افزایش خدمات فوق تخصصی و داروهای گران قیمت حداکثر 4 درصد در بهبود سلامت مردم تاثیر دارد.

خدمات فوق تخصصی 4 درصد در سلامت مردم نقش دارد

به گزارش خبرنگار سلامت نیوز دکتر سید علیرضا مرندی در کنگره سلامت خانواده که در مرکز همایش های رازی تهران برگزار شد، گفت: 15 درصد سلامت مردم به عوامل بیولوژیکی و ارثی ، 10 درصد به عوامل زیست محیطی ، 25 درصد به خدمات نظام سلامت و 50 درصد به عوامل اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی ارتباط دارد.

وی با اشاره به نقش اقتصاد در سلامت گفت: انسان فقیر نمی تواند از حداکثر سلامت برخوردار باشد و در صورت بیماری نیز در تامین هزینه های درمان با مشکلات بیشتری مواجه می شود اما افراد  ثروتمند به دلیل امکانات مالی از شرایط مطلوبی در پیشگیری و دریافت خدمات درمانی برخورداند.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس اضافه کرد: تحقیقات نشان می دهد هرچه که میزان سواد و موقعیت شغلی افراد بهتر باشد امید به زندگی در آنها بیشتر و سالم ترند. براساس این تحقیقات همچنین تاثیر عوامل اجتماعی ، اقتصادی  و فرهنگی  در ارتقای سلامت مردم یک جامعه از اقدامات درمانی و تجهیزات بیمارستانی  بیشتر است.

وی اضافه کرد: ما یک کشور با درآمد متوسط به پایین هستیم لذا باید برای هزینه کردن اعتبارات ، الویت بندی و برنامه ریزی داشته باشیم. دولت نیز با حمایت از طبقات فقیر به بهبود شاخص های سلامت در کشور کمک کند.

دکتر مرندی گفت: ریس جمهور سابق شیلی برای توزیع یارانه سلامت بین مردم 57 شرط گذاشت از جمله استفاده از مشاوره قبل و بعد از ازدواج ، مراقبت های زمان بارداری ، واکسیناسیون مرتب ، شیردهی به نوزادان از زمان تولد تا 6ماه به طور اجباری ، شرکت در کلاس های آموزش سلامت توانست شاخص های سلامت مردم این کشور را طی 3 سال به طور چشمگیری افزایش دهد. ما نیز به اجرای چنین طرحهای نیازمندیم.

وی در پایان تاکید کرد: اساس عدالت اجتماعی ،عدالت در سلامت است و نباید مساله پیشگیری و عوامل اجتماعی موثر بر سلامت را قربانی درمان کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha