یک پژوهشگر ایرانی با پرورش قارچ های خوراکی با استفاده از "کاه" و فرآوری آن، نوعی ماده غذایی بدون کلسترول تولید کرده است که علاوه بر داشتن طعم گوشت، بسیاری از خواص غذایی آن را نیز داراست.

شهرام نوذری که عهده دار مدیریت یک موسسه آموزش عالی علمی کاربردی به نام "تعاونی قارچ صدفی تنکابن" است تعدادی از تولیدات غذایی جدید را که با استفاده از قارچ های پرورشی به دست آمده است، در غرفه دانشگاه جامع علمی کاربردی نمایشگاه جامع دستاوردهای 30 ساله وزارت علوم در معرض دید عموم قرار داده است.
وی روز سه شنبه در حاشیه برگزاری این نمایشگاه در معرفی ویژگی های گوشت رژیمی به دست آمده از قارچ های خوراکی به ایرنا گفت: این محصول بدون کلسترول است، مصرف آن چربی خون را کاهش می دهد و اسیدهای آمینه مشابه گوشت حیوانی دارد.
نوذری با اشاره به اینکه 41 درصد ماده خشک این گوشت رژیمی را پروتیین تشکیل می دهد خاطرنشان ساخت: به علت وجود پروتیین های تک حلقه ای، ضریب جذب آن در بدن از پروتسین های موجود در حبوباتی مانند سویا بسیار بالاتر است.
به گفته وی امکان تولید قارچ گوشتی از مواد اولیه دیگری به جز کاه نیز امکانپذیر است که انواع چوب، کاغذ و به طور کلی ضایعات سلولزی کشاورزی از آن جمله هستند.
نوذری یادآور شد: دوره زمانی تولید قارچ گوشتی حداکثر 25 روزاست و به ازای هر یک کیلوگرم ماده اولیه کاه یا ضایعات سلولزی کشاورزی می توان یک کیلو قارچ خوراکی تولید کرد.
مرکز آموزش عالی علمی کاربردی تعاونی قارچ صدفی تنکابن در کنار ارائه همبرگر تهیه شده از گوشت رژیمی، محصولات متنوع دیگری که همگی از ماده اولیه قارچ با طعم های کاکائو، کاپوچینو، قهوه، آلبالو، توت فرنگی و گردو در آنها استفاده شده ، در این نمایشگاه ارائه کرده است.
نمایشگاه جامع دستاوردهای 30ساله وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از اول دی ماه در قالب 300 غرفه در محل مصلی امام خمینی (ره) برپا شده و تا پنجم دی ادامه خواهد داشت.
دراین نمایشگاه توانمندی ها و دستاوردهای دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، مراکز رشد و پارک های علمی و فناوری کشوردر عرصه های مختلف ارائه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha