چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶
کد خبر: 142369

چند روزی است كه مسئولان و معاونان وزارت بهداشت و همچنین كارشناسان تغذیه در كشور از احتمال وجود سم آفلاتوكسین در آجیل‌ها می‌گویند و هشدار می‌دهند‌. اما سؤال اینجاست كه مردم چگونه می‌توانند مراقب سمی باشند كه در مواد پروتینی مثل انواع آجیل‌ها وجود دارد؟

سلامت نیوز:باز در آستانه سال نو هستیم و مسئولان طبق روال هرسال به مردم هشدار می‌دهند که مراقب سلامت آجیل شب عید باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین ،این هشدارها در حالی است كه اگر سیستم نظارت بر مواد غذایی كارآمد باشد، مسئولان باید به مردم بگویند كه نگران آجیل شب عید نباشید. همه‌‌چیز تحت نظارت است و كنترل می‌شود و اینكه آجیل ارزان و سالم است.

چند روزی است كه مسئولان و معاونان وزارت بهداشت و همچنین كارشناسان تغذیه در كشور از احتمال وجود سم آفلاتوكسین در آجیل‌ها می‌گویند و هشدار می‌دهند‌. اما سؤال اینجاست كه مردم چگونه می‌توانند مراقب سمی باشند كه در مواد پروتینی مثل انواع آجیل‌ها وجود دارد؟

بسیاری از مردم چون توان خرید آجیل مرغوب شب عید را از فروشگاه‌های معتبر ندارند، قطعا آجیل را به‌صورت فله‌ای خریداری می‌كنند و این اجتناب‌ناپذیر است و تازه از كجا معلوم كه همان آجیل‌های مرغوب هم كاملا بهداشتی و بدون آفلاتوكسین باشد.

به‌نظر می‌رسد كه بهترین راه ممكن و مؤثر برای مطمئن بودن مردم از سلامت مواد غذایی، اول نظارت مستمر و مؤثر و بعد آموزش‌های لازم آن هم در طول سال و مستمر باشد چرا كه هیچ‌گاه هشدار دادن صرف، نمی‌تواند راهگشا و چاره ساز باشد.

حال این‌بار نوبت به سم آفلاتوكسین رسیده، سمی كه به گفته متخصصان ورود آن به بدن انسان، می‌تواند عوارض بسیار جبران‌ناپذیری برای انسان داشته باشد.

دكتر منصور رضایی، متخصص تغذیه و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در این‌باره  می‌گوید : سم قارچی آفلاتوكسین در درازمدت می‌تواند منجر به سرطان كبد ‌ و در كوتاه‌مدت هم موجب ایجاد مسمومیت‌های حاد شود.

به گفته این متخصص تغذیه، آفلاتوكسین‌ها، سموم قارچی هستند كه از گونه‌های قارچ آسپرژیلوس مانند آسپرژیلوس فلاووس و اسپرژیلوس پارازیتیكوس منشا می‌گیرند.

این سموم اگر از راه مواد غذایی وارد بدن شوند بسیار خطرناك هستند. به گفته كارشناسان‌ سم آفلاتوكسین اگر به مقدار زیاد وارد بدن و مصرف شود، سبب نارسایی كبد و بدتر از آن سرطان كبد می‌شود. چراكه این سم ‌ باعث تغییرات ژنتیك روی سلول‌های گوارشی به‌ویژه كبد می‌شود.

به این ترتیب كه‌ سم پس از ورود به بدن، در كبد تجمع می‌كند و ابتدا نارسایی كبد و سپس سبب عوارض جبران ناپذیر دیگر مثل سرطان كبد خواهد شد. دكتر رضایی می‌گوید‌: به‌دلیل عوارض جبران ناپذیری كه این سم در بدن انسان ایجاد می‌كند، در كشورهای اروپایی و آمریكایی به‌شدت بر واردات منابع پروتئینی به‌ویژه آجیل نظارت و كنترل می‌كنند.

مرتضی صفوی، متخصص تغذیه هم، درباره به مصرف آجیل‌های مانده و نمناك هشدار می‌دهد و می‌گوید: ما باید نسبت به ماندگی آجیل حساس باشیم چرا كه ممكن است سم مهلك آفلاتوكسین را وارد بدن انسان كند. رئیس آزمایشگاه مرجع غذا و داروی وزارت بهداشت هم می‌گوید : آجیل، تنقلات و حبوباتی كه بیرون مغازه‌ها هستند، آلوده به انواع میكروب‌ها و فلزات سنگین هستند.

حسین رستگار تاكید‌می‌كند :مسئولان بهداشتی باید فكری برای استاندارد نگهداری مواد غذایی در مغازه‌ها بكنند. در بسیاری موارد شرایط نگهداری مواد غذایی در فروشگاه‌های شهری و جاده‌ای استاندارد نیست و آلودگی‌های زیادی در آنها ایجاد می‌شود كه برای سلامت مردم خطرناك است. پسته، بادام، انواع آجیل، تنقلات و حبوبات نیز در موارد بسیاری هم در شهرها و هم در جاده‌ها در فضای بیرون مغازه و در مقابل نور و گرما و آلودگی هوا قرار می‌گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha