاهش آلودگی کمک کند. وی اظهار داشت: چراغ های شهر زیرزمینی نوش آباد به صورت نمادین در فروردین ماه سال ۹۴ مصادف با شروع ساعت زمین با حضور اعضای انجمن دوستداران آثار تاریخی نوش اباد و راهنمایان گردشگری نوش آبادخاموش خواهد شد. وی تاکید کرد: با توجه به بازتاب بین المللی برگزاری مراسم و لزوم هرچه بیشتر معرفی بناهای تاریخی، شهر زیرزمینی نوش آباد نیز به عنوان محل برگزاری مراسم انتخاب شده است