چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۵
کد خبر: 142361

اگرچه انواع آجیل و مغزها مانند فندق، گردو و پسته که به صورت خام یا بو داده و خشک مصرف می شوند، نقش مهمی در تأمین سلامتی بدن ایفا می کنند اما محققان انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی نسبت به مصرف بی رویه آن در ایام تعطیلات نوروز هشدار دادند.

سلامت نیوز: اگرچه انواع آجیل و مغزها مانند فندق، گردو و پسته که به صورت خام یا بو داده و خشک مصرف می شوند، نقش مهمی در تأمین سلامتی بدن ایفا می کنند اما محققان انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی نسبت به مصرف بی رویه آن در ایام تعطیلات نوروز هشدار دادند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور ، با فرارسیدن ایام تعطیلات نوروزی استفاده از انواع آجیل در بین مردم افزایش می یابد که ضروری است مصرف کنندگان این مواد غذایی از ارزش تغذیه ای و میزان مصرف آن آگاه باشند.

این دسته از مواد غذایی منابع سرشاری از پروتئین، اسیدهای چرب مفید، مواد معدنی و ویتامین ها هستند.

*** فواید انواع مغزها و آجیل

*انواع مغزها منبع غنی از پروتئین و اسیدهای آمینه ضروری برای رشد و نمو کودکان و نوجوانان در حال رشد هستند. بنابراین به عنوان یکی از میان وعده های غذایی مناسب، توصیه می شوند.

*مغزها مانند گردو و بادام، یکی از مهمترین منابع غنی سلنیوم هستند که برای سلامت سیستم ایمنی بدن ضروری بوده و با داشتن نقش آنتی اکسیدانی، می تواند در خنثی کردن مواد سرطانزا (رادیکالهای آزاد) نقش داشته باشد و می تواند در پیشگیری از بروز بیماریهایی مانند سرطان، مفید باشد.

*این مواد خوراکی سرشار از کلسیم و فسفر هستند که به سلامت و استحکام استخوانها و دندانها کمک می کنند.

*آجیل ها منبع سرشار منیزیوم هستند که این ماده می تواند در تعدیل عملکرد ماهیچه ها و اعصاب موثر باشد.

*انواع آجیل و مغزها مانند بادام، گردو و بادام زمینی با داشتن اسیدهای چرب ضروری (امگا-3) باعث حفظ سلامتی سلولهای بدن، نرمی پوست و کاهش کلسترول بد خون می شود.

*انواع مغزها دارای مقادیر مناسبی از انواع ویتامینها نظیر ویتأمین E و اسیدفولیک ( از ویتامینهای گروه B) هستند که نقش آنتی اکسیدانی دارند.

* این مواد غذایی منبع سرشار مواد معدنی نظیر آهن، روی، مس و پتاسیم هستند که به پیشگیری از کم خونی و سلامت قلب و عروق کمک می کنند.



***نبایدهای مصرف آجیل:

باتوجه به ارزش تغذیه ای انواع مغزها خوردن بیش از حد این مواد غذایی به ویژه در ایام نوروز، می تواند موجب منجر به بروز مشکلات گوارشی و افزایش وزن شود. هر یک گرم از هر نوع چربی حتی انواع مفید آن، 9 کیلوکالری انرژی تولید می کند که در صورت عدم مصرف آن در فعالیتهای بدنی، به صورت چربی ذخیره خواهد شد.

نکته قابل توجه دیگر در مورد آجیل ها این است که از آنجایی که چربی آنها از نوع غیراشباع است ، در برابر حرارت حساس بوده و با حرارت دادن بیش از حد، تبدیل به مواد مضر برای سلامت خواهند شد. بنابراین برای بهره مندی از فوایدآنها، باید از حرارت دادن بیش از حد به آنها خودداری کنیم.

همچنین به منظور کاهش دریافت نمک و شکر اضافی، بهتر است تا حدامکان از مصرف آجیل های شور و شیرین پرهیز نموده و آنها را با طعم طبیعی مصرف کنیم. همچنین در تهیه خانگی انواع آجیل، می توانیم از طعم دهنده های دیگر مانند آبلیموی تازه طبیعی استفاده کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha