اضافه وزن در حد دو یا سه کیلوگرم هم می تواند به قلب صدمه بزند و احتمال نارسایی قلبی را افزایش دهد.

نتایج آخرین مطالعات انجام شده در آمریکا که در مجله "گردش خون " منتشر شده نشان می دهد افرادی که حتی کمی اضافه وزن دارند احتمال ابتلا به نارسایی قلبی در آنها بیشتر است .
دانشمندان دانشگاه هاروارد به این نتیجه رسیدند که فعالیت ورزشی حتی اگر کم هم باشد می تواند به قلب کمک کند.
در این مطالعه که بیش از 21 هزار پزشک را به مدت 20 سال تحت نظر گرفته اند، اثرات اضافه وزن و ورزش را بر نارسایی قلبی بررسی کرده اند.
ضریب وزن بدن انسان با تقسیم کردن وزن به کیلوگرم به مجذور قد به متر بدست می آید. اگر این ضریب کمتر از 25 باشد وزن طبیعی محسوب می شود، بین 25 تا 30 اضافه وزن و از 30 به بالا بیماری چاقی به شمار می رود.
دراین چارچوب به طور نمونه اگر قد فردی یک متر و 64 سانتیمتر و وزن او 66 کیلوگرم باشد او باید 64/ 1 را ضربدر 1/64 کند که نتیجه آن رقمی حدود 2/68 خواهد شد آنگاه رقم وزن خود را تقسیم بر 2/68 می کند که نتیجه آن 24/62 می شود. به این ترتیب چنین فردی دارای وزنی طبیعی است .
  40 درصد پزشکانی که در این مطالعه شرکت داشتند اضافه وزن داشته و پنج درصد آنها بیماری چاقی داشتند.
افرادی که چاق بوده 180 درصد بیشتر بیماری نارسایی قلبی پیدا کردند و در افرادی که اضافه وزن داشته نارسایی قلبی 49 درصد بیش از افرادی بود که وزن طبیعی را حفظ کردند.
در مورد ورزش ، افرادی که پنج تا هفت روز هفته را فعال بودند احتمال نارسایی قلبی 36 درصد کاهش داشت و در افرادی که حتی یک تا سه بار در ماه فعالیت داشتند 18 درصد نارسایی قلبی کاهش داشته است .
به گزارش ایرنا، در این مطالعه افرادی که اضافه وزن داشته و ورزش نمی کردند، سیگار هم بیشتر می کشیدند و احتمال دیابت و فشارخون در آنها بیشتر بوده است .
جرالد فلچر یکی از متخصصین قلب در مایو کلینیک در فلوریدا گفته است :" نتایج بدست آمده نشان می دهد آنچه که از قبل گفته ایم بیشتر تایید شده است . نه تنها چاقی بلکه اضافه وزن احتمال بیماری قلبی را افزایش می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha