جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۰

سلامت نیوز: شاید در آخرین روز سال و در آستانه سال جدید یادآوری شمار کسانی که در نوروز سال‌های گذشته جان خود را از دست داده‌اند، تلخ باشد؛ اما کافی است نگاهی به اطرافیانمان بندازیم، بدون شک با جستجو در میان اقوام و آشنایان به کسانی می‌رسیم که عزیزی را در حوادث رانندگی از دست داده یا با عوارض ناشی از حادثه دست و پنجه نرم می‌کنند. این یک یادآوری است که تنها در مدت 20 روز اجرای طرح نوروزی پلیس راهور در نوروز سال 93 ، هزار و 84 نفر در پی حوادث رانندگی کشته شده اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، در سال‌های اخیر با وجود افزایش تعداد خودروها و وسایل نقلیه تعداد کشته شدگان حوادث رانندگی کاهش داشته است؛ اما همچنان مسئولان دخیل در این حوزه شمار آن را بالا می‌دانند. ایام نوروز نیز از جمله ایامی است که آمار وقوع تصادفات رانندگی در آن بالاست و از این رو دستگاه‌های مختلف بسیج شده‌اند تا با استفاده از امکانات و ظرفیت‌های خود این آمار را کاهش دهند.

 

بر اساس آماری که سازمان پزشکی قانونی در اختیار خبرنگار ایسنا قرار داده است، در مدت اجرای 20 روزه طرح نوروزی پلیس راهور در سال 90، 1318 تن در تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند. در مدت مشابه سال 91 این آمار به عدد 1141 جانباخته رسیده است.

 

در طول 21 روز اجرای طرح نوروزی راهور در سال 92 نیز 1227 نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند و در سال 93 نیز علی‌رغم اقدامات انجام شده از سوی پلیس و دستگاه‌های دولتی در طول مدت 20 روز از اجرای طرح نوروزی، 1084 نفر جان خود را از دست دادند.

 

 

نمودار تلفات حوادث رانندگی در چهار نوروز

 

 

به گزارش ایسنا، در سال‌های اخیر گرچه آمار حوادث رانندگی در ایام نوروز رو به کاهش بوده است، اما تقسیم شمار کشته شدگان بر تعداد روزهای اجرای طرح به عدد میانگین قابل توجهی می‌رسد، بر این اساس در سال‌های 90 ، 91 ، 92 و 93 به ترتیب به طور متوسط روزانه 65.9 ، 57.1 ، 58.4 و 54.2 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند؛ افرادی که به گفته سردار اسکندر مومنی، رییس پلیس راهور ناجا عمده علت تصادفشان عدم توجه به جلو و عدم رعایت سرعت مطمئنه و سبقت غیرمجاز بوده و در اکثر این موارد نیز راننده خواب آلود بوده است.

 

خواب آلودگی راننده به قدری در وقوع تصادفات رانندگی تاثیر گذار بوده که سرهنگ محمد حسین حمیدی، فرمانده پلیس راه کشور41 درصد از کل تصادفات در ایام نوروز را از نوع واژگونی اعلام کرده و این یعنی راننده در اکثر موارد با خودرویی دیگر برخورد نداشته و به دلیل خواب آلودگی کنترل وسیله نقلیه را از دست داده و واژگون شده است.

 

فردا، سال 94 آغاز می‌شود، قطعا اگر هر کدام از رانندگان حتی یک عادت بد خود در حین رانندگی را کنار بگذارند، شمار کشته شدگان حوادث رانندگی کاهش بیشتری پیدا می‌کند. رانندگی در شرایط خواب آلودگی و خستگی نتیجه‌ای جز وقوع حادثه‌ای جبران ناپذیر به دنبال نخواهد داشت. سرعت و سبقت غیرمجاز، عدم رعایت فاصله طولی مناسب، صحبت با تلفن همراه در حین رانندگی و نبستن کمربند ایمنی، حرکت در خلاف مسیر جاده، انجام حرکات نمایشی و مارپیچ و ... از جمله دیگر تخلفات حادثه سازی است که قطعا رانندگان باید از انجام آن پرهیز کنند.

 

در اجرای طرح نوروزی پلیس راهور گرچه بیش از 6000 دوربین در سراسر کشور بر تخلفات رانندگان نظارت و اعمال قانون می‌کند، اما شرط اول ایمنی سفر خود شهروندان هستند.

 

 

نمودار متوسط کشته شدگان حوادث رانندگی در چهار نوروز

 

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha