چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۳

سلامت نیوز:دیگر همه یا با انگشتان دست و پا یا با تقویم و خط انداختن روی دیوار منتظر تمام شدن روزهای سال 93 هستند. حتی 90 درصدشان چمدان‌ها را بسته‌اند و فقط منتظرند كارشان تمام شود تا سریع بار ماشین و قطار و هواپیما كنند و بروند ددر! اما در این میان اگر همراهی ارگان‌های دولتی و مناسب‌سازی اوضاع از طرف آنها نباشد، راحتی و آسایش در سفر امكان‌پذیر نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه قانون ،پس بد نیست خلاصه‌ای از اقدامات لازم دستگاه‌های مربوطه در ایام تعطیل را داشته باشید. شك نكنید كه به كارتان می‌آید!


   طرح ترافیک نوروزی از 25 اسفند شروع شده
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا اوایل اسفندماه از طرح‌های نوروزی این ارگان خبر داد و گفت توان نیروهای عملیاتی و امدادی در طرح نوروزی پلیس راه، 15 درصد افزایش می‌یابد. سردار اسکندر مومنی گفته بود: «بر اساس پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته شمار مسافرت‌ها در نوروز 94 افزایش می‌یابد و در همین راستا گزارشی از اقدامات و تمهیدات دستگاه‌های مختلف گرفته‌ایم و مشخص شد به طور میانگین در ظرفیت تمامی دستگاه‌های دخیل، 15 درصد افزایش داشته‌ایم.»

او با بیان اینکه حدود نیم میلیون نفر از تمامی دستگاه‌ها برای طرح‌های ویژه ترافیک نوروزی ساماندهی شده‌اند، توضیح داد: «به هیچ عنوان خودرو‌های غیرمجاز اجازه تردد نخواهند داشت و خودروهای درون‌شهری و متعلق به دستگاه‌های دولتی نیز اجازه نخواهند داشت در معابر بین‌شهری تردد کنند و تردد آن‌ها باید براساس ضوابط و قوانین باشند و حتما دارای برگه معاینه فنی نیز باشند.

در کنار طرح‌هایی که برای تنبیه رانندگان متخلف در نظر گرفته‌ایم ان‌شاءا... یک سری تصمیمات تشویقی اتخاذ خواهد شد که در کنار سیاست‌های بازدارنده اعمال خواهیم کرد.» به گفته مومنی طرح نوروزی 94 از 25 اسفند تا 15 فروردین در سطح کشور با حضور تمامی دستگاه‌های مرتبط اجرا خواهد شد.


   ممنوعیت فعالیت‌های عمرانی
مومنی از طرفی اعلام كرده بود فعالیت‌های عمرانی در معابر از هفته آخر اسفند ماه ممنوع خواهد شد. اتفاقی كه می‌بینیم در سطح شهر رخ داده است و پروژه‌های شهری به حالت نیمه‌تعطیل درآمده‌اند: «از شهرداری‌ها و دستگاه‌های مرتبط می‌خواهیم فعالیت‌های عمرانی خود را تا هفته آخر اسفندماه ساماندهی کرده و از این تاریخ به بعد تا پایان تعطیلات نوروزی شاهد فعالیت های عمرانی در سطح معابر، جاده‌ها و شهرها نباشیم.»

از آنجایی كه تورها و اردوهای مختلف خوراك این روزها تا پایان تعطیلات نوروزی است، مومنی همچنین درباره اردوهای راهیان نور هم گفته: «تاکید می‌کنم به هیچ عنوان خودروهایی که مجاز به تردد نیستند، نباید مورد استفاده قرار گیرند. خودروهای راهیان نور نیز باید مقررات سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای را رعایت کنند و در تمامی اتوبوس‌ها نیز یک نماینده داشته باشند.»


   استقرار ایستگاه‌های سیار بیمه
از آنجایی كه سفرهای نوروزی با تصادفات زیادی همراه است و بیشترین مرگ و میر و تصادفات جاده‌ای در این ایام رخ می‌دهد، تمهیدات ویژه‌ای برای این ایام لازم است. به طوری كه به گفته مومنی استان‌های تصادف‌خیز شناسایی شده‌اند و تعداد افراد و نیروهایی كه در این مناطق گماشته شده‌اند بیشتر خواهد بود. مومنی همچنین به استقرار ایستگاه‌های بیمه در طول مسیرها اشاره كرده و گفته: «ماده 18 همان قانون نیز صراحتا تاکید کرده که باید ایستگاه‌های سیار بیمه در طول مسیر و پاسگاه‌ها مستقر شوند. بنابراین در این خصوص نیز بیمه باید تمهیدات لازم را اتخاذ کند چرا که بخشی از حقوق شهروندی اجرای توامان قانون است.»


   آمادگی وزارت راه برای نوروز
از طرفی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی هم اواسط اسفندماه درباره تمهیدات این وزارتخانه برای ایام نوروز نشستی برگزار كرد و توضیحاتی داد. آخوندی با بیان این‌كه در سراسر كشور حدود ۱۵ هزار نفر راهدار فعال هستند، گفت: «در نوروز سال‌های گذشته در استان‌های سردسیر بارش برف و باران و در جنوب نیز معمولا سیل و بارندگی‌های شدید داشتیم. همه دوستان آماده و تجهیز شدند تا انشاءا... بتوانیم راه‌ها را برای سفرهای نوروزی باز نگه داریم. هماهنگی بسیار خوبی با پلیس انجام شده است. در حال حاضر چیزی حدود ۴۸۰ دوربین متمركز را داریم كه با سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و پلیس در ارتباط هستند.

لذا مردم از طریق این سامانه می‌توانند كلیه اطلاعات محورها را به صورت آنلاین دریافت كنند و حتی می‌توانند تصاویر دوربین‌ها را نیز داشته باشند. امیدواریم تمام اطلاعاتی كه در سازمان راهدرای و حمل و نقل جاده‌ای تولید می‌شود مستقیما در اختیار مردم قرار گیرد.

در بحث كنترل سرعت ضمن آن‌كه سازمان راهداری كنترل می‌كند و با توجه به این كه تمامی دوربین‌ها با مركز پلیس مرتبط شده است، قاعدتا افرادی كه تخطی می‌كنند انتظار تشویق نداشته باشند زیرا حتما جریمه تخطی برایشان ارسال می‌شود. درین جا از همه مردم تقاضا می‌كنند كه علاوه بر آن‌كه از این ایام لذت می‌برند، سفر را برای دیگران تلخ نكرده و در واقع كنترل سرعت داشته باشند و با سرعت مطمئنه و با رعایت كلیه مقررات این سفر را انجام دهند.»


   هماهنگی با میراث فرهنگی برای اطلاع‌رسانی به مردم
آخوندی گفت: برای سفرهای نوروزی هماهنگی‌های لازم با مركزی كه در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایجاد می‌شود، صورت می‌گیرد. ما با این مركز نیز هماهنگ هستیم و با صدا و سیما نیز هماهنگی كامل داریم تا اطلاعات به صورت پیوسته در اختیار مردم قرار گیرد.

من پیشاپیش عید را خدمت همه مردم عزیز تبریك می‌گویم و امیدوارم عیدی خوب و سرشار ازامید و شادی داشته باشیم و مردم بتوانند از سفرهایشان لذت ببرند و سفرهای لذت‌بخشی داشته باشند.»

آخوندی درباره مواجهه با تخلف‌های احتمالی از سوی شركت‌های هواپیمایی درباره افزایش نرخ بلیت‌های نوروزی گفت: «سازمان هواپیمایی كشوری بر كلیه آژانس‌ها نظارت دارد، به این ترتیب اگر تخلفی صورت گیرد برخورد می‌شود. به این سبب هركسی در مواجهه با تخلف حتما اطلاع دهد، بلافاصله رسیدگی ‌شده و با متخلفین برخورد خواهد شد.»


   هلال‌احمر هم آماده می‌شود
معاون برنامه‌ریزی و آموزش تخصصی سازمان امداد و نجات کشور اوایل هفته جاری از تجهیز لوازم امدادرسانی جمعیت هلال‌احمر کشور برای ایام نوروز خبر داد. متانی با اشاره به آمادگی کامل این سازمان برای خدمات‌دهی به مسافران نوروزی در تمام نقاط کشور گفت: «هزار و 350 پایگاه پست امداد و نجات و 5 هزار و 800 نیروی عملیاتی آماده خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی هستند.

17 بالگرد، هزار و 150 آمبولانس، 409 خودروی جستجو و نجات، 209 خودروی ویژه عملیاتی، 125 دستگاه موتور آمبولانس و 11 خودروی فرماندهی عملیات، وظیفه پشتیبانی از نیروهای امدادی را در کل کشور بر عهده دارند.»

متانی با اشاره به آمادگی این جمعیت برای اسکان اضطراری مسافران نوروزی گفت: «ظرفیت جمعیت هلال‌احمر برای این امر 90 هزار نفر است و 160 هزار تغذیه اضطراری نیز ذخیره شده است.نیروی انسانی و تجهیزات امدادی این سازمان نسبت به پارسال 13 درصد افزایش داشته است.»


   تلفن 1590 برای شناخت مراکز فعال اورژانس
دکتر محمدامین صابری‌نیا، رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور روز 24 اسفندماه از خدمات نوروزی این مركز پرده برداشت. صابری‌نیا گفته است: «با توجه به طرح تحول سلامت قرار بر این شد که پزشکان مقیم اورژانس‌ها مشابه گذشته فعالیت خود را انجام دهند و اورژانس بیمارستانی فعالیت‌های خود را به صورت صد درصد ادامه دهد.»

صابری‌نیا با بیان این‌که شماره تلفن 1590 برای اطلاع‌رسانی به مسافران و شناختن مراکز فعال اورژانس توسط آنهاست، گفت: «اورژانس پیش بیمارستانی در ایام نوروز به صورت صد درصد فعال است. حتی برای این که مردم احساس کنند که اورژانس آمادگی صد درصد دارد توصیه شده که در اوقاتی از ظهر و بعدازظهر مأموران ما در کنار جاده‌ها بایستند.

همچنین نظارت بر بهداشت محیط، اماکن قضایی و محل اسکان مسافران نوروزی به صورت بازدید و توسط دانشگاه‌ها انجام می‌گیرد. همچنین خود وزارت بهداشت به صورت محسوس و نامحسوس بر این روند نظارت دارد. ضمن اینکه وزیر بهداشت هم ابلاغ کردند که در تمام دانشگاه‌ها بر بهداشت اورژانس پیش‌بیمارستانی و بیمارستانی نظارت‌های لازم صورت بگیرد.از طرفی براساس ابلاغیه وزارت بهداشت، 25 درصد بخش خصوصی در ایام نوروز هم در بخش اورژانس‌ها هم در بخش بیمارستان‌ها و هم در مطب‌ها فعال هستند و نگاه ویژه‌ای نیز به بحث دندانپزشکی شده است.»


   وزارت بهداشت تعطیل نیست
«در ایام نوروز کشیک نوروزی معاونین درمان را نیز داریم؛ به‌طوری که هر مدیرکل معاونت درمان موظف است هر روز در وزارتخانه حضور داشته باشد و در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی نظارت کنند. بنابراین وزارت بهداشت در ایام نوروز بیدار و هوشیار است.»

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور ادامه داده است: «قرار شده است کلینیک‌های ویژه در تعطیلات غیررسمی فعالیت داشته باشند تا مردم بتوانند در موارد غیر اورژانس به آنها مراجعه کنند این کلینیک‌ها در تمام دانشگاه‌های علوم‌پزشکی وجود دارند و برحسب تخصص دانشگاه‌ها فعال بوده و خدمت‌رسانی می‌کنند.»

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha