رئیس كنگره ملی سلامت خانواده گفت: نتایج یك تحقیق در تهران نشان داد 34 درصد زنان و 50 درصد مردان 25 تا 35 سال این شهر مجرد هستند 10درصد زنان بالای 15 سال تهرانی نیز بی سوادند.

حسین ملك‌افضلی امروز در كنگره ملی سلامت خانواده گفت: نتایج یك تحقیق كه با پرسش از 81 هزار نفر در تهران از سوی شهرداری در 22 منطقه این شهر انجام شده است نشان داد كه 10 درصد زنان و 5 درصد مردان بالای 15 سال تهرانی بی‌سوادند.
وی گفت: البته میزان بی‌سوادی در گروه سنی 15 تا 25 سال نسبتاً قابل قبول و در حدود 8/0 درصد است، شاخص مهم دیگری كه از این تحقیق به دست آمد میزان موالید در تهران است كه 9 در هزار نفر است، این شاخص مطلوبی نیست و نشان دهنده كم شدن میزان موالید در تهران است، این شاخص با شاخص موالید كشورهایی مانند سوئد، سوئیس، انگلیس،‌نروژ و فندلاند در اروپای شمالی برابری می‌كند.
وی افزود: گر چه موفقیت برنامه تنظیم خانواده و كاهش موالید در این از موفقیت‌های نظام سلامت كشور است اما كاهش بیش از آن نیز مطلوب نیست و ادامه این روند ممكن است باعث شد كه در سال‌های آینده دیگر عمه، خاله، عمو و دائی به تاریخ بپیوندد.
معاون سابق وزیر بهداشت در امور تحقیقات و فناوری اضافه كرد: كنگره سلامت خانواده یك كنگره صرفاً علمی و فرهنگی نیست بلكه یك كنگره معنوی است زیرا خانواده در كشور ما یك مفهوم معنوی و با ارزش است.
وی گفت: در این كنگره تلاش شده است مهمترین مسائل مربوط به سلامت خانواده و با حضور برجسته‌ترین استادان رشته‌های مرتبط بررسی شود، بهتر بود سخنرانی‌های این كنگره به جای اینكه فقط در اختیار حاضران این همایش باشد برای عموم مردم كشور پخش می‌شد اما متاسفانه این امكان فراهم نشد و فقط تلاش‌هایی شده كه این مراسم از طریق اینترنت پخش شود.
به گزارش فارس، ملك‌افضلی افزود: من عمیقاً معتقدم كه دانش نباید در انحصار افراد خاص باشد و باید مثل یك كالای عمومی در اختیار مردم قرار گیرد، این مهم‌ترین عاملی است كه موجب ارتقای سطح فرهنگ و سلامت جامعه می‌شود.
وی گفت: یكی از شاخص‌های مهم و نگران كننده سلامت در همه كشورها میزان مرگ و میر مادران است، این میزان در سال 57 در ایران 200 مرگ به ازای هر 100 هزار تولد زنده بود، ‌كه اكنون به 25 رسیده است، این شاخص در دهه اول انقلاب با شتاب خوبی كاهش یافت و به 40 در صد هزار تولد زنده رسید اما بعد از آن شیب كاهش آن كم‌تر شد.
وی افزود: میزان مرگ و میر مادران از اول انقلاب تاكنون 16 برابر كم شده است اما هنوز هم باید این شاخص كاهش یابد و البته كاهش تفاوت آن بین شهر و روستا نیز ضروری است، مهم‌ترین كار برای رسیدن به این هدف تلاش برای بهبود شاخص‌های اجتماعی سلامت مانند، سواد، فقر است و توسعه مراكز بهداشتی اثربخشی سابق را ندارد.
وی گفت: اگر بخواهیم به هدف برنامه توسعه هزاره سوم تا سال 2015 برسیم باید شاخص مرگ و میر مادران كشور به 10 به ازای هر 100 هزار تولد زنده برسد،‌ رسیدن به این هدف نیازمند یك تحول و جهش بزرگ در عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت است.
وی گفت: در زمان حاضر به همین علل سالانه 525 هزار زن در جهان به علت عوارض حاملگی می‌میرند و فاصله این شاخص بین كشورهای فقیر و ثروتمند 5 هزار برابر است، در كشورهای فقیر به ازای هر 6 تولد یك مادر می‌میرد و در كشورهای ثروتمند به ازای هر 30 هزار تولد یك مادر از بین می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha