مدیر عامل کانون هموفیلی ایران گفت: شیوع بی رویه بیماری فون ویلبراند درکشور باعث شده که این بیماری به هموفیلی نوع C نام بگیرد که بسیار وحشتناک است.

احمد قویدل درگفتگو با خبرنگارسلامت نیوز افزود: بیماری هموفیلی بر اثر کمبود فاکتور انعقادی هشت و نه در خون،  بروز می کند که به هموفیلی A و B  درکل دنیا شناخته شده است و این درحالی که شیوع بیماری فون ویلبراند باعث شد این بیماری به نام هموفیلی نوع  C معروف شود.
وی بیان داشت: هم اکنون بیماری فون ویلبراند شایع ترین اختلال انعقادی درکشور است که براساس آمار های بین المللی یک درصد از جمعیت انسانی در هر کشور مبتلا به این بیماری هستند که طبق آن باید هفتصد هزار بیماردرکشور به هموفیلیC مبتلا باشند.
مدیرعامل کانون هموفیلی ایران خاطرنشان کرد: براساس آخرین آمار درحال حاضر 822 بیماری فون ویلبراند  در کشور شناسایی شدند   و چهار هزار نفربیمار هوفیلی A  و هشتصد و پنجاه نفر به هموفیلی B و اختلال درفاکتور نه مبتلا هستند.
وی اظهارکرد: این بیماری در خونریزی های عادی و معمول خودش را بروز نمی دهد و درجریان خونریزی های عمیق و جراحی ها قابل شناسایی است.
قویدل ادامه داد: درحال حاضر طرح شناسایی زنان با اختلالات انعقادی با توجه به دوران خونریزی ماهیانه به عنوان یک شاخص در برنامه کاری خود قراردادیم که بر اساس آن کتابی با عنوان یک هفته کافی است به زنان پیام این بیماری داده شده است.
وی تصریح کرد: با اشاره به اینکه زنانی که بیش از دوره طبیعی و هفت روزه  قائدگی خونریزی دارند و با عواملی همچون کبودی بدون دلی ، خون دماغ و یا در موقع دندان کشیدن دچار خونریزی شدید می شوند به اختلالات انعقادی مبتلا هستند.
مدیر عامل کانون هموفیلی ایران گفت: فرهنگ غلط انتقال سنتی اطلاعات خونریزی زنان از مادران به دختران  و نگاه ارثی به مسئله خونریزی دخترانشان باعث شده  که دربسیاری از موارد اختلالات انعقادی در افراد مبتلا شناسایی نشود.
قویدل اعلام کرد: دختران باید بدانند که برای مراجع به پزشکان زنان و زایمان حتما نیاز به ازدواج ندارند بلکه باید برای اطمینان از مدت خونریزی و میزان آن دردوران قائدگی و مسائل مربوط به آن قبل از ازدواج به این پزشکان مراجعه کنند.
وی افزود: جلب نظردکترای زنان و زایمان و ماماها به خونریزی های غیر طبیعی زنان که زمینه برای بروز اختلالات انعقادی است از اهداف اصلی این مرکز است.
مدیر کانون هموفیلی ایران خاطرنشان کرد: ژن معیوب بیماری هموفیلی وابسته به جنس مونث است ودرهرنوع حاملگی امکان بروز آن وجود دارد اما این درحالی که ژن بیماری فون ویلبراند از هردو جنس مذکر و مونث قابل انتقال است و تنها راه پیشگیری از این بیماریها پرهیز از ازدواج های فامیلی است.
 

                                                                                                                                                                            

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha