یکشنبه ۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴
کد خبر: 142532

پانا،جاذبه‌های گردشگری شهرستان سنندج در ایران زبانزد است از مسجد جامع گرفته تا بازار سنندج ،خانه كرد، عمارت وكیل ،عمارت مشیر دیوان از دیدنیهای این شهرستان به شمار می رود.

17جاذبه‌ گردشگری در سنندج

سلامت نیوز: پانا،جاذبه‌های گردشگری شهرستان سنندج در ایران زبانزد است از مسجد جامع گرفته تا بازار سنندج ،خانه كرد، عمارت وكیل ،عمارت مشیر دیوان از دیدنیهای این شهرستان به شمار می رود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا از سنندج ،یکی از جاذبه های گردشگری در سنندج مسجد جامع است ؛1-مسجد جامع سنندج :

این مسجد در حد واسط خیابان امام خمینی و در ضلع شمالی آن قرار دارد. بر اساس مدارك موجود زمان احداث مسجد مربوط به دوره قاجار بوده و به دستور امان‌ا..‌خان والی كردستان در سال 1228 هجری قمری ساخته شده است. این مسجد دو ایوانی است با یك حیاط مركزی كه در پیرامون آن 12 حجره برای طلاب علوم دینی ساخته شده است. مسجد دارای شبستانی بزرگ با 24 ستون است و اطراف شبستان و سر ستونها با آیات كلام‌ الله مجید مزین شده است. برای تزئین دیوارهای مسجد از كاشی‌های هفت‌رنگ استفاده شده و در ازاره‌های آن سنگ مرمر به كار رفته است.

2- مجموعه پارك تفریحی آبیدر:

این مجموعه در غرب سنندج و در انتهای خیابان آبیدر قرار دارد. شهر سنندج از فراز این پارك چشم‌انداز بسیار زیبائی دارد. چندین باغ و چشمه طبیعی در این پارك وجود دارد، یكی از بزرگترین باغهای این مجموعه باغ امیریه است و بزرگترین سینمای روباز (تابستانه) كشور در این باغ جای گرفته است. این مجموعه از قدیم‌الایام تفریحگاه مردم سنندج بوده و كوه آبیدر دارای محبوبیت خاصی در میام مردم است .

3- بازار سنندج :

این بازار در دو طرف خیابان انقلاب قرار گرفته و در سال 1046 هـ ق همزمان با مركزیت یافتن شهر سنندج به عنوان مركز حكومت اردلانها ساخته شده است. پلان این بازار به صورت مستطیل بزرگی است كه در اثر خیابان‌كشی دوران حكومت پهلوی به دو بخش تقسیم شده و بخش شمالی آن بازار سنندجی و بخش جنوبی آن بازار آصف نام گرفته است. با وجود مراكز خرید جدید این بازار همچنان موقعیت و ارزش خود را از لحاظ تجاری حفظ نموده است .

4- خانه كرد (عمارت آصف) :

خانه كرد موزه مردم‌شناسی مناطق كردنشین و بزرگترین موزه مردم‌شناسی مربوط به یك قوم در كشور ایران است. كه در خیابان امام خمینی شهر سنندج واقع شده است. این موزه در عمارت آصف دایر گردیده و این عمارت یكی از بزرگترین عمارتهای اعیانی شهر سنندج است كه دارای ارزش‌های ویژه معماری از لحاظ آجركاری و گچبری و اروسی‌سازی است و حمام آن زیباترین حمام خصوصی در بین حمام‌های سنندج می‌باشد. بنای اولیه این عمارت مربوط به دوره صفویه بوده و در دوره‌های قاجار و پهلوی تكمیل تر شده است.

5- موزة سنندج :

این موزه در خیابان امام ، كوچه حبیبی و در بخش بیرونی عمارت ملا لطف‌الله شیخ‌الاسلام (كه امروزه به خانه سالار سعید مشهور است ) قرار دارد و در آن آثار و اشیاء تاریخی كشف شده از استان و سایر نقاط ایران به نمایش گذاشته شده است. اروسی موزه سنندج یكی از نمونه‌های بی‌نظیر هنر اروسی‌سازی و كار استادكاران سنندجی می‌باشد. عمارت ملا لطف‌الله از بناهای باقیمانده دورة قاجار است.

6-عمارت خسروآباد :

این عمارت در بلوار خسروآباد (شبلی) قرار دارد. عمارت در نوع خود بی‌نظیربوده وسالها مركز حكومت حكام اردلان به ویژه خسروخان بوده است. مجموعه عمارت و باغ آن افزون بر دو بخش اصلی یعنی قصر سلطنتی با ورودی ستون دار در بخش غربی و ساختمان شرقی باغلام گردشها و ایوان ستون‌دار مشرف بر صحن عمارت و فضای بیرونی بنا دارای فضاهای دیگری چون حمام، اتاق قاپی چیان و خدمتكاران است. تزئینات معماری این بنا شامل گچبری، آجر كاری، اروسی‌های زیبا و حوض چلیپا شكل داخل عمارت است.

7- عمارت وكیل :

این مجموعه بزرگ در خیابان كشاورز واقع شده است و شامل سه حیاط با عمارت‌های مربوطه و یك حمام خصوصی در داخل مجموعه و یك حمام عمومی در خارج آن است.

بخش اصلی عمارت وكیل در دوران زندیه ساخته شده و بخش‌های دیگر متعلق به دوره‌های قاجار است. مجموعه دارای تزئیناتی چون آجركاری‌های زیبا و اروسی‌های پركار است و حیاط مركزی دارای سقف شیروانی با طرح كلاه‌فرنگی است.

8- عمارت مشیر دیوان :

این عمارت در خیابان شهدا قرار دارد و شامل هفت حیاط با فضاهای مرتبط است و یك حمام خصوصی در داخل مجموعه دارد. هر یك از حیاط‌ها نیز دارای آبنما می‌باشند. عمارت توسط میرزا یوسف مشیردیوان در دورة قاجار ساخته شده است و زیباترین ایوان با طرح كلاه‌فرنگ در سنندج متعلق به این بنا است. در این عمارت نیز از اروسی‌های پركار، تزئینات آجری، كاربندی‌های و چگ‌بری جهت تزئین استفاده شده است.

9- حمام خان :

این حمام در ضلع شمالی بازار قدیمی سنندج در خیابان انقلاب واقع است. تزئینات آهكبری داخل حمام و نقوش موجود بر روی دیوار آن در نوع خود بی‌نظیر و جالب می‌باشد. حمام در سال 1220 هجری قمری به دستور امان‌الله خان اردلان ساخته شده و در بین حمام‌های باقیمانده از گذشته بزرگترین و زیباترین حمام شهر است . مقدمات تبدیل این حمام به موزه فراهم شده و قرار است درسال جاری (1385) به عنوان موزه حمام افتتاح شود .

10- امام زاده هاجره‌خاتون :

این امام زاده در خیابان صلاح‌الدین ایوبی در محلة قدیمی سرتپوله واقع است. بر اساس روایات موجود این امامزاده شریفه ، خواهر امام رضا (ع) است كه در سفر آن بزرگوار به خراسان در كردستان رحلت نمود و در این مكان به خاك سپرده شده است. در مجاور این امامزاده مسجد و آرامگاه مشایخ و بزرگان سنندج نیز قرار دارد.

11- امام زاده پیر عمر:

این امام زاده در ضلع جنوبی خیابان امام خمینی واقع شده و تاریخ ساخت آن 1046 هـ ق می‌باشد. امام زاده پیرعمر را پسر بلافصل حضرت علی (ع) می‌دانند. بنای آرامگاه شامل تزئینات آجری، گچبری و اروسی‌های زیبا است. قسمتهای عمده‌ای از بنا به علت فرسودگی در سالهای 1372 تا 1374 هـ . ش بازسازی شده است.

12- امامزاده پیرمحمد :

این بقعه در میدان نبوت سنندج در بالای تپه‌ای كه قبرستان قدیمی شهر واقع شده است قرار دارد این بنا محل دفن امام زاده محمد بن یحیی مشهور به پیرمحمد است.

13- قرآن نگل :

در 65 كیلومتری غرب سنندج در مسیر جادة سنندج- مریوان، در داخل مسجد روستای نگل قرآنی خطی از دوران گذشته وجود دارد كه بنا به اعتقادات مردم یكی از چهار قرآن خطی است كه در زمان خلیفة سوم به رشتة تحریر درآمده و به چهار اقلیم دنیا فرستاده شده است. قطع قرآن رحلی بزرگ، جلد آن چرمی و صحفات كاغذی ضخیم آن به علت تشابهی كه با پوست دارد بین مردم به پوست آهو شهرت یافته است. خط قرآن كوفی و دارای نقطه و اعراب و در قسمتی از شماره آیات طلاكاری شده و مزین به نقوش گیاهی می‌باشد .تاریخ تحریر قرآن با توجه به شیوه خط و تزئینات مربوط به اواخر قرن چهارم هجری است .این قرآن در بین مردم جایگاه والایی داشته و همه‌روزه عده كثیری از نقاط دوردست برای زیارت آن به این روستا می‌آیند.

 14- مراسم عرفانی:

از دیگر جاذبه‌های شهر سنندج مراسم عرفانی دروایش است كه به صورت هفتگی در برخی از تكایای آن اجرا می‌گردد و گردشگران بسیاری از این مراسم دیدن می‌نمایند.

در استان كردستان دو فرقه عمده تصوف وجود دارد:

1- طریقة قادریه: پیروان این طریقه مریدان شیخ‌عبدالقادر گیلانی هستند كه درك حقیقت و وصول به حق را در قیل و قال می‌دانند و در حالت سماع، دف‌زنان به عالم جذبه می‌روند و هر بیننده‌ای را شیدای خود می‌كنند.

2- طریقة نقشبندی: مؤسس این طریقت خواجه بزرگ مولانا بهاء‌الدین محمد نقشبند بخارایی است و پیروان او وصول به حق را در تفكر و سكوت می‌دانند

15- صنایع دستی :

صنایع دستی هم از جاذبه‌های مهم سنندج است و انواع قالی و قالیچه، گلیم، تخته‌نرد و شطرنج سنندج شهرت و اعتبار جهانی دارد.

16- دریاچة سد قشلاق :

در فاصلة 20 كیلومتری شمال سنندج در مسیر جادة سقز بر روی رودخانه قشلاق سد مخزنی قشلاق احداث شده است. دریاچه پشت این سد 11 كیلومتر طول دارد و وسعتی معادل 934 هكتار را در بر می‌گیرد این دریاچه محل مناسبی برای ورزش‌های آبی است و جزو جاذبه‌های طبیعی سنندج به شمار می‌رود.

17- قلل مرتفع :

به علت كوهستانی بودن منطقه و امنیت حاكم بر آنها هر ساله تعداد بسیاری از كوهنوردان به قلل مرتفع و مشهور سنندج صعود می‌نمایند.

مهمترین قلل این شهرستان عبارتند از: آبیدر، سلطان سراج‌الدین، آوالان در جنوب سنندج، شاه‌نشین در ژاوه‌رود، كوه كوچك سار در جنوب غربی و كوه چرخ‌لان در جنوب غربی سنندج.
 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha