چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۸

سلامت نیوز:برای كمك به جوانان و فرهنگسازی ازدواج سالم، تاكنون اقدامات عدیده‌ای صورت پذیرفته است.

این‌که این اقدامات خوب هستند یا بد، موضوعی است كه باید كارشناسان بدان پاسخ گویند اما قبل از هر‌چیز باید ببینیم چه اقداماتی در جهت تحكیم بنیان خانواده و ازدواج برداشته شده است؟ 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،سال ١٣٩١ دولت وقت تصمیم گرفت برای ساماندهی و اعتباربخشی به مراکز مشاوره، تأسیس مراکز مشاوره و ارایه خدمات مشاوره‌ای روانشناختی- اجتماعی، نیاز به اخذ مجوز براساس آیین‌نامه مصوب هیأت‌وزیران داشته باشد.

بر این اساس این آیین‌نامه تدوین و ٢٧ آبان ٩١ توسط معاون اول رئیس‌جمهوری ابلاغ شد.  در این آیین‌نامه آمده بود که مجوز مراکز غیردولتی در ارتباط با مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده، توسط وزارت ورزش و جوانان و مراکز مشاوره روانشناختی توسط سازمان بهزیستی کشور به‌مدت ٣‌سال صادر خواهد شد. 

از آن‌جایی‌که پیش از تصویب این آیین‌نامه، وظیفه صدور مجوز و نظارت بر مراکز مشاوره برعهده سازمان نظام روانشناسی و مشاوره بود، واگذار شدن این مسئولیت به سازمان بهزیستی و وزارت ورزش و جوانان واکنش‌هایی را در پی داشت که خبر از مخالفت با این مصوبه می‌داد.

در ‌سال ٩٢ هیأت تطبیق مصوبات مجلس شورای اسلامی این مصوبه دولت را لغو کرد و تصمیم گرفته شد که مجوز این مراکز از سوی سازمان نظام روانشناسی صادر شود. 

پس از اصلاحیه نهایی آیین‌نامه ساماندهی و اعتباربخشی مراکز مشاوره، سازمان نظام روانشناسی تفاهمنامه‌هایی با وزارت آموزش‌وپرورش، قوه‌قضائیه، هلال‌احمر و کمیته امداد امام‌خمینی(ره) امضا کرد تا علاوه‌بر دادن مجوز به مشاوران این سازمان‌ها، بر کار آنها نظارت حرفه‌ای داشته باشد، اما در این میان سازمان بهزیستی معتقد است که خود باید مجوز مراکز مشاوره را صادر کند.

این در حالیست که قانون، سازمان نظام روانشناسی را مرجع قانونی برای اعطای مجوز می‌داند.  پس از فرازونشیب‌های بسیاری که در این حوزه طی دو‌ سال گذشته اتفاق افتاد روز شنبه ١٨ بهمن‌ماه ‌سال‌جاری مراسم افتتاحیه صدور اولین مجوز مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده با حضور مسئولان سازمان نظام روانشناسی و وزارت ورزش و جوانان برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha